Jakub

Obserwowani

0 użytkowników

Obserwujący

0 użytkowników

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

dostałem to czego oczekiwałem... choć trudno żeby woreczki jakoś miały mnie zaskoczyć, po prostu są takie jakie powinny być


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Mam za sobą około 100 partyj Agri i jestem fanem tej gry, chciałbym się podzielić swoimi przemyśleniami i odpowiedzieć na parę komentarzy jakie tu widzę.

Agricola to świetna gra typu worker placement, wymagająca umiejętności planowania (najlepiej jednocześnie paru alternatywnych taktyk/strategii), obserwacji i przewidywania (ruchów innych graczy), dostosowywania się do zmiennej sytuacji (przeciwnicy nie zawsze grają tak jak byśmy chcieli).

Po około 100 grach nie jestem w stanie wskazać jakiejkolwiek "najlepszej strategii". Gra owszem wymusza zrównoważony rozwój, ale zarówno w sposób pierwotnie planowany, jak i wynikający z "bloków" innych graczy nieraz kończy się rozgrywkę z minusami w paru kategoriach, bo tak po prostu się opłaca.

Karty, a konkretniej ich mnogość, powodują że każda rozgrywka jest inna - nieraz odkrywałem (lub odkrywaliśmy wraz ze znajomymi) siłę niektórych kart po kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu rozgrywkach. Jeśli ktoś po paru partiach opisuje że karty są niezrównoważone to znaczy, że jeszcze nie odkrył kombinacji z innymi, tymi według niego słabszymi. Poza tym da się zdobyć sporo punktów i bez zagrywania kart.
Kolejna sprawa, czyli teoria że karty na ręku determinują taktykę na daną grę - bzdura, jako gracz z pewnym doświadczeniem po otrzymaniu kart mam jakieś wyobrażenie co bym chciał z nimi zagrać i jak by było pięknie jakby się udało, ale już pierwsze rundy zmuszają do przeplanowania gry, nieraz na ręku zostają niezagrane karty, które wydawałyby się najmocniejsze zaraz po rozdaniu.

Cała sztuka grania w Agricolę to umiejętność zoptymalizowania swojego wyniku przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na rozwój rywali. Tu uwaga do tych co piszą że Agri to wieloosobowy pasjans - znaczy że nie grali jeszcze z kimś kto poza patrzeniem we własne gospodarstwo zagląda też w ich i wiedząc czego potrzebuje po prostu przeszkadza.

Agricola to gra dla ludzi, którzy lubią pokombinować i nieco się intelektualnie wysilić, szczególnie dobrze chodzi w towarzystwie, które w całości ma podobne podejście do gry.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

pierwsze wrażenia rewelacyjne!
otrzegam ze pierwsza rozgrywka, a szczególnie pierwsze czytanie reguł może się skończyć dla mniej odpornych na wysiłek umysłowy reakcją typu "to ja już wolę w wojnę zagrać", ale szybko okazuje się ze nie taki diabeł straszny.

gra ma cały szereg zalet:
1. pudełko jest pełne po brzegi, wykonanie elementów jest dobre lub bardzo dobre:
- elementy drewniane: zwierzątka są ładniejsze, znaczniki nieco mniej (zwykłe kawałki kolorowego drewna), ale jednak jest to drewno co swój klimat ma
- karty: duuuużo kart i to do tego bardzo ładnych i dobrej jakości, tutaj ogromny plus
- żetony: gruba tektura, solidne, kolory nieco zbyt mało wyraziste
- dodatki: miło zaskoczyło mnie że w pudełku znalazłem bloczek do podliczania wyników, były jeszcze foliowe woreczki (przydatne, bo jest sporo różnych talii do porozdzielania)
2. skalowalność - różne zestawy kart akcji dla różnej liczby graczy dają w efekcie bardzo różne rozgrywki, także karty z talii pomocników są oznaczone liczbą graczy (np. 4+)
3. złożoność gry - niesamowita, gra wymusza zrównoważony rozwój, lecz osiągnięcie max we wszystkich kategoriach jest de facto nieosiągalne :)
4. rozgrywka/ taktyka - i tu pojawia się ogromne pole do kombinacji... praktycznie niemożliwe jest ustalenie na początku strategii i dogranie jej do końca, w rozgrywce na 4 lub 5 graczy notorycznie brakuje ruchów żeby zrobić to co się chce, a jeśli nawet ruchy są to akcję, którą chcemy wykonać ktoś już zajął...
5. grywalność - gra jest z gatunku cięższych, tj. trzeba się nieco zmóżdżyć, ale to akurat jest to co lubię... bywają chwile kiedy przy stole jest cicho, bo każdy kombinuje, trzeba czasem kogoś pogonić... jednak nie jest to gra w której każdy sobie rzepkę skrobie, praktycznie każdy ruch uzależniony jest od taktyki rywali, raz że blokują Ciebie, dwa ze Ty też ich chcesz zablokować, a w między czasie przecież trzeba dbać o swój rozwój... świetna gra dla tych co lubią kombinować, lubią jak im ktoś utrudnia życie i są w stanie modyfikować taktykę z ruchu na ruch, "dla mnie ideał"
6. urozmaicenia - talie podzielone są na podstawową, interaktywną i złożoną, można dokupić talię Z... już gra na talii podstawowej jest bardzo ciekawa, sądzę że stopniowe poszerzanie sterty dostępnych kart jest bardzo dobrym pomysłem
7. urozmaicenia reguł - autor wypowiada się na forum w kwestii modyfikacji pewnych reguł (np. wymiana rozdanych na początku kart pomocników i usprawnień), agricolę można modyfikować, acz z uwagi na złożoność gry jeszcze z tym poczekam, po pierwszych rozgrywkach wyważenie gry wydaje się być wyśmienite!

dziś kolejna sesja...

PS. Rebel oczywiście solidny jak zwykle :)