Szogun (Shogun)
Czas zjednoczyć średniowieczną Japonię!- 3 - 5 osób
- od 12 lat
- ok. 150 minut
- wydanie polskie
- Autor:
- Dirk Henn
- Ilustracje:
- Michael Menzel
- Wydawca:
- Rebel
Opis
Gracze wcielają się w role dowódców wojsk XVI wiecznej Japonii, a ich celem jest zapewnienie dominacji własnym rodom. Aby osiągnąć sukces trzeba nie tylko podporządkować sobie jak najwięcej ziem, ale również zadbać o rozwój (wznosząc zamki, świątynie i teatry) i dobre prosperowanie kontrolowanych prowincji (zapewniając zapasy żywności). Najlepszy Daimyo zdobędzie na końcu gry miano tytułowego Szoguna.
Znakomita mechanika
Rozgrywka podzielona jest na dwie części (dwa lata w feudalnej Japonii), każda podzielona na trzy tury (wiosna, lato i jesień. Zimą następuje podliczenie punktów i rozpatrzenie buntów ludności, w przypadku gdy nie zadbamy o dostateczne zapasy żywności).
Każda tura rozpoczyna się od fazy planowania, w której gracze wydają rozkazy wojskom stacjonującym w poszczególnych prowincjach. Robi się to poprzez położenie zakrytej karty prowincji na polu symbolizującym rozkaz. Dzięki temu nasi rywale do ostatniej chwili nie znają naszych planów.
Niezwykle szybki i oryginalny (i nie tak losowy, jak się na pierwszy rzut oka wydaje) jest mechanizm rozstrzygania bitew. Stosuje się w tym celu wieżę bitewną, do której wrzucamy drewniane kostki obydwu walczących armii. Wynik bitwy uzależniony jest od tego, które kostki i w jakiej ilości wypadną z wieży na plastikową tackę.
Mechanika zawiera także uproszczony mechanizm licytacji, dzięki któremu możemy poświęcić część funduszy, jeżeli zależy nam na pierwszeństwie w danej turze, bądź chcemy skorzystać z jednego z dostępnych przywilejów.
Niepowtarzalny klimat
Wszystkie elementy gry doskonale oddają klimat XVI wiecznej Japonii. Piękna szata graficzna i wysoka jakość komponentów, wszystko to potęguje przyjemność płynącą z rozgrywki. Wieża bitewna dostarcza niesamowitych emocji, a rosnące niezadowolenie w prowincjach i wiszące na włosku bunty naprawdę się w tej grze czuje!
Szogun to gra w której nie brak trudnych wyborów. Często kluczowe na drodze do zwycięstwa jest wznoszenie pałaców, świątyń i teatrów. Aby nie marnotrawić poniesionych kosztów trzeba stawiać budynki w tych regionach, których rywale nie zdołają nam odebrać. Stale musimy dbać o posiadanie odpowiednio licznej armii. Jest to tym trudniejsze, im więcej kontrolujemy regionów. Dodatkowo stale musimy myśleć o odpowiednich zapasach na nadciągającą zimę.
Gra, która nie chce się znudzić
Każda rozgrywka Szoguna jest inna. Inne jest ustawienie początkowe armii, zmienia się kolejność graczy, jak również kolejność wykonywania poszczególnych akcji. Dzięki temu Szogun nie jest grą, w której do sukcesu prowadzą gotowe schematy, lecz umiejętność podejmowania trafnych decyzji w obliczu zmiennej sytuacji. Dodatkowo, druga strona planszy zawiera mapę z nieco innym układem prowincji, co gwarantuje jeszcze większą odmienność rozgrywek.
Mechanika Szoguna nawiązuje do rewelacyjnej gry Wallenstein. Od dnia swej premiery podbił serca miłośników strategii na całym świecie, zdobywając w serwisie Board Game Geek średnią ocen powyżej 8 (na 10 możliwych).
Autor gry – Dirk Henn ma na swoim koncie takie niezaprzeczalne hity jak: Alhambra, Metro, Timbuktu czy właśnie Wallenstein.
Nagrody uzyskane przez grę Shogun:
- 2006 Nominacja Jogo do Ano
- 2007 Golden Geek Nominacja Najlepsza Szata Graficzna
- 2007 Golden Geek Najlepsza gra dla graczy
- 2007 Golden Geek Nominacja Najlepsza Gra Wojenna
- 2007 Golden Geek Gra Roku
- 2007 Nominacja Holenderska Gra Roku
- 2007 Gra Roku (drugie miejsce) wg francuskiego magazynu Tric Trac
- 2008 Nominacja Najlepsza gra wojenna JoTa
Rozgrywka
Podstawowe informacje
- Zawartość pudełka:
- 1 plansza dwustronna
- 53 Karty prowincji
- 25 kart skrzyń wojennych
- 5 kart specjalnych
- 10 kart akcji
- 12 kart wydarzeń
- 5 kart Daimyo
- 5 osobistych plansz
- 310 kolorowych sześcianów
- 20 zielonych sześcianów
- 55 skrzyń wojennych
- 5 znaczników punktów zwycięstwa
- 5 znaczników ryżu
- 80 żetonów budynków
- 42 znaczniki buntu
- 1 3-częściowa wieża bitewna
- 1 tacka z przegródkami
- 1 suplement
- 1 instrukcja
- Waga:
- 2 kg
- Instrukcja i inne pliki:
- Pasujące koszulki:
Dodatki i akcesoria
Recenzje
Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Szogun (Shogun)
Najbardziej przydatne recenzje
Shogun w pełni zasługuje na poprzedzającą go dobrą opinię. Jest to ciekawe połączenie dwóch gatunków – eurogier oraz gier wojennych. Posiada mechanizmy, gadżety i wykonanie kwalifikujące go do tych pierwszych, a równocześnie odwzorowuje konflikty militarne, co jest domeną tych drugich. Wszystko to jest okraszone niesamowitym japońskim klimatem, który jest przecież tak lubiany przez wielu z nas. Gra oferuje coś dla każdego. Można poświęcić się budowaniu, ale warto również uderzyć we właściwym miejscu - aby wzmocnić swoją potęgę albo osłabić przeciwnika. Jeśli ktoś tylko buduje – przegra. Jednak nie można też całkowicie poświęcić się walce. Aby wygrać trzeba znaleźć złoty środek – należy atakować tam, gdzie to potrzebne, negocjować, gdy jest to korzystniejsze oraz wybudować tych kilka decydujących budowli.
Co ważne, całą rozgrywkę można zmieścić w dwóch godzinach
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał:)
Recenzja w retrospektywie (gra była w mojej kolekcji ale z pewnych powodów ją opuściła):
(Swego czasu miałem wersje Queen Games tej gry). Shogun to udany mariaż ekonomii ze strategią. IMHO to jednak bardziej eurogra. Inwestowanie w wojsko na dłuższą metę okazuje się nieopłacalne i zwykle kończy się przegraną. Gorzej, że sąsiad takiego gracza też pewnie przegra. Najlepiej grać w pełnym składzie. No i ta "wieża bitewna"... dlaczego nikt jeszcze tego nie skopiował?!
Shoguna sprzedałem, bo pochłania na kilka godzin, a gracze muszą być doświadczeni bardziej jeśli nie chcemy skończyć na nieustającym tłumaczeniu zasad tudzież czekaniu w nieskończoność na koniec fazy planowania ;)
Ogólnie POLECAM
Jak dla mnie ideał :)
Mistrzostwo Świata. Miłość od pierwszego wejrzenia (na wieżę bitewną rzecz jasna).
Gra w Szoguna oparta jest na kilku prostych zasadach. Po pierwsze wydajemy rozkazy. Każda z prowincji może raz na etap wykonać jeden z nich. Po drugie rozkazy wykonywane są w porządku losowym, przy czym wydając je, wiemy tylko częściowo jak będzie kolejność wyglądała. Po trzecie co etap każdy gracz wybiera dla siebie (po licytacji) niewielki bonus (lepszy atak, lepsza obrona, więcej złota/ryżu itp), który jednocześnie determinuje kolejność wykonywania rozkazów. W każdym etapie losowane jest który bonus da pierwszeństwo w wykonywaniu ruchu, a które dadzą kolejne miejsca.
Te trzy proste zasady w połączeniu tworzą genialną siatkę możliwości. Każda rozgrywka jest inna, niepowtarzalna. Gracze cały czas muszą kombinować. Czy rekrutacja wojsk lub budowanie będzie przed zbieraniem złota czy po? Czy warto licytować i bić się o bonus? A może nie o bonus, tylko o kolejność wykonywania rozkazów? Czas trzeba byc pierwszym, czasem warto ostatnim. Na której prowincji położyć rozkaz marszu A, a na której B? Wszak nie wiadomo który będzie najpierw wykonywany, bo są losowo i akurat te dwa na początku są ukryte...
Standard jakim jest podbijanie prowincji, zbieranie ryżu (zaopatrzenie), złota i stawianie budynków dających punkty zwycięstwa okraszony wspomnianą siatką mozliwości daje w efekcie wspaniałą grę. Jeżeli jednak na deser otrzymujemy wieżę bitewną, która rewolucjonizuje sposób przeprowadzania bitew, dostajemy grę genialną. Polecam zdecydowanie, ta gra się nie nudzi i zachwyca za każdym razem sprawiając, iż ma się ochotę rozegrać kolejna partię. I kolejną. I jeszcze kolejną. I jeszcze...
Wszystkie recenzje
Recenzje na innych portalach
- Recenzja na blogu Angry Boardgamer
- Recenzja w serwisie Board Times
- Recenzja na blogu kulturowo-społecznym DoGoryBrzuchem.pl
- Recenzja na blogu Goście serwisie znadplanszy.pl
- Wideoprezentacja i recenzja w Gradaniu ZnadPlanszy
- Recenzja w serwisie Bestiariusz
- Recenzja w serwisie Bestiariusz.pl
- Recenzja w serwisie Gry Onet
- Wideorecenzja w serwisie Gry planszowe u Wookiego
- Recenzja w serwisie Histmag.org
- Recenzja na blogu Pełną parą na platformie znadplanszy.pl
- Recenzja w serwisie Poltergeist
- Recenzja w serwisie Polter.pl
- Recenzja w serwisie Portal Strategie
- Recenzja na blogu Zwój ze Skelos
- Recenzja na blogu Spiellust
- Recenzja w serwisie Tawerna RPG
- Recenzja w serwisie Valkiria
- Unboxing na blogu W pajęczej sieci
- Recenzja w serwisie BoardGameKing (ang.)
- Recenzja w serwisie GamesFanatic.pl
- Recenzja w serwisie Games Fanatic
- Recenzja w serwisie Life in Games (ang.)
- Recenzja w serwisie Gildia.pl
- Wideorecenzja w serwisie GameTrollTV
- Recenzja na blogu Planszówkowe recenzje
- Recenzja na blogu O kuchni z uczuciem
- Wideorecenzja w serwisie Vimeo na kanale ShutUpShow (ang.)
- Recenzja w serwisie WhatNext
- Wideorecenzja w serwisie YouTube na kanale Game Fondue (ang.)
- Unboxing w serwisie YouTube na kanale PolterTV
- Wideorecenzja w serwisie Youtube na kanale marcowargamer (ang.)
- Wideorecenzja na kanale Gry planszowe u Wookiego w serwisie YouTube
- Wideoinstrukcja i przykładowa rozgrywka na kanale Granie W Chmurach w serwisie YouTube
- Wideorecenzja na kanale Granie W Chmurach w serwisie YouTube
Pytania i odpowiedzi
Cześć, od jakiegoś czasu szukam gry planszowej Szogun. Nie mogę znaleźć. Czy jest możliwość u Państwa zakupu takiej gry?
~ Piotr Klecha 20.12.2022 23:09
Czy planowany jest dodruk?
~ Jpantzer 04.09.2022 00:57
Czy po każdej bitwie budynki ulegają zniszczeniu?
~ Maciekvu 02.02.2022 16:31
Jeśli podoba Ci się ten produkt, polecamy również
Robisz zakupy pierwszy raz?