Pięć Klanów

Okiełznaj Dżiny Naqali!
32 opinie
  • 2 - 4 osoby
  • od 13 lat
  • 40 - 80 minut
  • wydanie polskie
Twoja karawana przekroczyła granicę Krainy Tysiąca i Jednej Nocy i dotarła do legendarnego Sułtanatu Naqali. Od wielu lat tron państwa-miasta pozostaje pusty, bowiem szanowany sułtan opuścił ten świat bezpotomnie. Wróżbici przepowiedzieli jednak przybycie nieznajomych, którzy, wpływając na pięć klanów, stoczą walkę o kontrolę nad osławioną krainą. Czy to właśnie Ty wypełnisz proroctwo? Okiełznaj pradawne dżiny i pokieruj pięcioma klanami, a Sułtanat może być Twój! Pięć Klanów to strategiczna gra z modularną planszą, w której wcielamy się w obcokrajowców przybywających do legendarnego państwa-miasta Naqali. Manipulując tytułowymi klanami, a także biorąc na służbę prastare dżiny, będziemy próbowali zdobyć wpływy w mieście. Zwycięży osoba, która zdobędzie najwiecej punktów z dóbr zgromadzonych podczas gry, zebranych płytek oraz pozyskanych sojuszników. Na czym to polega?  Na początku każdej rundy wszyscy gracze biorą udział w licytacji, by ustalić kolejność rozgrywania akcji. Walutą są złote monety cenny surowiec, którym warto gospodarować rozważnie. Po ustaleniu kolejności, uczestnicy będą kolejno rozgrywali swoje tury według następujących kroków: Gracz wybiera płytkę, na której znajdują się jeszcze jakieś figurki członków klanów. Następnie zabiera z tej płytki wszystkie figurki i rozpoczyna nimi wędrówkę na sąsiednie płytki, na każdej z nich pozostawiając po 1 figurce, dopóki te nie skończą się. Gdy gracz zakończy ruch członkami klanów, bierze do ręki figurkę, którą umieścił na ostatniej płytce, wraz ze wszystkimi figurkami tego samego koloru znajdującymi się już na tej płytce przed wykonaniem ruchu. Jeśli po zabraniu z płytki wszystkich figurek danego koloru nie pozostanie na niej żadna figurka, gracz natychmiast obejmuje kontrolę nad daną płytką – zaznacza to, umieszczając na niej jednego ze swoich wielbłądów. Na koniec gry gracze otrzymają punkty za płytki, na których znajdują się ich wielbłądy. Po zakończeniu ruchu gracz przechodzi do wykonania akcji wynikającej z rodzaju figurek, które ma w ręce. Każda z nich reprezentuje jeden z klanów o indywidualnych cechach i zdolnościach, które przyniosą graczowi punkty zwycięstwa na koniec gry.  Po zakończeniu akcji klanów gracz przechodzi do wykonania akcji wynikającej z rodzaju płytki, na której zakończył ruch. Podobnie jak w przypadku klanów, każdy z terenów ma swoje własne działanie opisane w instrukcji.  W ten sposób gracze wykonują naprzemiennie swoje akcje aż do momentu, gdy któremuś z nich zabraknie wielbłądów lub sytuacja na planszy uniemożliwi ruch członkami klanów.  Dlaczego pokochasz tę grę? Pięć Klanów to rozbudowana, wielowymiarowa planszówka, która oferuje graczom wiele różnych dróg do zwycięstwa. Mnogość opcji dostępnych już na początku sprawia, że za każdym razem mamy przed sobą zupełnie nowe wyzwanie.  Dzięki różnym dostępnym opcjom w każdej turze mamy szansę na wykonanie opłacalnego ruchu. Nawet jeśli nie do końca wszystko pójdzie zgodnie z tym, co zaplanowaliśmy, będziemy mieli wiele innych szans do wykorzystania. Gra Bruno Cathali to niezwykle oryginalne spojrzenie na planszówki typu worker placement. Zamiast zajmować miejsca odpowiednimi pionkami, kluczowe jest zdejmowanie ich z planszy i przemieszczanie. Ta innowacyjna mechanika zmusza graczy do zmiany sposobu myślenia o budowaniu strategii!
Autor:
Bruno Cathala
Wydawca:
Rebel
229,95

Dostępnych powyżej 50 sztuk w magazynie wysyłkowym

Pokaż dostępność w sklepie stacjonarnym

w CH Metropolia

Wysyłka w środę


Dostawa (Poczta Polska) już od 10 zł.
Sprawdź opcje dostawy


Opis

Twoja karawana przekroczyła granicę Krainy Tysiąca i Jednej Nocy i dotarła do legendarnego Sułtanatu Naqali. Od wielu lat tron państwa-miasta pozostaje pusty, bowiem szanowany sułtan opuścił ten świat bezpotomnie. Wróżbici przepowiedzieli jednak przybycie nieznajomych, którzy, wpływając na pięć klanów, stoczą walkę o kontrolę nad osławioną krainą. Czy to właśnie Ty wypełnisz proroctwo? Okiełznaj pradawne dżiny i pokieruj pięcioma klanami, a Sułtanat może być Twój!

Pięć Klanów to strategiczna gra z modularną planszą, w której wcielamy się w obcokrajowców przybywających do legendarnego państwa-miasta Naqali. Manipulując tytułowymi klanami, a także biorąc na służbę prastare dżiny, będziemy próbowali zdobyć wpływy w mieście. Zwycięży osoba, która zdobędzie najwiecej punktów z dóbr zgromadzonych podczas gry, zebranych płytek oraz pozyskanych sojuszników.

Na czym to polega? 

Na początku każdej rundy wszyscy gracze biorą udział w licytacji, by ustalić kolejność rozgrywania akcji. Walutą są złote monety cenny surowiec, którym warto gospodarować rozważnie. Po ustaleniu kolejności, uczestnicy będą kolejno rozgrywali swoje tury według następujących kroków:

  1. Gracz wybiera płytkę, na której znajdują się jeszcze jakieś figurki członków klanów. Następnie zabiera z tej płytki wszystkie figurki i rozpoczyna nimi wędrówkę na sąsiednie płytki, na każdej z nich pozostawiając po 1 figurce, dopóki te nie skończą się.
  2. Gdy gracz zakończy ruch członkami klanów, bierze do ręki figurkę, którą umieścił na ostatniej płytce, wraz ze wszystkimi figurkami tego samego koloru znajdującymi się już na tej płytce przed wykonaniem ruchu.
  3. Jeśli po zabraniu z płytki wszystkich figurek danego koloru nie pozostanie na niej żadna figurka, gracz natychmiast obejmuje kontrolę nad daną płytką – zaznacza to, umieszczając na niej jednego ze swoich wielbłądów. Na koniec gry gracze otrzymają punkty za płytki, na których znajdują się ich wielbłądy.
  4. Po zakończeniu ruchu gracz przechodzi do wykonania akcji wynikającej z rodzaju figurek, które ma w ręce. Każda z nich reprezentuje jeden z klanów o indywidualnych cechach i zdolnościach, które przyniosą graczowi punkty zwycięstwa na koniec gry. 
  5. Po zakończeniu akcji klanów gracz przechodzi do wykonania akcji wynikającej z rodzaju płytki, na której zakończył ruch. Podobnie jak w przypadku klanów, każdy z terenów ma swoje własne działanie opisane w instrukcji. 

W ten sposób gracze wykonują naprzemiennie swoje akcje aż do momentu, gdy któremuś z nich zabraknie wielbłądów lub sytuacja na planszy uniemożliwi ruch członkami klanów. 

Dlaczego pokochasz tę grę?

  • Pięć Klanów to rozbudowana, wielowymiarowa planszówka, która oferuje graczom wiele różnych dróg do zwycięstwa. Mnogość opcji dostępnych już na początku sprawia, że za każdym razem mamy przed sobą zupełnie nowe wyzwanie. 
  • Dzięki różnym dostępnym opcjom w każdej turze mamy szansę na wykonanie opłacalnego ruchu. Nawet jeśli nie do końca wszystko pójdzie zgodnie z tym, co zaplanowaliśmy, będziemy mieli wiele innych szans do wykorzystania.
  • Gra Bruno Cathali to niezwykle oryginalne spojrzenie na planszówki typu worker placement. Zamiast zajmować miejsca odpowiednimi pionkami, kluczowe jest zdejmowanie ich z planszy i przemieszczanie. Ta innowacyjna mechanika zmusza graczy do zmiany sposobu myślenia o budowaniu strategii!

Rozgrywka

Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Podstawowe informacje

Zawartość pudełka:
  • 30 płytek przedstawiających Sułtanat Naqali
  • 2 zestawy graczy (po 8 wielbłądów i po 1 znaczniku gracza w każdym)
  • 2 zestawy graczy (po 11 wielbłądów i po 2 znaczniki gracza w każdym)
  • 10 pałaców i 12 palm
  • 54 karty zasobów
  • woreczek z drewnianymi figurkami członków klanów
  • 22 karty dżinów
  • tor licytacji
  • tor kolejności
  • 5 arkuszy pomocy
  • notes z arkuszami punktacji
  • 96 złotych monet
  • instrukcja
Waga:
1,59 kg
Instrukcja i inne pliki:
Kod producenta:
LFCABE198
Pasujące koszulki:

Powiązane artykuły


Dodatki i akcesoria


Recenzje

4.66
na podstawie 32 ocen

Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Pięć Klanów



Najbardziej przydatne recenzje

Louve

Liczba recenzji: 68

Bardzo ciekawa gra strategiczno-familijna. Biorąc pod uwagę tytuły wydawane przez Days of Wonder, "Five Tribes" (Pięć Klanów) to jeden z nieco cięższych reprezentantów ich stajni. Co prawda same zasady są w miarę proste, jednak liczb możliwych kombinacji i ścieżek do zwycięstwa już uświadczymy tutaj sporo. To z kolei sprawia, że rozgrywka wymaga od nas sporego skupienia i rozgrzania styków neuronowych.

Wydanie (jak zwykle przy grach DoW) stoi na najwyższym poziomie, elementy są porządnie wykonane, a piękna oprawa graficzna cieszy oko. Gra obfituje w interakcje między graczami, jednak skupiają się one głównie na mieszaniu szyków poprzez "podbieranie" upatrzonych płytek innym graczom, niż na bezpośrednim negatywnym działaniu (chociaż i takie się zdarzają – np. asasyni). Rozgrywka toczy się w miarę dynamicznie, chociaż czasami obmyślenie kolejnego ruchu może powodować chwilowe przestoje.

Mnie osobiście granie w "Pięć Klanów" przynosi sporo frajdy, jednak trzeba lubić gry, w których należy nieco bardziej pogłówkować. Pod tym względem, zdecydowanie nie jest to "Ticket to Ride", a już bardziej "Relic Runners" (jeśli miałabym przyrównać stopień złożoności gry do innych produktów Days of Wonder). W moim odczuciu jest to taka bardziej wymagająca gra familijna. Jak dla mnie solidna czwóreczka z plusem :-)


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Dekornyt

Liczba recenzji: 97

Świetna mechanika, choć downtime przy 4 graczach zabija. Osobiście zebrałem komplet dodatków, ktore nie sa może dostępne, ale wzbogacają rozgrywkę - mam nadizeję że Rebel z czasem je wyda :)


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Otton

Liczba recenzji: 9

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Bardzo fajna gra strategiczna. Wymaga sporo zaangażowania i myślenia a jednocześnie nie jest zbyt "ciężka". Elementy losowe ograniczone są tylko do układu startowego co pozytywnie wpływa na regrywalność. Dobrze zbalansowana, wygląda, że nie da się łatwo uzyskać decydującej przewagi, walka pomiędzy graczami trwa do samego końca a ostateczne podliczanie wyników ukazuje naprawdę niewielkie różnice punktowe. Świetnie sprawdza się dla 2 osób. I na dodatek porządnie i ładnie wykonana.



Wszystkie recenzje



Pytania i odpowiedzi

Masz wątpliwości lub pytanie co do gry?

Zapytaj naszej społeczności.

Zadaj pytanie

Jeśli podoba Ci się ten produkt, polecamy również

Gniew aniołów

Gniew aniołów