Komentarze do produktu: Terra Mystica

Rozwój i ekspansja kluczem do zwycięstwa


Bożyszcze
Jaakow [ dodano: 19.04.2020 ]
Moje totalne Top 3 od wielu lat.
Jest to niezwykła i rewolucyjna gra. Od samego początku wiedziałem że to bedzie to coś. Faktycznie nie myliłem się, gra jest pp prostu genialna.
Każdemu poszukującemu czegoś niezwykłego i bardzo przemyślaneg, sumiennie polecam ten tytuł.
Dodatki (również fanowskie) tylko zwiększają i mnożą frajde .
Nie zastanawiaj się, tylko kupuj !
1
Poliglota
Kostuch [ dodano: 14.04.2018 ]
Wiem, że dużo osób tą grę lubi, ale do mnie jakoś nie przemawia i nie czuję jej zupełne.
0
Andrzej [ dodano: 08.01.2018 ]
Jeden z bardziej regrywalnych tytułów jakie widziałem - dużo ras, a każdą trzeba wielokrotnie wypróbować zanim znajdzie się optymalną dla siebie strategię.

Gra dobrze się skaluje - granie w dwie osoby jest tak samo przyjemne jak w 3 czy 4.

W sumie zastrzeżeń nie mam - wszystko jest spójne i działa bardzo dobrze. Jedynym problemem (nie wadą) jest ilość zasad - trzeba pamiętać naprawdę sporo i łatwo coś przegapić.

Gra w pełni zasługuje na wysokie miejsce w rankingach - jest rewelacyjna - wręcz idealna. Jedynie nie ma co do niej siadać będąc zmęczonym - skończy się na ostatnim miejscu z bólem głowy :)
2
Tester
Mr Grey [ dodano: 27.11.2017 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Terra mystica to analityczny potwór, euro-gra, tylko z osnową fantasy - ale za to jaki! Dla osób lubiących ruszyć głową to topowa pozycja.

Zarezerwujcie sobie tylko 3-4h czasu na pierwszą grę - jest sporo zasad i myślenia po drodze, więc będziecie go potrzebować. Zwłaszcza osoby z Analysis Paralysis - uwaga ;) Pierwsze 2-3 tury mijają szybko, ponieważ nie ma zbyt wielu możliwości. Kolejne 3 już rosną lawinowo, jak również możliwości punktacji.
Wykonanie bardzo wysokiej jakości + drewniane elementy!

Jest teraz wersja Project Gaia, w settingu S-F, oprócz kilku dodanych zasad i modułowej planszy (hit!) baardzo podobna gra.

W każdym razie prawdziwy klasyk, i wciąż wysoko na BGGeek.

Kwestia ceny... cóż mi się udało zakupić na Rebelu za 160 zł jeszcze w ofercie "przed premierą "- zatem to powód by korzystać z takich promocji w przyszłości :)
6
Cisiel [ dodano: 19.06.2017 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Wow!!! Ta gra jest świetna! Mam już kilka planszówek, ale to jedna z moich ulubionych.
1
Tomassus [ dodano: 23.05.2017 ]
Świetna gra godna polecenia!
1
Bard
Radosław Michalak [ dodano: 12.01.2017 ]
Bardzo dobra gra z gatunku ciężkich strategii.
Bardzo mało tu losowości i większość zależy od decyzji graczy.
Cała mechanika świetnie działa.
Każdą rasą gra się inaczej, a tych mamy dużo.
Zdecydowanie doświadczeni gracze mają przewagę nad nowicjuszami.
Polecam tym, którzy chcą wykorzystać swój mózg do granic jego możliwości.
5
Invader [ dodano: 07.06.2016 ]
Zdecydowanie najlepsza gra planszowa ever.Dla Pana poniżej zaproszenie na wspólną partię. Chętnie pokażemy, że nic nie jest od razu takie oczywiste i praktycznie w każdej turze stajemy przed kilkoma ciężkimi wyborami. Gra z dobrymi przeciwnikami absolutnie nie wybacza błędów. Mimo wielu kalkulacji i podejmowaniu ciągłych, jakże trudnych wyborów gra się bardzo sprawnie i szybko jak na tak rozbudowaną grę. Polecam wszystkim planszówkowym wyjadaczom.To naprawdę najlepsza gra na rynku.
3
koper [ dodano: 04.04.2016 ]
Terra Mystica to bardzo dobra gra, dla fanow gier euro mysle, ze powinna byc jedna z pozycji obowiazkowych. Nie jest to jexnak najlepsza gra w jaka gralem. Zlozonosc zasad tylko na poczatku moze przytlaczac. Pozniej gra zie intuicyjnie i nie ma wiekszych kombinacji w mozliwoscisch akcji do wykonania. Wydaje mi sie, ze wszystko jest klarowne. Swietnie plansza wyglada podczas ekspansji w grze, wyglada jak jakies miasto ktore sie rozbudowuje za pomoca wszystkich graczy. Polecam
1
erl [ dodano: 16.03.2016 ]
Wspaniała. Genialnie wymyślona. Kawał solidnej niemieckiej roboty. Zero losowości, mnóstwo główkowania nad strategią prowadzącą do zwycięstwa. Ciężka pozycja (nie tylko z racji wagi pudełka) i raczej nie dla niedzielnych graczy. Z mojego grona najczęstszych współgraczy w równym stopniu co ja docenia ją tylko moja druga połówka. I całe szczęście, bo przynajmniej mam z kim częściej w Terrę Mysticę zagrać (choć z moim Miłym rzadko udaje się wygrać ;) . Wariant 2-osobowy spisuje się bardzo dobrze, choć ciekawiej jest przy większej liczbie graczy.
Dodatek oczywiście już towarzyszy podstawce przy wykładaniu na stół. 10/10. Arcydzieło.
6
Niniel [ dodano: 14.03.2016 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
W ciągu pierwszego tygodnia posiadania tej gry rozegrałam ponad 20 partii i ciągle nie mogę powiedzieć, że mi się ta gra ograła, albo że poznałam dobrze proponowane rasy. Niesamowita jest grywalność Terry.
Najlepiej mi się grało na 2 graczy, na 4 strasznie długo musiałam czekać na swój ruch, no ale to już zależy od składu.
Jeśli kogoś odstrasza cena to tutaj nie ma się czym przejmować. Pudło jest tak ciężki i po brzegi wypełnione elementami gry, że w ostateczny podsumowaniu inne z tego przedziału cenowego wypadają przy niej słabo.
11
Deaor [ dodano: 17.01.2016 ]
Niesamowita. Początkowo trochę może przytłaczać ilością elementów i obszernością instrukcji, ale już podczas pierwszej partii wszystkie zasady okazują się proste i logiczne.
Jeżeli szukasz złożonej gry ekonomicznej, różnorodnej, solidnie wydanej i nie boisz się poświęcenia 3 godzin na przebrnięcie przez pierwszą grę z instrukcją to musisz ją mieć. Polecam.
2
Bożyszcze
xjustx [ dodano: 07.12.2015 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Ta gra jest po prostu I D E A L N A! Nie jest to tytuł dla początkujących graczy, ale zasady nie są też bardzo skomplikowane. Czasem gramy nawet w 7 osób (brakuje znaczników many, ale można je czymś zastąpić). Polecam zakupić również dodatek ogień i lód.
9
Informator
Quaku [ dodano: 10.09.2015 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Ta gra nie ma sobie równych! :) Najlepiej zagospodarowane 2 kilogramy drewna i tektury! :)
Są tu przejrzyste zasady, 14 unikalnych ras, a każda cechuje się inną zdolnością (chociaż trytoni i tak wymiatają :P), ciekawy system pozyskiwania "many", całe mnóstwo kombinowania, optymalizowania, analizowania i jeszcze raz kombinowania oraz mój ulubiony element, czyli tory żywiołów, w które zawsze warto inwestować ;)
Rozgrywka trwa tylko 6 rund, ale wszystkie są bardzo intensywne, że spokojnie można w ich trakcie przeżyć wzloty i upadki większe, niż w niejednej innej grze.
Prawdziwy majstersztyk, polecam! :) Zdecydowanie warta swojej ceny!
14
LucaEE [ dodano: 06.07.2015 ]
Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt
świetna gra. niestety drochę droga, jednak bardzo się ciesze że mam ją w swojej kolekcji. Żonie bardzo przypadła do gustu. Gra nastawiona typowo na optymalizację ruchów.
Dodam tylko, że niestety dodatek też jest drogi ;p
5
dante77 [ dodano: 22.05.2015 ]
Jestem pod wielkim wrażeniem tej gry i nie żałuje ani jednej wydanej złotówki.
Agricola, Puerto Rico i kilka innych tytułów właśnie zostało zepchniętych z mojego prywatnego piedestału.
Polecam.
6
Krzyyychu [ dodano: 18.02.2015 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Niesamowita gra, w którą grają u mnie wszyscy jak leci. Jak się śmieje moja siostra "budowanie domków na należących do Ciebie polach nawet w eurobiznesie nie było takie fascynujące" :)
14 grywalnych ras, które są zrównoważone, no, może oprócz jednej(wyłączyliśmy ją z rozgrywki, która to - przekonajcie się sami),brak losowości innej niż ta wynikła z powodu postępowania innych graczy, cud, miód, i maliny.
8
Michał [ dodano: 01.02.2015 ]
Świetna gra, zakupiona tydzień temu nie schodzi za stołu, gramy w 2 - 3 osoby. Polecam.
2
Pionier
Bobaz [ dodano: 31.08.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
WOW. Ta gra jest niesamowita. 14 grywalnych ras, właściwie 95% z realnymi szansami na zwycięstwo, do tego niesamowita regrywalność... Zdecydowanie TOP3 gier wszech czasów.
11
Poliglota
Believe0852 [ dodano: 17.08.2014 ]
Zagraęlm w grę 2 partie i nie urzekła mnie, ale ma w sobie jednak coś. Na pewno daje sporą możliwość myślenia i opracowania strategii ale jest czasami frustrująca jak cała strategia legnie w gruzach przez brak jednego budynku, lub "głupi" ruch współgracza. :)
0
Michal K. [ dodano: 04.07.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
"Terra Mystica" to gra z gatunku tworzenia struktur na planszy przy wykorzystaniu różnych strategii w zależności od rasy, jaką gramy. Do dyspozycji mamy kilka rodzajów zasobów - moc (manę), robotników, złoto i kapłanów. Przy ich pomocy mamy nie tylko zdobywać jak najwięcej Punktów Zwycięstwa podczas gry, ale także stworzyć na jej koniec aglomerację budynków na jak największej liczbie sąsiadujących pól oraz osiągnąć wysoką pozycję w kultach czterech żywiołów.

Gra jest autorstwa niemieckiego, mało tego - po rozegraniu kilku partii nasunął mi się wniosek, że jest iście "arcyniemiecka".
Dlaczego? Po pierwsze, elementy są wykonane doskonale, począwszy od solidnej planszy, poprzez starannie wycięte i pomalowane drewniane znaczniki (których jest naprawdę dużo), po duże i wyposażone w czytelne symbole żetony kartonowe. Ich wykonania pozazdrościć mogą nawet tytuły FFG czy WotC.
Po drugie, reguły są zawiłe i pełne wyjątków, ale opisane wyczerpująco i obfitują w liczne przykłady. Plansza ma bardzo czytelną postać, każdy heks to po prostu pole barwy wyraźnie różniącej się od pozostałych, ale nie znajdziemy tu fajerwerków graficznych czy porywającego dizajnu (osobiście bynajmniej nie uważam tego za minus, chyba podobnie jak większości z nas w planszówkach więcej radości sprawia mi analiza czytelnych danych niż uczta dla oczu, choć ta ostatnia również jest "mile widziana", byle tylko nie utrudniała gry).
Po tych dwóch pochwałach czas na małą krytykę, również wpisującą się w użyte powyżej określenie. Jeśli marzyliście o grze, w której macie 14 różnych dróg zwycięstwa, to nie szukajcie dalej (można to uznać zarówno za plus, jak i minus, niestety, im więcej razy w nią gram, tym bardziej jestem skłonny uznać przewagę tego drugiego). Można się pokusić o stwierdzenie, że każda z ras ma jedną "jedynie słuszną" drogę do zwycięstwa - na przykład, u niziołków z reguły budowanie świątyń na początku opłaca się znacznie bardziej, niż wczesna twierdza, za to dokładnie odwrotnie jest u gigantów ze względu na "powtarzalny" co turę charakter ich mocy uzyskanej po postawieniu tego budynku. Trzeba przyznać jednak, że większość z tych strategii cechuje pewien stopień złożoności, wymagający zaplanowania przynajmniej jednego do kilku ruchów naprzód (zależnie od sytuacji i liczby graczy). Świetnym pomysłem są dostępne dla wszystkich akcje dające zasoby, ale na zasadzie "kto pierwszy, ten lepszy".

Poza tym ważną cechą gry jest obecność kilku elementów mających istotny wpływ na jakość naszej strategii. Są to, oprócz zdolności rasowych, np. zmieniające się co turę bonusy za pozycję w kultach czy za wykonywanie określonych czynności (stawianie budynków, przekształcanie terenu, etc)., indywidualne ułatwienia lub nagrody dla graczy (również zmieniane co turę, ale w tym przypadku dokonują tego sami gracze). Dobrym pomysłem jest więc skumulowanie dwu powyższych tak, aby zyskać maksymalną liczbę punktów / zasobów w danej turze (o ile, w przypadku punktów, w kolejnych turach będziemy mieć wystarczająco dużo zasobów, aby nadal się szybko rozwijać).

Niestety, w moim odczuciu elementem mającym najmniejszy wpływ na efektywność obranej drogi jest w grze... obecność innych graczy, co powoduje zbyt łatwą "możliwość optymalizacji" gry daną rasą, a tym samym znacznie ogranicza żywotność gry. Być może dzieje się tak dlatego, że nie ma tu efektu ograniczoności dóbr - każda rasa ma własne budynki i moc, zaś pieniędzy i robotników zawsze starcza dla wszystkich. W dodatku interakcja negatywna jest prawie żadna - nie można w żaden sposób zabrać przeciwnikowi zabudowanych heksów, można jedynie ograniczać go przekształcaniem terenu wokół jego obszaru, co zresztą jest zazwyczaj zbyt nieopłacalne w porównaniu z "tą właściwą" drogą gry daną rasą. Dwa miłe wyjątki od powyższego to zróżnicowana cena jednego z typów budynków w zależności od tego, czy sąsiadujemy z innym graczem, czy nie, oraz zasada zyskiwania mocy w zamian za Punkty Zwycięstwa, działająca podobnie do poprzedniej.

Jeszcze jedno. W "Terra Mystica" z powodzeniem można grać nie tylko w 5, ale nawet w 7 osób. Prawdę mówiąc, dopiero od pięciu osób wzwyż tworzy się przy stole jedna gra z kilku oddzielnych (choć to zależy od graczy - bywa, że i dwie osoby tłoczą się razem na niewielkiej części planszy). Nie przejmujcie się limitem graczy umieszczonym na pudełku, trzeba tylko czymś zastąpić znaczniki mocy dla "nadliczbowych" przeciwników.

Reasumując, "Terra Mystica" jest z pewnością grą, do której, po początkowym intensywnym i sprawiającym mnóstwo zabawy "ograniu się", można z powodzeniem wracać co jakiś czas (szczególnie w większym gronie), a więc warto mieć ją na półce (choć dla mnie nie ma tej "magii" co np. "Caylus", gdzie naprzemienność ruchów graczy bardzo mocno przekłada się na taktyczną grę, czy "Tzolkin", w którym różnorodność kombinacji monumentów, budynków, przepowiedni i innych zmiennych elementów rozgrywki wymaga od graczy znacznie większego łamania głowy).

Ocena (0 - 5)

Pomysł: 5
Grywalność: 4.5
Żywotność: 3.5
Zasady: 4.5
Wykonanie: 5

Ogółem: 4.5
30
Szczęściarz
Ankoz [ dodano: 01.07.2014 ]
Super gra. Wyjątkowe wykonanie planszy i elementów. Bardzo kolorowa, Skomplikowana ale nie nazbyt ;). Wysokie miejsce w rankingu BCG (5) przyznane nie bez przyczyny. Możliwość grania w 5 osób jako dodatkowy atut bo niestety większość dobrych gier jest na max 4 graczy :(. polecam grę. Wystawiam jej 5
3
MistrzGargamel [ dodano: 30.06.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Świetna gra. Gramy z żoną we dwójkę i dobrze się bawimy, chociaż mamy za sobą dopiero z 7 partii :) Gra nie budzi negatywnych emocji, nie ma bijatyk ani wkurzania się, a do tego nie trwa zbyt długo bo około 45 - 60 min, więc nie trzeba poświęcać całego dnia na rozgrywkę i można zagrać zupełnie spontanicznie. Chcemy w przyszłości spróbować zagrać w więcej osób, co sprawi, że pewnie gra czasowo się wydłuży, ale będzie też więcej walki o tereny i więcej kombinowania.
Bardzo polecam ! :)
2
Szutruknahhunte [ dodano: 27.06.2014 ]
Świetna niemiecka gra, choć dośc szybko udało mi sie ją policzyć. Moze gdyby było w niej więcej losowości(a prawie jej nei ma) byłaby bardziej dynamiczna.
Brakuje w niej też interakcji negatywnych, jeśli ktoś został zabudowany ze wszystkich stron przez przeciwników cięzko mu się wydostać z tego kotła.
Tym neimneij gra ma szereg plusów. 12 róznych fakcji, daje pokaźna replayability. Dużo trudniej jest też być przez pół gry pewnym włąsnej przgeranej tak jak w zupęłnie przereklamowanych "Osadnikach z Catanu". Zasady sa dosyć proste, może poza kultami, ale i to da się ogarnąć. Od strony graficznej równeiż nie jest zła, choc i nie powala.
Aha i jest bardzo łatwa w przneoszeniu-bez trudu mieści się do plecaka
0
Formalista
Tchor [ dodano: 25.05.2014 ]
Gra na 4+. Na długo przykuła do stołu (jak w ramach pojedynczej rozgrywki, tak jej ilości). Zróżnicowane "rasy", ciekawa mechanika, dobra interakcja (choćby i miejscami negatywna) i wciągająca rozgrywka. Nie pamiętam, bym choć raz miał się przy niej zanudzić. Godna polecenia, pomimo stosunkowo wysokiej ceny.
9
Weteran
Karagot [ dodano: 22.05.2014 ]
Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt
Niezwykle dobry eurosuchar udający że nim nie jest. Osobiście spędziłem wiele godzin nad planszą i nadal chętnie powracam do niej. Kilka ras do wyboru, losowa kolejność tego za co otrzymamy punkty w danej rundzie zapewnia niewielka powtarzalność rozgrywki. Dodatkowo element zysku z sąsiedztwa, mechanizm many i zróznicowane umiejętności ras oraz bardzo fajny mechanizm teramorfingu pozwala na niezwykle interesującą i zażartą walkę. Trzeba jednak pamiętać że w towarzystwe osób lubiących długo się zastanawiać ta gra może baaaardzo się przeciągać i nudzić tym samym.
9
Poliglota
R_bit [ dodano: 19.05.2014 ]
Średnio skomplikowana gra w której jest sporo dróg do zwycięstwa. City builder pomieszany z magią. Dużo elementów w pudle. Zdecydowanie nie dla nowicjuszy.
1
Poliglota
Aniaga [ dodano: 17.05.2014 ]
Rewelacyjna eurogra z ogromną dozą regrywalności (14 nacji + 9 żetonów bonusów = masa kombinacji). Sprawdza się zarówno w grze 2-osobowej, jak i przy większej ilości graczy (mamy wtedy więcej interakcji). Tematycznie trochę sucha, ale miodność rozgrywki całkowicie pozwala o tym zapomnieć. Na pewno na długo zagrzeje miejsce w mojej kolekcji.
2
Bożyszcze
Xjustx [ dodano: 12.05.2014 ]
IDEAŁ :)
zróżnicowane postacie sprawiają, że gra nigdy nie wygląda tak samo.
i da się grać nawet w 6-7 osób - sprawdzone. Tylko brakuje znaczników many.
4
Rmadzik [ dodano: 12.05.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Zagraliśmy w weekend kilka partii, w tym dwie dwuosobowe (po raz pierwszy) i mam trochę przemyśleń.
Po pierwsze gra nie jest aż tak skomplikowana, jak się na początku wydawało. Oczywiście nadal polecam ją dla bardziej zaawansowanych graczy, ale i średniozaawansowani bez problemu powinni sobie poradzić.
Po drugie rozgrywka dwuosobowa trwa niewiele ponad godzinę, idealnie nadaje się więc na szybką partię wieczorem. I cały czas jest ciekawa! Kombinowania nie ma mniej, gdyż trudniej w tym przypadku o sąsiadowanie, a bez tego możemy mieć problem z budowaniem faktorii (musimy wydać na nie więcej kasy, gdy nie budujemy jej na polu, na którym mamy sąsiada) i ze zdobywaniem punktów mocy. Tym samym gra się zacieśnia i tylko część planszy jest tak de facto używana.
Po trzecie należy dokładnie zapoznać się z wylosowanymi płytkami bonusowymi i koniecznie uwzględnić je przy wyborze strategii gry, szczególnie przy grze z mniejszą ilością graczy.

Szczerze polecam!! Terra Mystica to cały czas mój numer jeden.

Ps. słyszałam, że jest już dodatek do tej gry i mam nadzieję, ze zostanie on wydany w naszym kraju.
8
Pionier
Bartosz Mroziński [ dodano: 11.05.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Bardzo dobra gra, ale dość ciężka. Trzeba umiejętnie zarządzać zasobami jednocześnie mając na uwadze bonusy obowiązujące w danej rundzie. Interakcji jak na lekarstwo, ale grałem maksymalnie w 3 osoby, więc zakładam, że w większym składzie może być lepiej.
4
Rmadzik [ dodano: 07.05.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Super, rewelacja i w ogóle brak słów:D
Ostatnimi czasy mój numer jeden wśród planszówek.
Bardzo gorąco polecam i sugeruję dodruk;)
3
ferenz [ dodano: 06.05.2014 ]
ogrom wszystkiego, regrywalność bardzo wysoka (14 ras!). Jeśli ktoś lubi wysoki współczynnik zapełnienia pudełka do ceny to tu go znajdzie. Świetna gra
5
Gronek08 [ dodano: 06.05.2014 ]
Gierka fajna, jedna z moich ulubionych.
Różnorodność ras, ich efektów i dodatkowych punktów na rundę za różne rzeczy sprawia, że można kombinować na wiele różnych sposobów.
Nie polecałbym jednak tej gry dla niezbyt doświadczonych graczy jak i dla tych którzy lubią szybkie gry, gdyż na tą trzeba poświęcić co najmniej 2-3 godziny
4
Koniczyna17 [ dodano: 05.05.2014 ]
Póki co jestem po trzech rozgrywkach dwuosobowych, gra zrobiła na mnie piorunujące wrażenie - jest wymagająca, zrobienie odpowiedniego mechanizmu do zdobywania punktów jest ogromnym wyzwaniem.

Pierwsza gra poszła według zalecanego wariantu dla rozruszania zaciemnionych zakamarków w mózgu i zapoznania z zasadami, na każdą kolejną losowo wybieraliśmy rasy, tak aby żadna wcześniej grana nie powtórzyła się. Oj ciężkie to zadanie, jestem prawie pewna, że wszystkie rasy są odpowiednio wyważone i każdą da się wygrać jednakże trzeba odpowiednio poznać grę, aby wycisnąć z danej rasy możliwie najwięcej mocnych punktów. Rasy różnią się poziomem trudności rozgrywania, ale nie balansem - przynajmniej moim subiektywnym zdaniem (choć przypominam, wypróbowałam dopiero kilka).

Gra jest ciekawa i wciągająca - rozgrywka dwuosobowa trwa tylko około godziny - po dzisiejszej czułam się co najmniej spocona intelektualnie - po każdej nachodzą myśli i refleksje "co można było zrobić lepiej/inaczej/bardziej efektywnie.". Nie zgadzam się z opiniami negatywnymi na temat rozgrywki dwuosobowej - plansza i tak czy siak ulega zacieśnieniu, bo jeśli chcemy działać to chcemy również zdobywać moc, co umożliwia nam np. nasz przeciwnik, no i przede wszystkim zmniejszony wydatek na faktorie to niemały rarytas a pieniądze w TM raczej się nie przelewają.

Graliśmy póki co Nomadami, Wiedźmami, Niziołkami, Gremlinami, Kultystami, Krasnoludami - wygrywały odpowiednio: Wiedźmy, Niziołki, Kultyści

Do statystyk ma to się nijak, postaram się napisać za kilkanaście rozgrywek za jakiś czas ;) Grę polecam, odkrywanie jej detali jest jedną z ciekawszych rzeczy w planszówkowym świecie!
10
Pionier
Ashgan [ dodano: 12.04.2014 ]
Gra pod tytułem "must have" u gracza na półce.
0
Jacek Blacharski [ dodano: 14.02.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Wyjątkowo udana i wciągająca planszówka. Jest rywalizacja, stosunkowo mała losowość, dużo kombinowania. Rozgrywka może się nieco przeciągać w czasie ale to już zależy w głównej mierze od graczy.
3
Tester
Mr Grey [ dodano: 15.12.2013 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Terra Mystica to twardy cukierek ;) Osobiście bardzo wysoko oceniam ją jako Grę, niemniej, nie wszyscy muszą oceniać ją wysoko jako Rozrywkę, ponieważ to dość Wymagająca Rozrywka. Elementów losowych jest bardzo niewiele, i wszystkie służa do ustalenia warunków początkowych partii. Cała reszta to seria bardzo starannych wyborów kolejnych graczy.
TM to wyzwanie analityczne. Deklarowana długość partii przez wydawcę 0,5h/gracza jest dość optymistycznym stwierdzeniem, zwłaszcza dla mniej doświadczonych graczy. Zaś bardziej doświadczonym może się zdarzyć tym bardziej "Efekt 2 w nocy" ;) Ponieważ wciąga, i to bardzo. Choć warunek zwycięstwa jest jeden, dróg do niego prowadzących jest wiele. Duże znaczenie ma dominacja na mapie, wiele punktów zdobywa się przez wykonywanie zadań w poszczególnych rundach, nie można zapomnieć planszy kultów, a to wszystko należy rozpatrywać w kontekście jednej, wybranej spośród 14 frakcji, które - zdawałoby się - różnią się zaledwie w paru aspektach od innych, lecz to dość by wpłynąć na prowadzony styl gry. Jeśli chodzi o bilans frakcji - oczywiście do danej partii - z określonymi bonusami rund/dochodów - są lepsze i gorsze strony, i to nie biorąc pod uwagę skalowania pod względem liczby graczy. Wybór pierwszego gracza wyklucza i wpływa na wybory innych graczy. Gra najlepiej
"działa" przy trzech i czterech rywalizujących stronach. Czwarty gracz musi nagłowić się dwa razy tak jak inni nad lokacją, ze względu na tereny, o które będzie rywalizował, oraz by nie dać się zblokować (polecane krasnoludy, fakirzy, syreny lub wiedźmy). Piąty gracz będzie zmuszony wybrać frakcję, która kładzie nacisk na punkty poza mapą (polecane elfy, fakirzy, kultyści, gnomy). Z drugiej strony, wariant dla dwóch graczy przypomina partię szachów - gambit i kontra. Brak ostatecznego zbilansowania ras, nie przesądza jednak o jakości gry - jest asymetryczna i
dzięki temu bardzo ciekawa - chodzi o efektywne wybory. Jedynie plansza kultów (pod względem zasad) jest mniej udanym elementem.
Wykonanie jest bardzo solidne, grube, twarde plansze, drewniane pionki i znaczniki, dobrze powycinane, z pewnością będzie służyć przez szereg lat. Wszystko jest okraszone lekką i barwną szatą graficzną. Klimat gry jest ledwo zarysowany i użyty przede wszystkim by zamaskować oblicze analitycznego potwora jakim jest TM. W tym tkwi jednak sedno rozrywki - jeśli nie obawiasz się wysiłku umysłowego (para z uszu ;) w czasie wolnym - Terra Mystica to gra dla Ciebie. Zdecydowana 5 - gra zyskuje na grywalności z każdą partią. Ponadto na przyszłe Essen jest planowany dodatek do podstawowej wersji gry, który doda grze dalszych możliwości i spójności (insider info).
11
Bartłomiej Olszewski [ dodano: 13.12.2013 ]
Wyśmienita gra, zero losowośći, duuuużo myślenia. Ładnie wydana.
0
HollyPirat [ dodano: 25.10.2013 ]
Po rozegraniu ok. 7 partii w dwie osoby na pożyczonym egzemplarzu gry Terra Mystica zdecydowałem się w końcu na zakup mojego własnego egzemplarza. Teraz po rozegraniu ok. 9 partii nie żałuję swojej decyzji. Grałem tylko w dwie osoby z dziewczyną, jednak bardzo chętnie siadamy wieczorem do kolejnej partii. Zasady gry nie są z początku proste, jednak czytelna i przejrzysta instrukcja bez kłopotu wprowadza nas w świat gry. Zapoznanie z zasadami to jakieś 2 godziny czytania (oczywiście ze zrozumieniem), a później przygotowanie do pierwszej partii. Gra trwa ok 2 godzin przy dwóch graczach i ma bardzo wiele możliwości drogi do zwycięztwa. Jestem przekonany, że im więcej graczy, tym rozgrywka staje się bardziej zróźnicowana, chociaż niestety nie miałem okazji sprawdzenia w ilości więcej niż 2 zawodników. Sprawdziłem 7 spośród 14 ras osobiście i uważam, że przy wykorzystaniu mocnych stron każdej z ras wygranie jest możliwe wygranie. Na początku np. wydawało mi się, że Kultyści (zaczynają mająć jeden domek) nie mają szans z Normadami (zaczynają mając 3 domki). Jednak po pierwszej klęsce Kultystami w rewanżu spokojnie wygrałem. Chociaż być może dlatego, że grałem z dziewczyną, a jak wiemy to faceci są najlepszymi strategami ;) A tak na serio serdecznie polecam tą grę.
3
Bartłomiej Kordowski [ dodano: 07.10.2013 ]
Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt
Terra Mystica to przede wszystkim gra z dobrze działającym mechanizmem, ubrana w lekki baśniowy klimat. Wyścig o punkty zaczynamy od postawienia osady i staramy się rozbudować nasze małe państewko. Towarami i surowcami stają się robotnicy, kapłani, mana służąca do rzucania czarów i monety. Do wyboru mamy 14 różnych ras:) - każda posiada własną planszę na której w czytelny sposób przedstawione są koszty budowli i cechy specjalne. Przed każdą rozgrywką losujemy zwoje z akcjami, które będą dostępne podczas partii oraz płytki punktacji (premiowane akcje lub budynki) dla każdej z sześciu tur. Dzięki takiemu rozwiązaniu każda gra wygląda inaczej mimo że rozgrywka toczy się zawsze na tej samej planszy.
2
Pionier
Jakub Malęga [ dodano: 27.08.2013 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Grę bardzo polecam, bardzo rozbudowana i zbytnio nie wybacza błędów. Gra dla graczy którzy grają. Dla początkujących nie za bardzo:). Ale szczerze polecam:)
0
Ashramus [ dodano: 10.08.2013 ]
Swietna gra. Planowanie ruchów daje dużą satysfakcję, sporo ras różniących się od siebie ci sprawia że gra sie nie nudzi:)
0
Trendsetter
Paweł Dudzik [ dodano: 04.07.2013 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Kupiłem tą grę kierując się tylko i wyłącznie rankingiem na Board Game Geek oraz sugestiami mojego znajomego, który bardzo chciał zagrać w tą grę. Może zostałem lekko wkręcony w ten zakup ale nie żałuje decyzji o zakupie i dodania tej gry do mojej kolekcji :)

Wielkość i ciężar gry, zważywszy że mamy multum elementów drewnianych, trochę mnie przeraziła. Jednak wnętrze kryje właśnie w sobie wiele elementów, które czynią tą grę wyjątkowo. Mamy do dyspozycji siedem zestawów w różnych kolorach, które są przypisane do siedmiu rodzajów terenów. Każdy z kolei rodzaj terenu ma przypisany dwie nacje, które są umieszczone na obu stronach tekturowej karty rasy. Mamy więc w sumie 14 ras, każda o różnej taktyce do wygrania gry.

Gra dla mnie to taki miks mechanik z Ticket To Ride czy Carcassonne, gdzie zdobywamy punkty za wykonywane akcje na planszy - od wznoszenia budowli, termorfowania terenów czy modlenia się do danego kultu. Jest multum rzeczy, które trzeba rozpatrywać w trakcie każdej tury by jak najefektywniej wykorzystać swoje zasoby do wygrania. Ja np prowadziłem 3/4 rozgrywki Alchemikami by przegrać z kretesem w ostatniej rundzie przez jedną nieprzemyślaną decyzję. Już nie mogę doczekać się rewanżu nimi :) Solidna gra, z może początkowo zawiłą mechaniką ale wystarczy raz zagrać by się wciągnąć w nią na dobre :)

Plusy:
+ 14 zróżnicowanych ras
+ mechanizm teramofrowania
+ multum możliwości i podejść do planowania tur
+ różne możliwe kombinacje dla warunków początkowych gry
+ woreczki strunowe od razu w opakowaniu na elementy gry !!!

Minusy:
- w grach o wielu elementach zawsze się czepiam braku jakichkolwiek elementów rezerwowych
- gra niby maksymalnie do 5 graczy, ale wydaje mi się że oprócz brakujących znaczników mocy, nic nie stoi na przeszkodzie by zagrać nawet w 7 osób, dlatego ich brak postrzegam jako minus :)
8
Przemek [ dodano: 15.04.2013 ]
Przegraliśmy w sumie 3 partie i muszę przyznać, że gra jest dobra.
Niektóre rasy wymagają niewielkich korekt, żeby je zrównoważyć. Przegięci są Alchemicy jeśli chodzi o generowanie złota i punktów za nie.
Z ciekawostek, zagraliśmy w 7 osób i muszę przyznać, że się da. Nawet bez większej sieczki na planszy, chociaż trzeba kombinować, żeby nie zostać zablokowanym. Tylko trzeba skorzystać z jakiś zamienników do znaczników many, bo tylko tego jest za mało na 7 graczy.
Ale da się i jest przednia zabawa a sama rozgrywka nie staje się dużo dłuższa.
Maksymalnej oceny nie dam, ale górny pułap punktacyjny jest :)
Polecam, mimo dużego minusu jakim jest cena (realniejsza byłaby na poziomie gier z półki 150 zł, nawet mimo ilości elementów drewnianych)
2
Wojciech Żarski [ dodano: 31.03.2013 ]
A jakie ma to znaczenie jakie sa domki? Jedni lubia plastikowe inni gustuja w drewnianych:) Mam edycje angielska i domki sa identyczne plus dodatkow ksztalty. Niemoge sie doczekac polskiej instrukcji;)
0
kwr [ dodano: 24.03.2013 ]
Strasznie się grzebiecie z tą premierą...
początkowo marzec, teraz kwiecień. Dziwne, bo nie ma tu dużo tłumaczeń. Doczekamy wydania w maju?
2
Mati [ dodano: 23.01.2013 ]
Nie to, że kupiłem ale czy większość tych domków nie wygląda jak do poprzedniej drewnianej edycji Catan'a?
0
dodaj swój komentarz
© 2003-2020 REBEL.pl
sklep@rebel.pl