Dlaczego gry planszowe są fajne?

 

W Polsce pokutuje przekonanie, że gry planszowe to warcaby, Monopoly i co najwyżej Grzybobranie dla dzieci. Jednak przede wszystkim dorośli uważają, że gry planszowe, nawet nie wiadomo jak dobre, to gry tylko dla dzieci. Nic bardziej mylnego! To tak jakby powiedzieć, że książki są tylko dla dzieci!

 

Gry planszowe to nie raz złożone, pełne intryg i podstępów gry przeznaczone dla dojrzałych osób - w Stanach Zjednoczonych na zdjęciach z targów growych i konwentów planszówkowych trudno znaleźć kogoś poniżej 20 lat! A więc w co oni grają?

 

gry STRATEGICZNE - wojenne

 

Podstawowe założenie to iż każdy z graczy ma swoją armię i za jej pomocą musi po prostu wymieść przeciwnika z planszy. W czasie gry nie raz dokłada się nowe jednostki, by zrekompensować poniesione straty. Tutaj konieczne jest przewidywanie ruchów przeciwnika, nie raz na wynik bitwy ma wpływ rzut kostką. W wielu grach poza ścieraniem się armii są jeszcze elementy dyplomacji, rozwoju technologicznego czy handlu i ekonomii. Typowe gry strategiczne to Ryzyko (klasyka), Neuroshima HEX, Gra o Tron.

 

gry EKONOMICZNE - strategiczne

 

Tutaj celem zazwyczaj nie jest zniszczenie przeciwnika, ale osiągnięcia przed nim pewnego celu - konkretnej liczby punktów zwycięstwa, zbudowania konkretnego budynku, zgromadzenia danej liczby surowców (pieniędzy). Tutaj czasami mamy również element wojenny - czyli armie i potyczki - ale nie raz ich brakuje i mamy do czynienia z rywalizacją na poziomie pomysłów i planów. Wiele gier tego typu należy do gier "familijnych", gdyż nie ma tam możliwości bezpośredniego ataku na przeciwnika lub podłożenia mu kłody pod nogi, a więc nie wywołują czasami takiej... agresji ;) jak strategie wojenne. Przykładem takiej gry jest Wsiąść do Pociągu: Europa, Osadnicy z Catanu czy Puerto Rico oraz dobrze znane Monopoly.

 

gry PRZYGODOWE

 

Gry, które można porównać do przygodowych gier komputerowych czy RPG. Gracze najczęściej kierują różnymi postaciami i każdy z nich musi wyprzedzić przeciwnika - osiągnąć pewien konkretny cel. Wykryć "kto jest sprawcą... czegoś", zabić Bardzo Złego Przeciwnika, znaleźć i zgromadzić surowce. W niektórych grach, tych bardziej przypominających RPG, w czasie gry rozwija się swoją postać, która staje się coraz silniejsza i sprawniej radzi sobie z przeciwnościami. Do takich gier należą Runebound, Talisman: Magia i Miecz, Shadows over Camelot, czy Kupcy i Korsarze.

 

gry KARCIANE

 

To takie gry planszowe bez planszy :) Zazwyczaj są to gry przygodowe lub nieklasyfikowalne. Często cała gra jest oparta na jednym świetnym pomyśle, który został rozwinięty i udoskonalony. To dlatego gry karciane są tak łatwe do pokazania innym i tak bardzo przyjemne w graniu - często szybkie, zajmujące mało miejsca i znacznie tańsze od planszówek. Celem gry zazwyczaj jest osiągnięcie jakiegoś celu zanim zrobi to przeciwnik - w tych grach zazwyczaj nie da się wyeliminować przeciwnika w trakcie rozgrywki. Przykładem jest Zombiaki, Fasolki, Agenci Moloha czy Dawno, dawno temu.

 

gry SŁOWNE I LICZBOWE

 

Gry koncentrujące się na sprawnym "obsługiwaniu" słów, liter i liczb albo gry w rodzaju "pytania i odpowiedzi".  Zawsze występuje w nich element losowy. Należą do nich takie gry jak Mistrz Słowa, znane na całym świecie  Scrabble oraz Rummikub.

 

gry FAMILIJNE

 

Mogą one należeć do dowolnej z powyższych kategorii, a jednocześnie są to gry o wyjątkowo prostych zasadach i szalenie grywalne. Większość z nich należy do tzw. "german games", czyli gier typu niemieckiego - opartych na jednym, doskonałym pomyśle, w okół którego zbudowana jest gra. Gry familijne to gry, przy których może usiąść cała rodzina i, co ważne, nikt się nie nudzi. Do Scrabble może też usiąść teoretycznie każdy, ale wiele osób zaczyna ziewać po pierwszych 10 minutach ;) Najlepsze gry familijne to przykładowo Fauna, Carcassonne, Ticket to Ride.


© 2003-2017 REBEL.pl
sklep@rebel.pl