Dacar Aria Arundottir - recenzje

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Dla mnie ideał, że Rebel dostarczył mi podręcznik, którego od Amazona nie udało mi się doprosić (nie mamy na stanie, sorry, wysyłamy resztę zamówienia i prosimy uprzejmie o prawo do spamowania, tfu, wysyłania oferty na maila).
Co do meritum - absolutny must-have dla każdego fana CT, przede wszystkim z powodu informacji settingowych, które niestety są mocno rozdrobnione między podstawką, vademecum a właśnie Mortal Remains, w szczególności jeśli chodzi o kulturę Nazzadi i mieszańców. Plus oczywiście nowe mecha, sprzęt (plus mocno nieudane Nefilimy). I najdziwniejszy pomysł w całej serii - zasady tworzenia kampanii dla Grzybów z Yuggoth. To ostatnie nie bardzo wiem po co, granie obcymi owadami ze zbiorową świadomością nie wydaje mi się dobrym pomysłem na sesję. Ale - to wyłącznie moja opinia.


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Kusi by dać mniej, kusi by dać więcej. Nie da się ukryć, że Klanarchia to solidny produkt, zwłaszcza dla kogoś kto wychował się na pierwszej polskiej edycji Warhammera i pamięta jak to drzewiej się systemy wydawało. Podręcznik spójny, zawiera wszystko co potrzebne do grania. Mechanika interesująca, wprawdzie widać sporo inspiracji innymi systemami (akcje - Warhammer 3ed, kostkologia - Storytelling, walka społeczna - Exalted), ale może to i lepiej, przekombinowane mechaniki zwykle nie działają. Świat ciekawy - też oryginalnym bym go nie nazwał, ale ma swój urok.
Zgrzyta natomiast całość, coś jest w napuszonym, pretensjonalnym tonie podręcznika, co zniechęca i każe obniżyć noty. Autorzy prezentują postawę "co to my nie wymyśliliśmy, zapomnij o tym co wiesz o erpegach" i tak dalej, co może razić, zwłaszcza weterana, który widzi że tak naprawdę nie wymyślili nic oryginalnego. Razi też język, ściślej - terminologia. Za dużo ktoś czyta po angielsku, chciałoby się powiedzieć, sam u siebie czasem widzę ten syndrom. Niestety, w odróżnieniu od angielskiego, gdzie takie terminy jak computer, gas-spitter, witcher nie wydają się niczym dziwnym, polski jest dość nieprzyjazny dla neologizmów i brzmią one dziwacznie (być może to jest przyczyna, dla której zamiast wymyślać nazwy na nowe zjawiska tak chętnie adaptujemy terminy anglojęzyczne).

Rebela nie będę już więcej oceniać, chyba że z czymś nawalą. Proponuję założyć, że jeśli nic nie napisałem o dostawie to znaczy że była szybka, profesjonalna i bez zastrzeżeń. Mam więc nadzieję, że nic więcej nie napiszę w tym temacie :)


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Nie lubię "dungeon master guide"'ów gdyż rzadko zawierają użyteczne informacje a często wydają się "rozwadnianiem" informacji po to by wydać jednego booka więcej. Jednak akuart "Campaigns" potrafię zrozumieć - sekcja tworzenia postaci w GURPS jest na tyle rozbudowana (w końcu musi pomieścić opcje dla światów fantasy, sf, horror, akcji i czegokolwiek tam wymyślimy) że sensownie było wyciąć je do osobnego podręcznika.
"Campaigns" zawiera za to całą resztę - testy, walkę, walkę, picie piwa i walkę :), oraz takie drobiazgi jak tworzenie settingów. Na koniec dostajemy setting "uniwersalny" w którym zabłysnąć może "generyczność" Gurpsa, w tym unikatowe dla tej mechaniki Poziomy Rozwoju Techniki. Pomysł settingu przywodzi na myśl 3 edycję BESM'a, ale to akurat nie jest nic dziwnego, po upadku Guardians of Order, jeden z głównych twórców tego systemu rozpoczął współpracę z SJG.

Rebel jak zwykle postarał się. Oby tak dalej :)