Szogun (Shogun)

Czas zjednoczyć średniowieczną Japonię!
    • star
    • star
    • star
    • star
    • star
    (40)
  • 3 - 5 osób
  • od 12 lat
  • ok. 150 minut
  • wydanie polskie
Gracze wcielają się w role dowódców wojsk XVI wiecznej Japonii, a ich celem jest zapewnienie dominacji własnym rodom. Aby osiągnąć sukces trzeba nie tylko podporządkować sobie jak najwięcej ziem, ale również zadbać o rozwój (wznosząc zamki, świątynie i teatry) i dobre prosperowanie kontrolowanych prowincji (zapewniając zapasy żywności). Najlepszy Daimyo zdobędzie na końcu gry miano tytułowego Szoguna. Znakomita mechanika Rozgrywka podzielona jest na dwie części (dwa lata w feudalnej Japonii), każda podzielona na trzy tury (wiosna, lato i jesień. Zimą następuje podliczenie punktów i rozpatrzenie buntów ludności, w przypadku gdy nie zadbamy o dostateczne zapasy żywności). Każda tura rozpoczyna się od fazy planowania, w której gracze wydają rozkazy wojskom stacjonującym w poszczególnych prowincjach. Robi się to poprzez położenie zakrytej karty prowincji na polu symbolizującym rozkaz. Dzięki temu nasi rywale do ostatniej chwili nie znają naszych planów. Niezwykle szybki i oryginalny (i nie tak losowy, jak się na pierwszy rzut oka wydaje) jest mechanizm rozstrzygania bitew. Stosuje się w tym celu wieżę bitewną, do której wrzucamy drewniane kostki obydwu walczących armii. Wynik bitwy uzależniony jest od tego, które kostki i w jakiej ilości wypadną z wieży na plastikową tackę. Mechanika zawiera także uproszczony mechanizm licytacji, dzięki któremu możemy poświęcić część funduszy, jeżeli zależy nam na pierwszeństwie w danej turze, bądź chcemy skorzystać z jednego z dostępnych przywilejów. Niepowtarzalny klimat  Wszystkie elementy gry doskonale oddają klimat XVI wiecznej Japonii. Piękna szata graficzna i wysoka jakość komponentów, wszystko to potęguje przyjemność płynącą z rozgrywki. Wieża bitewna dostarcza niesamowitych emocji, a rosnące niezadowolenie w prowincjach i wiszące na włosku bunty naprawdę się w tej grze czuje! Szogun to gra w której nie brak trudnych wyborów. Często kluczowe na drodze do zwycięstwa jest wznoszenie pałaców, świątyń i teatrów. Aby nie marnotrawić poniesionych kosztów trzeba stawiać budynki w tych regionach, których rywale nie zdołają nam odebrać. Stale musimy dbać o posiadanie odpowiednio licznej armii. Jest to tym trudniejsze, im więcej kontrolujemy regionów. Dodatkowo stale musimy myśleć o odpowiednich zapasach na nadciągającą zimę. Gra, która nie chce się znudzić Każda rozgrywka Szoguna jest inna. Inne jest ustawienie początkowe armii, zmienia się kolejność graczy, jak również kolejność wykonywania poszczególnych akcji. Dzięki temu Szogun nie jest grą, w której do sukcesu prowadzą gotowe schematy, lecz umiejętność podejmowania trafnych decyzji w obliczu zmiennej sytuacji. Dodatkowo, druga strona planszy zawiera mapę z nieco innym układem prowincji, co gwarantuje jeszcze większą odmienność rozgrywek. Mechanika Szoguna nawiązuje do rewelacyjnej gry Wallenstein. Od dnia swej premiery podbił serca miłośników strategii na całym świecie, zdobywając w serwisie Board Game Geek średnią ocen powyżej 8 (na 10 możliwych). Autor gry – Dirk Henn ma na swoim koncie takie niezaprzeczalne hity jak: Alhambra, Metro, Timbuktu czy właśnie Wallenstein. Nagrody uzyskane przez grę Shogun:  2006 Nominacja Jogo do Ano 2007 Golden Geek Nominacja Najlepsza Szata Graficzna  2007 Golden Geek Najlepsza gra dla graczy 2007 Golden Geek Nominacja Najlepsza Gra Wojenna  2007 Golden Geek Gra Roku  2007 Nominacja Holenderska Gra Roku 2007 Gra Roku (drugie miejsce) wg francuskiego magazynu Tric Trac  2008 Nominacja Najlepsza gra wojenna JoTa 
Autor:
Dirk Henn
Ilustracje:
Michael Menzel
Wydawca:
Rebel
19995

store

Dostępnych 0 sztuk w magazynie wysyłkowym

w CH Metropolia

Możesz otrzymać automatyczne powiadomienie, gdy tylko produkt będzie dostępny. Wystarczy, że wpiszesz poniżej swój adres e-mail.



Gracze wcielają się w role dowódców wojsk XVI wiecznej Japonii, a ich celem jest zapewnienie dominacji własnym rodom. Aby osiągnąć sukces trzeba nie tylko podporządkować sobie jak najwięcej ziem, ale również zadbać o rozwój (wznosząc zamki, świątynie i teatry) i dobre prosperowanie kontrolowanych prowincji (zapewniając zapasy żywności). Najlepszy Daimyo zdobędzie na końcu gry miano tytułowego Szoguna.

Znakomita mechanika

Rozgrywka podzielona jest na dwie części (dwa lata w feudalnej Japonii), każda podzielona na trzy tury (wiosna, lato i jesień. Zimą następuje podliczenie punktów i rozpatrzenie buntów ludności, w przypadku gdy nie zadbamy o dostateczne zapasy żywności).

Każda tura rozpoczyna się od fazy planowania, w której gracze wydają rozkazy wojskom stacjonującym w poszczególnych prowincjach. Robi się to poprzez położenie zakrytej karty prowincji na polu symbolizującym rozkaz. Dzięki temu nasi rywale do ostatniej chwili nie znają naszych planów.

Niezwykle szybki i oryginalny (i nie tak losowy, jak się na pierwszy rzut oka wydaje) jest mechanizm rozstrzygania bitew. Stosuje się w tym celu wieżę bitewną, do której wrzucamy drewniane kostki obydwu walczących armii. Wynik bitwy uzależniony jest od tego, które kostki i w jakiej ilości wypadną z wieży na plastikową tackę.

Mechanika zawiera także uproszczony mechanizm licytacji, dzięki któremu możemy poświęcić część funduszy, jeżeli zależy nam na pierwszeństwie w danej turze, bądź chcemy skorzystać z jednego z dostępnych przywilejów.

Niepowtarzalny klimat

 Wszystkie elementy gry doskonale oddają klimat XVI wiecznej Japonii. Piękna szata graficzna i wysoka jakość komponentów, wszystko to potęguje przyjemność płynącą z rozgrywki. Wieża bitewna dostarcza niesamowitych emocji, a rosnące niezadowolenie w prowincjach i wiszące na włosku bunty naprawdę się w tej grze czuje!

Szogun to gra w której nie brak trudnych wyborów. Często kluczowe na drodze do zwycięstwa jest wznoszenie pałaców, świątyń i teatrów. Aby nie marnotrawić poniesionych kosztów trzeba stawiać budynki w tych regionach, których rywale nie zdołają nam odebrać. Stale musimy dbać o posiadanie odpowiednio licznej armii. Jest to tym trudniejsze, im więcej kontrolujemy regionów. Dodatkowo stale musimy myśleć o odpowiednich zapasach na nadciągającą zimę.

Gra, która nie chce się znudzić

Każda rozgrywka Szoguna jest inna. Inne jest ustawienie początkowe armii, zmienia się kolejność graczy, jak również kolejność wykonywania poszczególnych akcji. Dzięki temu Szogun nie jest grą, w której do sukcesu prowadzą gotowe schematy, lecz umiejętność podejmowania trafnych decyzji w obliczu zmiennej sytuacji. Dodatkowo, druga strona planszy zawiera mapę z nieco innym układem prowincji, co gwarantuje jeszcze większą odmienność rozgrywek.

Mechanika Szoguna nawiązuje do rewelacyjnej gry Wallenstein. Od dnia swej premiery podbił serca miłośników strategii na całym świecie, zdobywając w serwisie Board Game Geek średnią ocen powyżej 8 (na 10 możliwych).

Autor gry – Dirk Henn ma na swoim koncie takie niezaprzeczalne hity jak: Alhambra, Metro, Timbuktu czy właśnie Wallenstein.

Nagrody uzyskane przez grę Shogun: 

Rozgrywka

Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Podstawowe informacje

Zawartość pudełka:
  • 1 plansza dwustronna
  • 53 Karty prowincji
  • 25 kart skrzyń wojennych
  • 5 kart specjalnych
  • 10 kart akcji
  • 12 kart wydarzeń
  • 5 kart Daimyo
  • 5 osobistych plansz
  • 310 kolorowych sześcianów
  • 20 zielonych sześcianów
  • 55 skrzyń wojennych
  • 5 znaczników punktów zwycięstwa
  • 5 znaczników ryżu
  • 80 żetonów budynków
  • 42 znaczniki buntu
  • 1 3-częściowa wieża bitewna
  • 1 tacka z przegródkami
  • 1 suplement
  • 1 instrukcja
Pliki do pobrania:
Pasujące koszulki:

Dodatki i akcesoria


4.85
na podstawie 40 ocen

Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Szogun (Shogun)


Najbardziej przydatne recenzje

Raj

Liczba recenzji: 146

Shogun w pełni zasługuje na poprzedzającą go dobrą opinię. Jest to ciekawe połączenie dwóch gatunków – eurogier oraz gier wojennych. Posiada mechanizmy, gadżety i wykonanie kwalifikujące go do tych pierwszych, a równocześnie odwzorowuje konflikty militarne, co jest domeną tych drugich. Wszystko to jest okraszone niesamowitym japońskim klimatem, który jest przecież tak lubiany przez wielu z nas. Gra oferuje coś dla każdego. Można poświęcić się budowaniu, ale warto również uderzyć we właściwym miejscu - aby wzmocnić swoją potęgę albo osłabić przeciwnika. Jeśli ktoś tylko buduje – przegra. Jednak nie można też całkowicie poświęcić się walce. Aby wygrać trzeba znaleźć złoty środek – należy atakować tam, gdzie to potrzebne, negocjować, gdy jest to korzystniejsze oraz wybudować tych kilka decydujących budowli.
Co ważne, całą rozgrywkę można zmieścić w dwóch godzinach


dewodaa

Liczba recenzji: 392

Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał:)

Recenzja w retrospektywie (gra była w mojej kolekcji ale z pewnych powodów ją opuściła):

(Swego czasu miałem wersje Queen Games tej gry). Shogun to udany mariaż ekonomii ze strategią. IMHO to jednak bardziej eurogra. Inwestowanie w wojsko na dłuższą metę okazuje się nieopłacalne i zwykle kończy się przegraną. Gorzej, że sąsiad takiego gracza też pewnie przegra. Najlepiej grać w pełnym składzie. No i ta "wieża bitewna"... dlaczego nikt jeszcze tego nie skopiował?!
Shoguna sprzedałem, bo pochłania na kilka godzin, a gracze muszą być doświadczeni bardziej jeśli nie chcemy skończyć na nieustającym tłumaczeniu zasad tudzież czekaniu w nieskończoność na koniec fazy planowania ;)
Ogólnie POLECAM


Krzysztof

Liczba recenzji: 4

Jak dla mnie ideał :)

Mistrzostwo Świata. Miłość od pierwszego wejrzenia (na wieżę bitewną rzecz jasna).

Gra w Szoguna oparta jest na kilku prostych zasadach. Po pierwsze wydajemy rozkazy. Każda z prowincji może raz na etap wykonać jeden z nich. Po drugie rozkazy wykonywane są w porządku losowym, przy czym wydając je, wiemy tylko częściowo jak będzie kolejność wyglądała. Po trzecie co etap każdy gracz wybiera dla siebie (po licytacji) niewielki bonus (lepszy atak, lepsza obrona, więcej złota/ryżu itp), który jednocześnie determinuje kolejność wykonywania rozkazów. W każdym etapie losowane jest który bonus da pierwszeństwo w wykonywaniu ruchu, a które dadzą kolejne miejsca.

Te trzy proste zasady w połączeniu tworzą genialną siatkę możliwości. Każda rozgrywka jest inna, niepowtarzalna. Gracze cały czas muszą kombinować. Czy rekrutacja wojsk lub budowanie będzie przed zbieraniem złota czy po? Czy warto licytować i bić się o bonus? A może nie o bonus, tylko o kolejność wykonywania rozkazów? Czas trzeba byc pierwszym, czasem warto ostatnim. Na której prowincji położyć rozkaz marszu A, a na której B? Wszak nie wiadomo który będzie najpierw wykonywany, bo są losowo i akurat te dwa na początku są ukryte...

Standard jakim jest podbijanie prowincji, zbieranie ryżu (zaopatrzenie), złota i stawianie budynków dających punkty zwycięstwa okraszony wspomnianą siatką mozliwości daje w efekcie wspaniałą grę. Jeżeli jednak na deser otrzymujemy wieżę bitewną, która rewolucjonizuje sposób przeprowadzania bitew, dostajemy grę genialną. Polecam zdecydowanie, ta gra się nie nudzi i zachwyca za każdym razem sprawiając, iż ma się ochotę rozegrać kolejna partię. I kolejną. I jeszcze kolejną. I jeszcze...





Pytania i odpowiedzi

Masz wątpliwości lub pytanie co do gry?

Zapytaj naszej społeczności.

Zadaj pytanie

Jeśli podoba Ci się ten produkt, polecamy również: