Filozof

Obserwowani

0 użytkowników

Obserwujący

1 użytkownik

Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Jak dla mnie ideał :)

Wiele napisano o tym, że jest to bardzo dobra gra kooperacyjna. Warto jednak chyba dodać, że jest to jedna z tych gier kooperacyjnych, w które z dużą przyjemnością może zagrać jedna osoba pełniąca kolejno rolę wszystkich graczy. Nie zgodzę się też do końca z przedmówczynią, że gra ma problemy ze skalowaniem poziomu trudności - było to na pewno poważnym problemem pierwszej edycji Sentinels of the Multiverse, ale obecna Enhanced Edition wprowadza zmiany, które znacznie zmniejszają ten problem.
Gra stanowczo "lubi" koszulki na karty, bez których łatwo jest je uszkodzić. Niestety nie wszystkie koszulki rozmiaru standard cgg się do niej nadadzą. Niektóre z nich są po prostu na tyle długie, że karty w koszulkach nie mieszczą się dobrze w pudełku (nawiasem mówiąc pudełko Sentinels of the Multiverse - Enhanced Edition jest świetnie zaprojektowane do przenoszenia kart). Problem ten na pewno dotyczy przynajmniej niektórych koszulek Fantasy Flight Games. Ja użyłem koszulek Mayday Games Standard Ultra-Fit i te sprawdziły się znakomicie.
Amerykański wydawca (Greater Than Games) wspomniał na Tweeterze, że około 5% egzemplarzy Sentinels of the Multiverse - Enhanced Edition ma źle wycięte karty - część kart jest o około 1-2 mm krótsza niż być powinna. W moim egzemplarzu niestety oznaczało to, że miałem dwie talie z mieszaniną kart dłuższych i krótszych. Napisałem w tej sprawie do Rebela, który przekazał sprawę wydawcy. Trwało to wprawdzie dużo czasu (kilka miesięcy), ale ostateczne otrzymałem za pośrednictwem Rebela za darmo te dwie talie z kartami poprawnej długości. Za to i Rebel i Greater Than Games mają u mnie spory plus.
Na koniec wspomnę, że o ile zasady samej gry są dość proste, to w niektórych sytuacjach np. sposób współdziałania konkretnych kart może budzić wątpliwości. Twórcy gry i doświadczeni gracze chętnie odpowiadają na związane z tym pytania na forum Greater Than Games (sporo odpowiedzi można też znaleźć na stronie BoardGameGeek), ale odpowiedzi te są porozrzucane po bardzo wielu wątkach. Szczęśliwie znalazł się ktoś podpisujący się na forach jako Spiff, który na swojej stronie zbiera w jednym pliku pdf wszystkie najważniejsze odpowiedzi i porządkuje je w bardzo przejrzysty sposób. Adres do jego strony z tym plikiem (oraz wieloma innymi świetnymi dodatkami do Sentinels...) można łatwo znaleźć na forum Greater Than Games w części poświęconej tej grze lub po prostu przy użyciu dowolnej wyszukiwarki internetowej (po prostu wpiszcie "Spiff's Sentinels of the Multiverse", czy coś w tym rodzaju - właściwa strona powinna być jednym z pierwszych wyników wyszukiwania).


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Mogę potwierdzić, że polska instrukcja wygląda na skserowaną lub wydrukowaną na czarno-białej laserowej drukarce. Instrukcja angielska jest oczywiście jakości takiej jak instrukcje z "podstawki".


Recenzja klienta, który nabył ten produkt
Recenzja klienta, który nabył ten produkt

Dobry, solidny produkt

Rozszerzenie zawiera całą masę elementów, które powinny bardzo uatrakcyjnić rozgrywkę. Piszę "powinny", bo nie miałem jeszcze okazję zagrać w Eclipse z Rise of the Ancients, ale na podstawie moich doświadczeń z podstawową wersją gry oraz komentarzy bardziej doświadczonych graczy na BGG mogę stwierdzić, że duża część z tego co znajduje się w pudełku stanowi zgrabną odpowiedź na to, co wielu graczom w "podstawce" przeszkadzało.

Można tu wymienić bardzo silne rakiety plazmowe, na które praktycznie jedynymi odpowiedziami było wypełnienie swoich statków dużą liczbą zaawansowanych kadłubów lub własnymi rakietami - w Rise of the Ancients jest parę innych metod, które nie wymagają tak wielkich inwestycji, a zarazem nie są na tyle "mocne" i łatwo dostępne, żeby rakiety nie stanowiły nadal realnego zagrożenia. Technologia pozwalająca większym statkom na przewożenie myśliwców w hangarach i bardzo "wydajna" akcja ruchu jednej z nowych "ras" powinna spodobać się tym, którzy unikają budowania myśliwców ze względu na dużą liczbę akcji potrzebnych na przesunięcie większej ich liczby po planszy. Powody do zadowolenia będą też mieli ci, którym przeszkadzało, że Starożytni są bardzo słabi i w zasadzie stanowią problem najwyżej pierwszych turach rozgrywki, a potem służą tylko do szybkiego zdobywania żetonów reputacji. Takich zmian można wymienić więcej.

Niestety ten świetnie zaprojektowany dodatek nie jest już tak dobrze wykonany. W rozszerzeniu wszystkie papierowe elementy (żetony, heksy planszy itp.) są wykonane z papieru o zauważalnie inne fakturze niż ten, którego użyto w podstawowej grze (przynajmniej w jej pierwszej edycji, którą posiadam). Można więc łatwo stwierdzić z którego pudełka pochodzi dany żeton zarówno dotykając go (co np. pozwala nie do końca uczciwym graczom kontrolować do pewnego stopnia, które technologie zostaną wylosowane), jak i po prostu na nie patrząc (dzięki temu do pewnego stopnia wiemy jaki heks możemy wylosować w czasie najbliższej eksploracji i czy można tam trafić np. na nowych, silniejszych Starożytnych lub jakiego odkrycia można się na danym heksie spodziewać). Nie są to wady, których wpływu nie można by zminimalizować przez sztuczki takie, jak losowanie żetonów technologii w rękawiczkach, czy wyciąganie nowych heksów ze spodu stosu, ale jednak są one dla mnie na tyle istotne, że nie mogę ocenić tego dodatku na pięć punktów.

Na koniec stała mantra większości klientów rebela - paczka była bez zarzutu i oby tak było zawsze!


Mickq13

Liczba recenzji: 59