Marek - recenzje

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Bardzo dobra jakość, niesamowita duża ilość miejsca...

Niestety kupiłem to w celu przenoszenia kart do MTG - i tutaj zawodzi to , że praktycznie żadne pudełka na "pojedyncze" decki do Commandera do środka nie wchodzą - trzeba karty trzymać "luzem". Troszkę tutaj niewykorzystany potencjał :D


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Cena jakość 5/5. Polecam :)


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Działa - spełnia swoją rolę.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Super zestaw - wróciłem do malowania po latach i przy okazji wciągnąłem 3 córki ;) Polecam !!!


Dostałem tą grę kilka dni temu. Jakość wykonania jest niesamowita i pod tym względem gra bije wiele nawet droższych gier. Zasady w miarę intyuicyjne (chodź jest parę wpadek - które mam nadzieję, niedługo zostaną oficjlanie wytłumaczone) i proste. Gra się szybko i nie jest wcale mocno skomplikowana. Losowość wbrew pozorm min. jest (na starcei dostajemy losowe "zasoby" to ma znaczenie jaką taktykę obierzemy), ale jednak trzeba mieć dobrą taktykę i się jej trzymać aby móc zdobyć dużo punktów. Gra też pozwala sprytnie blokować przeciwnika, na początku tego nie widać, ale z czasem wychodzi jak ważne jest stawianie swoich robotników w odpowednim momencie (albo nieodpowednim dla preciwnika;P). Ogólnie oceniam grę na 5- w skali ogólnej. I na koniec zaznacze, że pół-oficjlane zasady mówią, o tym, że można mieć ujemny wynik (czego nie ma w instrukcji, i nie ma też takowej opcji na drodze punktacji... ).


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Po pierwsze interakcja nie jest wcale taka mało Marco. Nie wiem z jakimi graczami grałeś, ale szczerze powiem, że tam gdzie ja to testowałem praktycznie zawsze ktoś wykorzystywał interakcję. Oczywiście wciąż rozmawiacie tylko o walce, a to nie jedyna interakcja jaka została wprowadzona. Można też podpisywać umowy z wybudowanymi budynkami przeciwnika, i co ważne można mieć takie aż 3, co wraz z 3-ma własnymi pozwoli nam naprawdę przyspieszyć w działaniu. Oczywiście nadal najlepszą taktyką jest ustawienie sobie własnego stołu, jednak nie zawsze dostaniemy do tego odpowiednie karty, a wtedy właśnie interakcja zaczyna działać. No, ale wracając do Walki, są momenty gdzie po prostu "trzeba" zaatakować aby zablokować przeciwnika. Jak ktoś wystawi jeden z budynków dających mu 3x3punkty zwycięstwa, to zniszczenie go nim zacznie eksploatować go w pełni jest wręcz koniecznością.

Wracając jednak do oceny gry. Przede wszystkim jest czytelniejsza instrukcja (ale też nie jest idealna, parę rzeczy tak naprawdę dowiadujesz się w innej sekcji niż powinieneś...) . Drewniane części nadają dodatkowej czytelności i wygodniej się ich używa. Jednak grając w 3-4 osoby mam wrażenie, że za mało jest "robotników", w efekcie jestem wręcz przekonany, że przy grze na 5 osób jest duża szansa, że ich nam zabraknie...( w grze na 3 osoby raz było tak, że został nam fizycznie 1 robotnik w puli "banku"). Co do reszty żetonów jest ich dużo i raczej nie powinno zabraknąć. Niestety nadal jest powielony błąd żetonów zwycięstwa. Chodzi tutaj o ich dwustronność, z jeden strony mam 1 punkt, z drugiej 2 punkty. W efekcie jak ktoś przez "przypadek" potrąci swoje żetony w ferworze wystawiania nowej karty, może przez przypadek zmienić jego wartość. Warto jednak wydawać każdą wartość na oddzielnym żetonie.

Plansza jest teraz oddzielnie, niestety jest troszkę za mała, w efekcie ciężko jest dobrze oznaczyć punkty, a ściąga zasad dołączona na niej jest naprawdę napisana małym druczkiem. Można było to wydrukować 2xwiększe składane na pół, moim zdaniem by się to lepiej sprawdziło.

W czasie gry jednak wszystkie te wady nie przeszkadzają, a sama gra jest naprawdę ciekawa. Jak już każdy zna dobrze zasady, to jest nawet dynamiczna i wciągająca. Taktyka ma jakieś znaczenie, ale jeden błąd nie zdefiniuje już gry do końca, pozwala to się bawić i bardziej i mniej zaawansowanym graczom. Mimo to jednak taktycznie rozstawienie 3-4 budynków potrafi wygrać grę;)

Na koniec chciałem tylko jeszcze powiedzieć, że mimo starań moim zdaniem w Nowej Erze wcale frakcje nie są wyrównane. Są dwie które są zdecydowanie faworytami, pierwsza to Kupcy, druga do Mutanci. Pierwsi z nich mają aż 4 zasięgu do umów, co pozwala im co turę podpisywać umowę, co wraz z nowymi zasadami daje im możliwość podpisania aż 6 umów. Z 2 strony Mutanci mają na starcie aż 3 do podboju, co wraz z dowolną kartą produkującą jakiś atak, pozwala im masowo wyniszczać przeciwników, ta taktyka grając mutantami naprawdę się sprawdza, bo za każde zniszczenie dostajemy sporo surowców. Oczywiście nie jest tak, że gra jest przesądzona bo na wszystko jest sposób, i dobrze zagrane budynki niwelują przewagę, jednak jest ona moim zdaniem widoczna.

Wspomnę tylko jeszcze, że niestety ale Pan Ignacy Trzewiczek nie usiadł porządnie i nie przemyślał jak by tutaj połączyć Nową Erkę z poprzednią częścią. Część poświęcona w instrukcji na łączenie tych gier jest super krótka i tak naprawdę zrobiona na siłę. Jeśli ktoś chce na poważnie połączyć te dwa tytuły polecam troszkę nad tym posiedzieć. W tasowanie wszystkiego razem, moim zdaniem spowoduje spowolnienie gry (będzie więcej, średniej klasy budowli) i wydłużenie jej. Co w Efekcie może wywołać nudę. Do tego oczywiście nie mamy pełnego oznaczenia w starej wersji na kartach, i trzeba to robić "virtualnie", więc to zawsze troszkę odejmuje od frajdy grania. No i w Nowej Erze zmieniło się troszkę oznaczenie i ikony, co dla graczy nie znających dobrze obu tytułów może być problematyczne.

Podsumowując:

Wady:
1. Za mała i nieczytelna planszo-skrót zasad.
2. Za mało figurek robotników.
3. 2 stronne żetony punktów zwycięstwa.
4. Nie do końca wyważone nacje.
5. Nieprzemyślane połączenie z poprzednią częścią, wręcz zrobione na siłę.

Zalety:
1. Bardzo ładnie wykonana gra.
2. Ciekawa interakcja, zyskująca po poznaniu dokładnym gry.
3. Szybka rozgrywka (jak już każdy pozna dobrze zasady).
4. Równie ciekawa na 3-ech jak i na większą ilość graczy.
5. Możliwość grania na 5 graczy.
6. Super klimat.

Ocena ostateczna 4/5