Goa (edycja polska)

Flota handlowa w zamorskich koloniach
    • star
    • star
    • star
    • star
    • star
    (18)
  • 2 - 4 osoby
  • od 12 lat
  • ok. 90 minut
  • wydanie polskie
W roku 1498 portugalska wyprawa pod przywództwem Vasco da Gamy dotarła do Calicut w Indiach.W owych czasach był to znaczący wyczyn, bowiem pierwszy raz w historii człowiek opłynął Afrykę. To osiągnięcie umożliwiło portugalskim kupcom importowanie przypraw nabywanych od miejscowych władców. Na wybrzeżu Indii zaczęto budować faktorie oraz przetwórnie, których celem było zapewnienie szybkiego rozwoju handlu. Taki przebieg zdarzeń znacznie umocnił sytuację Portugalii, ponieważ uprzednio handel przyprawami zależny był od arabskich sprzedawców.Kilka lat później, w roku 1510, gubernator Alfonso de Albuquerque, wyruszył na Goa flotą dwudziestu trzech statków. Taka armia była w stanie przejąć bogate miasta zlokalizowane u wybrzeży Indii. W szybkim tempie wybudowano port morski i faktorie handlowe, dzięki którym Portugalczycy mogli kontrolować handel morski na zachodnim wybrzeżu Indii. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa w regionie wybrzeże uzbrojono w małe fortyfikacje.W grze Goa gracze wcielają się w rolę portugalskich handlarzy przyprawami, którzy podróżują pomiędzy Portugalią a Indiami. Każdy będzie podejmował kroki w kierunku rozszerzenia swojej działalności w obszarach takich jak budowa statków, uprawa przypraw, zbieranie podatków, organizowanie kolejnych wypraw czy zakładanie i rozwój nowych kolonii. Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów.Gra zawiera w sobie wiele świetnych mechanizmów, z jednej strony premiujących zrównoważony rozwój, z drugiej pozwalających na osiągnięcie sporych zysków poprzez szybki rozwój w jednej dziedzinie. Dodatkowo, rozgrywkę urozmaica system aukcji na początku każdej kolejki, wnoszący element napięcia i niepewności. Wszystko to zebrane jest w eleganckich, prostych regułach, które można wytłumaczyć w ciągu 10 minut. Sama gra jest wydana w bardzo wysokim standardzie, z ładnymi ilustracjami oraz solidnymi żetonami i drewnianymi elementami.
Autor:
Oliver Freudenreich
Wydawca:
Lacerta
15500

store

Dostępnych 0 sztuk w magazynie wysyłkowym

w CH Metropolia

Możesz otrzymać automatyczne powiadomienie, gdy tylko produkt będzie dostępny. Wystarczy, że wpiszesz poniżej swój adres e-mail.



W roku 1498 portugalska wyprawa pod przywództwem Vasco da Gamy dotarła do Calicut w Indiach.


W owych czasach był to znaczący wyczyn, bowiem pierwszy raz w historii człowiek opłynął Afrykę. To osiągnięcie umożliwiło portugalskim kupcom importowanie przypraw nabywanych od miejscowych władców. Na wybrzeżu Indii zaczęto budować faktorie oraz przetwórnie, których celem było zapewnienie szybkiego rozwoju handlu. Taki przebieg zdarzeń znacznie umocnił sytuację Portugalii, ponieważ uprzednio handel przyprawami zależny był od arabskich sprzedawców.


Kilka lat później, w roku 1510, gubernator Alfonso de Albuquerque, wyruszył na Goa flotą dwudziestu trzech statków. Taka armia była w stanie przejąć bogate miasta zlokalizowane u wybrzeży Indii. W szybkim tempie wybudowano port morski i faktorie handlowe, dzięki którym Portugalczycy mogli kontrolować handel morski na zachodnim wybrzeżu Indii. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa w regionie wybrzeże uzbrojono w małe fortyfikacje.

W grze Goa gracze wcielają się w rolę portugalskich handlarzy przyprawami, którzy podróżują pomiędzy Portugalią a Indiami. Każdy będzie podejmował kroki w kierunku rozszerzenia swojej działalności w obszarach takich jak budowa statków, uprawa przypraw, zbieranie podatków, organizowanie kolejnych wypraw czy zakładanie i rozwój nowych kolonii. Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów.

Gra zawiera w sobie wiele świetnych mechanizmów, z jednej strony premiujących zrównoważony rozwój, z drugiej pozwalających na osiągnięcie sporych zysków poprzez szybki rozwój w jednej dziedzinie. Dodatkowo, rozgrywkę urozmaica system aukcji na początku każdej kolejki, wnoszący element napięcia i niepewności.
Wszystko to zebrane jest w eleganckich, prostych regułach, które można wytłumaczyć w ciągu 10 minut. Sama gra jest wydana w bardzo wysokim standardzie, z ładnymi ilustracjami oraz solidnymi żetonami i drewnianymi elementami.

Rozgrywka

Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Podstawowe informacje

Zawartość pudełka:
  • 59 żetonów (29 oznaczonych literą A, 29 oznaczonych literą B oraz flaga),
  • 18 żetonów kolonii (5x Quilon, 4x Cochin, 5x Madras, 4x Calicut),
  • 18 kart kolonistów (12x 1, 6x 3),
  • 17 kart statków (12x 1, 5x 3),
  • 10 kart dodatkowej akcji,
  • 45 kart dukatów (15x 1, 12x 2, 10x 5, 8x 10),
  • 30 kart wypraw,
  • 4 plansze gracza (czerwona, niebieska, zielona, żółta),
  • 4 plansze rozwoju (czerwona, niebieska, zielona, żółta),
  • 20 wskaźników aukcji (ponumerowane od 1 do 5 w kolorach graczy: czerwone, niebieskie, zielone, żółte),
  • 20 znaczników postępu (szare),
  • 50 znaczników przypraw,
  • 8 żetonów Bonanza,
  • 4 żetony rund i 4 żetony akcji,
  • 1 plansza główna,
  • 1 arkusz z naklejkami.
Waga (kg):
8
Pliki do pobrania:
Polska edycja gry jest wydaniem drugim, poprawionym. W porównaniu do pierwszej edycji (niemieckiej i angielskiej) zmodyfikowane zostały plansze graczy tak, aby rozwój w poszczególnych obszarach był bardziej zbalansowany. Dodano również cztery nowe żetony oraz arkusz z naklejkami na zasoby.
W najnowszej edycji, w pudełku znajduje się również oficjalny dodatek do gry: Bonanza.

4.67
na podstawie 18 ocen

Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Goa (edycja polska)


Najbardziej przydatne recenzje

Radosław Michalak

Liczba recenzji: 385

Kawał solidnej eurogry.
Mechanika działa bardzo dobrze. Mamy rozwój dostępnych akcji, ciekawy mechanizm wyboru kafelków z bonusami i ich licytacji. To wszystko działa. I jak na euro to nawet sporo klimatu.
Gorąco polecam


Kacper

Liczba recenzji: 17

Jak dla mnie ideał :)

Każda runda gry składa się z dwóch faz licytacji i akcji. W pierwszej fazie nabywamy różne zasoby lub dodatkowe akcje w drugie rozwijamy swoje kolonie. Bardzo ciekawa mechanika pierwszej fazy kiedy to przypadający nam żeton możemy odsprzedać innemu graczowi zdobywając pieniądze lub wykupić go dla siebie płacąc pieniądze do banku. W drugiej fazie rozwijamy kolonie. Faza ta wymaga starannego planowania kolejności ruchów i pozwala nieźle pokombinować.
Bardzo ciekawe połączenie gry strategicznej i elementu licytacji.


preshiq

Liczba recenzji: 10

Jak dla mnie ideał :)

Gra jest ŚWIETNA !!!
(poniżej mojej oceny dla poszczególnych czynników w skali "rebelowej" 1-5)

1. Wykonanie (4,5 / 5). Bez zbędnych fajerwerków graficznych, ale wszystko czytelne, dzięki czemu można skupić sie na grze. Wykonanie nie rozprasza, każdy element ma swoje miejsce na planszy głównej i planszach graczy. Wg mnie wykonanie jest bardzo klimatyczne. Klasyczna "niemiecka" wypraska mieści wszystkie elementy i pozwala je przechowywać bez woreczków strunowych. Elementy wydają się bardzo trwałe (karty również). Jedyny minus to fakt, że złożona plansza jest trochę za małę i "wpada" do wypraski - ale to już czepianie się na siłę.

2. Grywalność (5 / 5) - ocena dotyczy tylko wariantu dla 2 graczy, bo w szerszym gronie jeszcze nie grałem.
Plusy:
+ licytacja sprawdza się przy 2 gracza idealnie !! (moge się tylko domyślać, że dla 3-4 graczy będzie równie dobrze)
+ każda rozgrywka jest inna, bo z 58 kafli dostępnych, w jednej grze pojawia się tylko 16. Do tej pory grałem 8 razy i jak dotąd nie wytworzyła się żadna dominująca strategia.
+ gra wymaga dostosowywania się do rozkładu kafli na planszy głównej i postępowania przeciwnika, jednak losowość praktycznie nie występuje (świetny balans taktyka ws. strategia). Karty wypraw czy akcja "Zakładania kolonii" wg mnie nie wprowadzają losowości, tylko wymagają umiejętnego zarządzania ryzykiem.
+ krótki czas rozgrywki (ok. 50 min ) i właściwie brak downtimu przy wykonywaniu tury gracza.
+ klimat; wiadomo, że to nie Arkham Horror, ale jak na eurogrę klimat jest obecny (nazwy kolonii, ładne grafiki) i nie jest zupełnie oderwany od mechaniki (wg mnie np. Caylus jest dużo bardziej abstrakcyjny).
+ nie występuje efekt śnieżnej kuli (również dzięki systemowi licytacji, w którym pieniądze mogą krążyć pomiędzy graczami)
Minusy:
- dla niektórych może być zbyt konfrontacyjna (chodzi mi o wybór kafli do licytacji), ale to już minus na siłę. Na pewno nie jest bardziej konfrontacyjna niż np. Puerto Rico.

Podsumowując: klasyka eurogier, z ciekawym tematem, świetnym wykonaniem i emocjami do końca gry. Polecam w 1000% :).





Pytania i odpowiedzi

Masz wątpliwości lub pytanie co do gry?

Zapytaj naszej społeczności.

Zadaj pytanie