Komentarze do produktu: D&D: Lords of Waterdeep Board Game

Przejmij władzę w Mieście Wspaniałości


Wierzykowski [ dodano: 06.03.2018 ]
Na wstepie przepraszam, ze bez polskich znakow.

Workers placement. Mowi Ci to cos? Szukasz takiej gry ?

Lords of Waterdeep jest swietna gra tego typu, gdzie poza mechanika, ktora dziala tutaj swietnie, mamy doklejony ale nie nachalny klimat Zapomnianych Krain.

Dodatkowa jak dla mnie zaleta sa w tej grze karty intryg, ktore moga nam lekko pomagac lub ktorymi mozemy "lekko" zaszkodzic innym gracza. Moim zdaniem, dodanie namacalnej interakcji w grze, sprawia, ze rywalizacja staje sie ciekawsza.

Poza klasycznym wgladem w ilosc punktow przeciwnika mamy tutaj tozsamosci, tytulowych Lordow, dzieki ktorym mozemy na koniec gry zaskoczyc lekko przeciwnikow i wyprzedzic ich w punktacji. Ciekawa mechanika ktora wprowadza troche niepewnosci w konfrontacji z suchym liczeniem punktow.

No i zaledwie 8 rund sprawia, ze gra sie szybko z mozliwoscia rozegania kilku partii na jednym posiedzeniu.

Gra w swojej kategorii to dla mnie 10/10
2
Piotreksiem [ dodano: 06.12.2017 ]
Gra w ktorej jak zaznajomimy sie ze symbolami to juz idzie z gorki. Sadze ze moze tez byc dobra by byc imprezowa.

Szukasz intratnego questu, zbierasz zasoby/ smialkow i pyk kolejne punkty wpadaja, ale..
Mozesz dobudowac budynki produkujace surowce i na nich zarabiac. Jednak to nie koniec.. sa podle intrygi, ktore moga cie w znczacy sposob spowolnic na sciezce punktowej :)

Pointa: mila i przyjemna gra bez ciezkich elementow mogacych zniechecic plec piekna. Polecam!
1
Poliglota
Jedi2222 [ dodano: 02.09.2017 ]
Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt
Gra jest świetna. W miarę szybka i dla dużej liczby graczy. Polecam gorąco.
1
Nicponn [ dodano: 09.08.2017 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Chyba jedna z nielicznych udanych prób połączenia gry planszowej z uniwersum znanym z RPG. Gra prosta w zasadach, ale nie prostacka. Doskonały tytuł by wprowadzać nowych graczy w świat planszówek. Wykonanie też stoi na najwyższym poziomie. Jedyny minus jaki znalazłem to wypraska, w której nie przewidziano, że gracze mogą chcieć przechowywać karty w koszulkach. A wystarczyło dodać kilka minimetrów więcej w przegródce i było by perfekcyjnie. Podsumowując, gra zasługuje na solidną 5.
3
Piotreksiem [ dodano: 23.03.2017 ]
Wykonuj zyskowne questy na ktore cie stac i powinnienes wygrac :) O ile ci nie przeszkodza inni gracze swoimi intrygami ;) Dobra gra z negatywna interakcja. W miare szybka - 8 tur.
0
Poliglota
tomczysko [ dodano: 04.01.2017 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Pięknie wydana, solidna gra. Łatwe zasady dające wiele możliwości i frajdy z wykonywania zadań. Jedyną wadą jest możliwość zepsucia klimatu przez osoby nazywające wojowników - "marchewkami", a zabójców "węglem" :)
3
Nocny Marek
Czajniq [ dodano: 28.09.2016 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Wyjątkowo klimatyczna eurogra. Jeśli masz znajomych, którzy lubią gry z klimatem, a chciałbyś ich przekonać do stawiania workerów jest to idealny produkt. Wykonanie na najwyższym poziomie, przebija choćby FFG i resztę liderów rynku.
2
JediPrzemo [ dodano: 23.05.2016 ]
Solidny worker placement w Zapomnianych krainach, aczkolwiek wielkiego klimatu tam nie uświadczyłem. Gra sie przyjemnie, ale nie czuć, ze faktycznie wykonujemy jakieś misje...
1
Yvel [ dodano: 23.02.2016 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Proste zasady, gra się tylko 2-3 akcje w turze (8 tur), a jest dużo kombinowania. Do instrukcji się nie wraca, ponieważ wszystko widać na planszy i na kartach. Jeśli jednak lubisz niuchać, instrukcja bardzo dobra. Mimo tylko kilku możliwych do zrealizowania akcji, podczas gry może być wiele różnych strategi i możliwości. Na poczynania współgraczy i zmieniającą się sytuację reaguje się na bieżąco. Na końcu, przy odsłonięciu zdolności lordów następuje weryfikacja wyników. I wtedy można dostać w pysk, nawet dosłownie.
Polecam home rule, i wybór lorda z dwóch na początku gry, aby wyrównać szanse i nastawić się na główną strategię.
Amerykanie (wizardsi) znają się na robocie. Grafiki, pomysł, wykonanie... zdecydowanie 6/5. I opornym język ang nie przeszkadza, z przyjemnością się czyta intrygi, a questy z jeszcze większym uciechem. Sama gra jest super. Obecnie top 3, z dodatkiem nawet lepsze. (Rozgarnięte dzieciaki od 10 lat też świetnie sobie poradziły. Chociaż ciężko im wygrać ze zdegenerowanymi negatywną interakcją ojcami). Polecam nawet zdegenerowanym strategom ;)
Ta gra odpręża jak dobra łiski. Na zdrowie.
9
Akkarin85 [ dodano: 22.02.2016 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Zasady są naprawdę proste, można je zrozumieć już przy pierwszej testowej rozgrywce. Wszystkie informacje przedstawiono graficznie na planszy w bardzo czytelny sposób. Nawet osoby bez znajomości języka radzą sobie świetnie, więc nie stanowi on problemu. Jakość poszczególnych komponentów jest na dobrym poziomie, nie ma do czego się przyczepić. Sama rozgrywka przynosi wiele emocji. Gra godna polecenia:)
3
Ozzi_oz [ dodano: 19.01.2016 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Gra pierwszy raz widziana na youtube w programie Tabletop Wila Wheatona. Spodobała mi się jej prostota ale i elementy strategiczne.

Pierwsza gra rozegrana z przyjacielem, który nigdy nie grał w gry planszowe i nie zna angielskiego. Po 10 minutach rozgrywki zapytał mnie czy będziemy mogli zagrać jeszcze raz. Dwa tygodnie później znaleźliśmy 2 dodatkowe osoby i przez ostatnie pół roku spotykamy się co 2-3 tygodnie na sesje z różnymi planszówkami ale LoW jest zawsze naszą grą na zwieńczenie dnia :D
3
Piterno [ dodano: 16.09.2015 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Świetna gra, z łatwymi do wytłumaczenia zasadami. Język angielski nie jest żadnym problemem, nawet jeżeli ktoś ma z nim problemy, to po 1-2 rozgrywkach świetnie się we wszystkim zorientuje.

Gra w 3 os. zajmuje ok godziny, a poszczególne tury trwają dość długo. Przy zwiększeniu graczy do 4 ogólny czas niewiele się zwiększa, jednak początkowe tury znacznie przyspieszają, co może sprawiać trudności nowym graczom.

Wykonanie elementów jest bardzo dobre, karty są czytelne i (kwestia gustu) mają super grafiki.
Sama wypraska, w której przechowujemy elementy jest solidna i bardzo dobrze pomyślana (instrukcja pakowania to dla mnie bomba!), dlatego nie potrzebne są żadne dodatkowe woreczki.

Jeszcze raz gorąco polecam!
5
nOwiKk [ dodano: 08.09.2015 ]
Zgadzam się z wszystkimi pozytywnymi komentarzami na temat gry. Jest to chyba najczęściej grana przeze mnie i moją żonę gra planszowa.
Dla obawiających się języka - naprawdę wystarczą podstawy (albo nawet ich brak) dla mojej lepszej połowy która miała na początku małe problemy, przetłumaczyłem karty intryg (z podstawki i dodatku jak ktoś chce to można pobrać z BGG) ale teraz chyba nawet na nie nie zerka.
Karty questów są intuicyjne i tłumaczenie w ogóle nie jest potrzebne.
Gra świetnie chodzi na 2jkę ale fun jest większy przy większej ilości osób.
Łatwo wprowadzić w grę osoby nie grające - bardzo proste zasady, do opanowania w ciągu jednej kolejki.
2
Sebahaus1 [ dodano: 26.08.2015 ]
Najlepszą gra workerplacement w jaką grałem, sprawia tyle radości co świetny age od empires 3 ale lepszy bo okraszony klimatem dungeons and dragons. Zasady łatwe w opanowaniu. Gracz wciela się w wylosowanego jednego z lordów Waterdeep. Za pomocą agentów zdobywa wpływy w budynkach i instytucjach miasta, gromadzi popleczników, wynajmuje bohaterów w czterech kategoriach: wojownik, złodziej, kapłan, czarodziej. Z pomocą powyższych zasobów trzeba wykonywać misję o różnym charakterze na które poświęca się bohaterów i pieniądze a zarabia punkty zwycięstwa, kasę i czasem bohaterów. Karty ozdobione są świetnymi i klimatycznymi ilustracjami, wyraźnie odczuwamy że wysyłany drużynę śmiałków by zgładzić np. Xanatara w podmroku. Pomiędzy graczami w trakcie rozgrywki jest mnóstwo interakcji, podbierra się smakowite kąski z miasta, ludzi, misję lub zagrywa karty akcji pozwalające współpracować lub szkodzić wspolgraczom. Najwięcej szkody można wyrządzić zmuszając innego gracza do wykonania mandatory questa dla dobra społeczeństwa na który straci czas i część zasobów. Grę polecam wszystkim, zwłaszcza gdy nie mają w kolekcji workerplacement placement i lubią klimaty fantasy.
1
Zerel [ dodano: 23.07.2015 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Świetna gra, zdecydowanie polecam wszystkim nie bojącym się języka angielskiego :) Razem ze znajomymi spędziliśmy wiele wieczorów zmagając się o władzę w Waterdeep, knując podstępne intrygi i wysyłając łowców przygód na questy. Zdecydowanie był to mile spędzony czas
2
Człowiek o wielu twarzach
Emilk89 [ dodano: 06.06.2015 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Rewelacyjna gra, która wciąga i chce się zagrać "jeszcze jedną partyjkę".

Rozgrywka, nawet grając w dwie osoby jest bardzo wciągająca, mimo prostego systemu, który można szybko wytłumaczyć.

Wykonanie gry jest bardzo dobre, a w opakowaniu są jest przygotowane miejsce na posegregowanie wszystkich pionków i kart. Dzięki temu niczego nie trzeba szukać i grę rozkłada się bardzo szybko.

Podsumowując, polecam wszystkim, a zwłaszcza tym, którzy nie lubią spędzać godziny rozszyfrowując instrukcję!
1
Marcin K [ dodano: 23.04.2015 ]
Raczej worker placement :-)
5
Schatan [ dodano: 23.04.2015 ]
Bardzo dobra gra w stylu work & placement.
Walka o najlepsze pola z innymi graczami - klasyka. Stawiasz budynki za własne pieniądze i poświęcając turę jednego agenta, ale jeśli to dobra budowla, masz pewność, że się zwróci, gdy inni będą się o nią zabijać..
Piękne plansze dla każdego gracza idealnie wszystko rozdzielające. Pieniądze arcydzieło. :) Trochę jak chińskie monety z tymi dziurkami. Plansza Waterdeep wykonana bardzo szczegółowo. :)
Złośliwe intrygi wprowadzające negatywną interakcję - majstersztyk.
Losowość dostępnych questów, które swoimi opisami budujące klimat, przypadła mi do gustu. :)
Ukryte role graczy są miłym smaczkiem.
Minusów nie zauważyłem, no i wszystko w świecie D&D. :)
3
Backslash [ dodano: 17.12.2014 ]
Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt
Gra się bardzo przyjemnie, nawet z moją żoną, która niezbyt dobrze czuje się w klimatach fantasy. Wszytko dzięki mechanice gry - połączeniu worker placement i ekonomii. Polecam!
6
Zerel [ dodano: 25.06.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Świetna Gra :) Zasady zrozumiałe, bez zbędnych komplikacji jednak rozgrywka nie jest banalnie prosta. Niski poziom losowości rozgrywki (co sobie zaplanujesz to wykonasz, chyba że przeciwnik ci przeszkodzi.) Generalnie, gram często i bardzo mi się podoba :)
10
Poliglota
Maciek [ dodano: 02.06.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
To moja druga gra typu worker placement po Agrycoli , która mi się średnio podobała. Ale obejżałem parę gameplayów, kupiłem i powiem tak: najlepsza gra w jaką grałem tak od pół roku. Zasady proste ( po angielsku ale i tak proste do wytłumaczenia ) ale sporo możliwości i kombinowania, nawet fajny klimat i duża re-grywalność.
11
Michal K. [ dodano: 29.05.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
"Lords of Waterdeep" jest ciekawie pomyślaną grą typu worker placement z dość niewielkim stopniem interakcji pomiędzy graczami. Wcielamy się w rolę jednej z potężnych postaci zabiegających o prymat we wpływach w tytułowym mieście, znanym ze świata Forgotten Realms. Sedno mechaniki jest nadzwyczaj proste - dzięki stałej liczbie posiadanych agentów (wszyscy dostają jednego więcej w połowie rozgrywki), których rozmieszczamy na planszy, korzystamy z przeróżnych akcji, pozwalających nam zdobyć złoto oraz kostki reprezentujące cztery archetypy awanturników, występujące w D&D - wojownika, złodzieja, kapłana i czarodzieja. Mając do dyspozycji owe zasoby wykonujemy z kolei różnorakie misje dające nam Punkty Zwycięstwa lub inne atrakcyjne nagrody, ułatwiające lub wzmacniające pewien aspekt rozgrywki, na przykład zwiększanie liczby PZ po zrobieniu misji określonego typu, wznoszenie budynków, zawierających atrakcyjniejsze akcje niż pola dostępne od początku, czy pozyskiwanie dodatkowych zasobów (lub nawet agentów) w momencie spełnienia danego warunku. Jedną z najbardziej ważkich premii jest możliwość wielokrotnego rozmieszczania agenta lub agentów podczas tej samej rundy.
Wygrywa gracz z największą liczbą PZ po ośmiu rundach.

Interesującą cechą gry jest podział dostępnych misji na pięć podtypów - Arcana, Commerce, Piety, Skullduggery i Warfare. Każdy podtyp nie tylko kładzie większy nacisk na inny rodzaj zasobów potrzebnych do wykonania misji, ale także bywa istotnym elementem strategii - lord, którym gramy, zazwyczaj dość istotnie wpływa na wynik punktowy w zależności od rodzajów wypełnionych zadań. Te cechy gry powodują, że jedną z dobrych strategii jest specjalizacja w określonym rodzaju misji przy równoczesnym wypełnianiu - szczególnie na początku - głównie takich, które dadzą nam opisane wyżej premie na resztę gry.
W grze występuje dość niewielki stopień interakcji, zarówno pozytywnej, jak i negatywnej. Realizowana jest głównie za pomocą kart Intryg, mogących delikatnie przeszkodzić rywalom lub wspomóc nas samych (czasem, w mniejszym stopniu, pomagając również im). Intryg o naprawdę silnym działaniu (zabranie budynku, zasobów, etc.) jest nadspodziewanie mało, co czyni grę raczej dość "grzeczną". Ciekawą opcją jest też premia, którą otrzymuje właściciel budynku, gdy ktoś inny korzysta z jego budowli - zazwyczaj jest to kilka PZ lub niewielka ilość jakiegoś zasobu.

Plusem gry jest jej czas - w pełnym, 5-osobowym gronie da się rozegrać partię w ok. 2 godziny, w dwuosobowym - nie dłużej niż godzinę. Do tego, niestety, musimy doliczyć jeszcze setup, zajmujący kilkanaście minut (znacznie więcej zajmuje w przypadku opcji "Long game" przy wykorzystaniu rozszerzenia "Scoundrels of Skullport").
Podręcznik jest bardzo detaliczny, dobrze napisany, zawiera przykłady, opisy "konfliktów zasad" i załączniki, w których znajdziemy spis wszystkich budynków. Elementy gry, włącznie z planszą, są wykonane solidnie, drewniane piony wzbudziły mój zachwyt swoją estetyką - starannością kształtu i żywością kolorów. Do minusów należy łatwość i bezpieczeństwo wyjmowania szczególnie większych elementów z wyprasek - tutaj WotC zdecydowanie mogliby się wiele nauczyć od FFG. Bez żyletki, nożyka lub znacznej wprawy podchodzenie do ww. czynności zdecydowanie odradzam.

Podsumowując, gra ma jedną doskonałą cechę, odróżniającą ją od wielu tytułów z gatunku - stawia nie tylko na umiejętne zarządzanie zasobami, ale też doborem odpowiednich opcji wykorzystania tych zasobów. Opcje te są wystarczająco zróżnicowane, aby gra miała ogromną żywotność. Dość szybka rozgrywka i pozytywne wrażenia estetyczne dopełniają moją ocenę - choć nie uważam tytułu za "must have", na pewno warto go mieć na półce.

Ocena (0 - 5)

Pomysł: 4.8
Grywalność: 4.5
Żywotność: 5
Zasady: 4.8
Wykonanie: 4.5

Ogółem: 4.72
16
Trendsetter
Ojciecfelix [ dodano: 14.05.2014 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Pierwszy raz tą grę zobaczyłem w programie Willa Wheatona Tabletop i od razu zapadła mi w pamięć. Lubię gry typu work placement i ta również nie zawodzi na żadnej linii. Wcielamy się w rolę jednego z lordów miasta Waterdeep, znanego ze świata D&D. Tym razem nie bierzemy czynny udział w przygodach bohaterów lecz zbieramy drużyny i potrzebne środki na wyprawienie grupy poszukiwaczy przygód do wykonania określonych zadań. Kompletne odwrócenie punktu widzenia daje powiew świeżości w trochę skostniałej rodzinie gier tego typu. Gra warta każdej złotówki ze względu na bardzo dobre wydanie, świetną jakość materiałów i wypraskę na trzymanie wszystkiego w jednym pudle. Nie mam dodatku jeszcze i niestety nie wiem czy i on się w tym pudełku zmieści :) Jedyny mankament to już wspomniany wcześniej przez innych użytkowników moment, w którym wszyscy gracze są ograni - wygrana zależy tylko wtedy od szczęścia :) Gorąco polecam !

Plusy:
+ świetne wydanie
+ wypraska i woreczki
+ odwrócony D&D

Minusy:
- po ograniu, losowość
9
Eom [ dodano: 05.05.2014 ]
Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt
Właściwie wszystko zostało o tej grze napisane wcześniej. Ze swojej strony chcę potwierdzić, że jest ona rzeczywiście dobra. Jest trochę kombinowania, aby uzyskać, potrzebne nam do wykonania questów, zasoby i trochę uprzykrzyć życie innym graczom, zwłaszcza gdy na planszy zrobi się tłok. Wykonanie na wysokim poziomie, choć (przynajmniej w moim egzemplarzu) zdarzało się, że miałem problem z wyciśnięciem niektórych tekturowych elementów. Poza tym "mały pstryczek" też za wypraskę, którą wszyscy chwalili: nie wiem, może mam jakieś "trefne" koszulki, ale konia z rzędem temu, kto upchnie "zakoszulkowane" karty w odpowiednie przegródki.
Z czystym sumieniem polecam tę grę wszystkim, którzy lubią lekką i szybką zabawę, tym bardziej w świecie D&D.
6
Taktyk
Gorky [ dodano: 04.12.2013 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Gra poznana na konwencie, natychmiast zauroczyła mnie oraz moich znajomych. Bardzo szybka i przyjemna pozycja typu worker placement pozwala po wytłumaczeniu na szybko zasad zagrać osobom kóre nie mają zwyle doczynienia z tego typu grami. Dla osób o większych wymagań gra dostarcza zawsze nowego wyzwania dzięki zmieniającym się wymaganiom odnośnie misji.

Jako wisienkę dodam genialną wypraskę, która idealnie trzyma i mieści wszystkie elementy gry. Aż wstyd że większość wydawnictw nie robi podobnie! :)

Gra sprawdzona także w trybie 2 graczy, niektóre akcje wydają się mniej sensowne (głównie karty intryg) - oczekiwałbym tutaj jakiegoś balansu w zależności od ilości graczy - ale gra nadal jest grywalna i przyjemna.
8
Tomasz Bochnia [ dodano: 16.09.2013 ]
Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt
Nareszcie udało mi się zebrać moich znajomych wyjadaczy, z którymi tyle godzin spędziłem przy grach, i którzy ku mojemu bólowi nie mieli czasu ostatnio. I żałowali, bo gra ta kurzyła się na mojej półce przez pewien czas. Zasiedliśmy do niej i takiej zabawy dawno nie było. Przebiła wiele planszówek w które do tej pory graliśmy. Świetna rozgrywka, doskonała atmosfera. Jak już wspomniano, nawet w ostatniej chwili może się wszystko zmienić w rozgrywce, więc nic nie jest przewidywalne, nie ma co odkładać kart poddając się i denerwując.
Szkoda tylko, że z Zapomnianymi Krainami związane są tylko nazwy, aż żal, że bardziej nie dało się klimatu uzyskać...
6
Radosław Ciechowski [ dodano: 26.08.2013 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Bardzo dobry, lekki worker placement. Idealnie nadaje się do wciągnięcia nowych osób w świat gier planszowych. Gra przepięknie wydana, oferuje sporą regrywalność i dobrze się skaluje, a do tego rozgrywka jest szybka (1 - 1,5 godziny) i zostawia nieodpartą chęć zagrania ponownie.
6
Tomasz Bochnia [ dodano: 22.07.2013 ]
Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt
Uwielbiam Zapomniane Krainy, więc nie mogło tego zabraknąć w mojej kolekcji. A jest to pierwsze spojrzenie na Miasto Wspaniałości od strony władców tego miasta, a nie tylko bohaterów.
Sama gra jest fajna, szybko wciągnęliśmy się w nią z grupą znajomych. I tak jak pisali poprzednicy: do samego końca trzeba się pilnować!!
4
Robert Waliszczak [ dodano: 09.07.2013 ]
Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt
Wiele już zostało wydanych gier w świecie Dungeons and Dragnos, ale bardzo mała ilość z nich stworzona została w konwencji "worker placement", czyli zajmowania pól na planszy w celu pozyskania wszelkiego rodzaju zasobów. W tym konkretnie wypadku pozyskiwanymi zasobami są bohaterowie przygód: wojownicy, łotrzykowie, kapłani i magowie. Natomiast sami gracze wcielają się w role szarych eminencji Waterdeep. Bardzo dynamiczna rozgrywka ze sporą ilością negatywnej interakcji, trzymająca w napięciu do samego końca.
4
Jacek Blacharski [ dodano: 16.05.2013 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Gra kupiona trochę w ciemno ale już po pierwszej partii okazała się strzałem w dziesiątkę. Lekki workerplacement chociaż pozwalający na różne strategie i rywalizację miezy graczami. Nie mogę doczekać się dodatku.
5
Dzikołak [ dodano: 07.05.2013 ]
Nie dajcie się zwieść osadzeniem gry w realiach Forgotten Realms, gdyż "Lords of Waterdeep" to niemalże klasyczny Teuton (czyli gra niemiecka, czasami zwana też "Euro"). Innymi słowy, w doskonały sposób łączy dość abstrakcyjną, bardzo dobrze zbalansowaną i pozbawioną zbędnych zasad i wyjątków mechanikę z ciekawym światem i akentami "fabularnymi". Gra korzysta z dość klasycznej mechaniki "worker placement" - stawiamy agentów, zdobywamy zasoby (poszukiwaczy przygód i pieniądze) a następnie używamy ich do zdobywania punktów (wykonując dostepne questy). Cytując jednego z graczy "Wiem, że to zupełnie bez sensu, ale ta gra przypomina nieślubne dziecko "Hamburgum" i "Illuminati". Jak w wielu grach europejskich, rywalizacja nastawiona jest raczej na budowę własnej przewagi niż otwartą konfrontację z innymi graczami.

O ile same dzialania są ustalone z góry, to w grze pojawiająja się elementy losowe pod posiacią zadań, kart intryg i budynków, które mogą wchodzić do gry w losowej kolejności. Nie przeszkadza to jednak w planowaniu strategii (z każdej sytuacji można wyjść, czasami trzeba nieco pokombinować), a wprowadza powiew świeżości do kazdej rozgrywki. Na uwage zasluguje też wysoki poziom testowania - w grze nie ma zbędnych elementów, a te, które są, zostały bardzo sprawnie zbalansowane. Instrukcja jest bardzo przejrzysta, w grze nie ma sytuacji niejasnych, kilka kwestii mogących budzić wątpliwości zostały wyjasnione w instrukcji. Zasady proste, ale dające spore pole działania, trudno ich nie zapamiętać po rozegraniu jednej rundy.

Kolejnym plusem jest jej świetna skalowalność - dzięki zróżnicowanej liczbie agentow (pionkow) w zależności od liczby graczy, rozgrywka przebiega tak samo płynnie niezależnie od tego, czy gramy we dwojkę, czy pięć osób. Duży plus dla par, które lubią grać na co dzień ze sobą a w weekendy z kumplami. Ustalona odgórnie długość gry (8 rund) zachęca do planowania od samego początku i nie pozwala grze przeciągnąć się zbyt długo. "Zarzynanie świniaka łyżką", t.j. sytuacja, w której zwycięzca jest pewny i dokończenie gry jest już formalnością nie ma szans wystąpić.

Miłośnicy D&D z pewnością docenią sztafaż, czyli lokacje, postacie i wydarzenia znane z Forgotten Realms. Znajomość tego świata nie jest jednak w żaden sposób potrzebna do rozgrywki. Po zamianie treści kart, gra może równie dobrze toczyć się w średnioiecznych Niemczech czy w uniwersum Południa XXII wieku.

Na koniec kilka słów o wykonaniu, które jest kolejnym mocnym punktem. Duże, mocne pudło, zawiera solidnie wykonaną plansza i elementy oraz dobrze zaprojektowane karty opatrzone estetycznymi rysunkami (klasyka fantasy). Całość ułożona w plastikowej wyprasce pozwalają przygotować grę w ciągu dwóch minut. Niby detal, ale niektórzy cenią sobie takie rozwiązania.

W ciągu paru tygodni od zakupu grę zademonstrowalem parunastu osobom w róznym wieku, oraz o bardzo róznym stażu i zainteresowaniach. Spodobała się wszystkim, w większości wypadków bardzo. To uwaga dla tych, którzy często grywają z róznymi ludźmi.
3
Michał Brzeziński [ dodano: 09.01.2013 ]
Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt
Ładna, przyjemna i dość przystępna planszówka, która może przypaść do gustu także osobom normalnie nie grającym w tego typu gry. Interakcji niespecjalnie dużo, więc podczas rozgrywki raczej nie będzie bójek. Ma jednak swoje wady. Każda partia jest do siebie dość podobna. Poza tym jeśli gracze prezentują zbliżony poziom i nie popełniają oczywistych pomyłek, to nie ma zmiłuj, o zwycięstwie zadecyduje szczęście - wygra ten, komu podejdą questy. Stąd prawdziwi hardkorowcy stawiający na sensowną rywalizację, w której wygra najlepszy mogą się czuć czasem pokrzywdzeni. Ale sądząc po opiniach ludzi z którymi grałem - sama grywalność w miarę to rekompensuje.
2
Maciej [ dodano: 27.12.2012 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Wspaniała lekka gra typu worker-placement. Przebojem wdarła sie do mojego prywatnego top10. Jest jedną z ulubionych pozycji mojej rodziny i znajomych. Polecam!
3
Łukasz [ dodano: 11.12.2012 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Genialna gra worker placement. Gra jest szybka i dobrze się skaluje. Dzięki różnym budynkom, questom i różnym postaciom początkowym nie widzę szansy żeby szybko się znudziła. Losowość potrafi doskwierać (kto jakie questy trafi), ale mimo wszystko gra się przyjemnie i do końca nie można być pewnym zwycięstwa. Wykonanie jest mistrzowskie - takiej wypraski jeszcze nie widziałem (chociaż trochę irytuje :P bo żeby wszystko w niej umieścić to trzeba tyle czasu co na rozegranie partii :P). Serdecznie polecam tą grę - u mnie wyparła legendarnego Age of Empires :) nikt nawet nie spogląda w jego stronę. Świetna gra!
3
KorNat [ dodano: 03.12.2012 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Najlepsza gierka workerplacement w jaką miałem przyjemność grać. Często do niej wracam . Sprytnie umiejscowiona w settingu Forgotten Realms
2
Madyoss [ dodano: 03.11.2012 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Dosyć lekki, tematyczny worker placement.
Z pozoru banalna, ale aby grać lepiej od innych potrzeba pewnego wyczucia czasu, które nie przychodzi tak łatwo. Dlatego przy tej grze mogą usiąść zarówno początkujący, jak i zaawansowani planszówkowo gracze. Wszyscy będą się dobrze bawić, przy naprawdę miodnej rozgrywce i chwaląc genialne wykonanie.

Jest to jedna z tych gier, które mają naprawdę minimalną szansę na to, żeby się nie podobać. Zawsze będę mógł ją wyjąć gdy przy stole mam 'mieszanych' graczy i dlatego ta gra łatwo z mojej kolekcji nie wypadnie.
2
Mistrz Gry
Rafał Findziński [ dodano: 24.09.2012 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Przyznam, że po opisach gry spodziewałem się ciut innej rozgrywki. Trochę mnie początkowo gra rozczarowała, ale po zapoznaniu uznałem, że to może nawet lepsze od tego, co wyobrażałem sobie.

Jedyną wadą gry jest to, że jest po angielsku, a duża liczba kart wymaga znajomości angielskiego. Na szczęście zasady są proste i intuicyjnie, ale bardzo pomocne w tym są obrazki, które praktycznie załatwiają połowę opisu.
Grałem kilka razy i muszę powiedzieć, że jak gra się w większą ilość graczy, to rozgrywka jest bardzo ciekawa. Dobrym pomysłem są zasady, które dają zysk 1 graczowi oraz mniejszy innemu. W większości gier akcja daje zysk tylko grającemu, a tutaj? Niektóre akcje powodują nieformalne sojusze. Bardzo ciekawa i prosta gra, nie tylko dla fanów DnD (bo powiązana z DnD tylko fabularnie. Równie dobrze mogłaby jednak akcja dziać się w kosmosie), który jednak docenią smaczki fabuły misji i samej gry (ah, to Waterdeep, miasto wspaniałości)
6
Magister
Paweł Menio [ dodano: 24.09.2012 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Nie będę się dużo rozpisywał, bo i nie ma po co. Ocena mówi sama za siebie - dla mnie gra idealna! :)
Świetnie wykonana, świetna do grania, czego chcieć więcej?
No może ma 1 tyci minus. Frakcje obecne w grze (Harfiarze, Straż itd) aż się proszą o umiejętność specjalną. Ale i bez tego gra jest świetna! Polecam!
3
Jakub Mikołajczyk [ dodano: 04.07.2012 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Kupując tą grę wiedziałem że jest osadzona w świecie FR i że wydawcą jest WotC a poza tym zakup w ciemno. Po pierwszej grze jednogłośnie stwierdzilismy, że jest to chyba najlepsza gra w naszej kolekcji. Do samego końca nie można być pewnym wygranej.... Mandatory quest w ostatniej rundzie i kolega pożegnał sie z wygraną :) Polecam wszystkim fanom high fantasy i worker placement.
1
Rafał Jaki [ dodano: 27.04.2012 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Grę otrzymałem na urodziny :)

Jak dla mnie 5 na 5

Za :
+ Wykonanie (drewniane pionki, świetne budynki, karty wysokiej jakości, piękne grafiki)
+ Genialna wypraska (wszystkie elementy mają swoje miejsce)
+ Klimat oraz świat FR
+ Bardzo fajna mechanika (idealny mix euro gry z elementami losowymi)
+ Skalowalność
+ Ma wysokie replayability (graliśmy 2 partie, były od siebie diametralnie różne)
+ Łatwe ale nie prostackie zasady
+ Czas gry (od 1,5 h do 3 h)
Przeciw :
- Komuś może przeszkadzać świat High Fantasy
1
Marcin Sajnoga [ dodano: 14.04.2012 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Grę kupiłem trochę w ciemno. Prawie nikt na polskich formach w nią nie grał. Jednak po opiniach na BGG postanowiłem zaryzykować. Cena gry do niskich nie należy, ale otwierając pudełko wiemy za co zapłaciliśmy:
- niesamowita wypraska na wszystkie elementy (nie wiadomo jak to będzie wyglądać po dodatki, bo wzmianka o nim występuje w instrukcji)
- świetnie wykonane elementy
Odnośnie już samej gry:
- mimo że to Euro to czuć klimat :) Gracze zamiast zatrudniać magów proszą o fioletową kostkę, ale nawet to nie psuję klimatu gry :)
- sama mechanika nie jest przełomowa i już to widziano,
- jest interakcja między graczami, co dla mnie jest jednym z wymogów stawianych grom.
- jest szybka (ale nie jest głupia i płytka), bo w godzinę spokojnie można skończyć, co dla części moich graczy też jest ogromnym atutem
Ogólnie gra nie jest przełomem i czymś przełomowym, ale ma w sobie to COŚ, czyli to co jest najważniejsze i sprawi, że będzie wracać na stół :)
POLECAM :)
1
Mariusz Ciołkowski [ dodano: 12.04.2012 ]
Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)
Bardzo ciekawa gra planszowa oparta na realiach Zapomnianych Krain. Ciekawym rozwiązaniem jest to, iż gra wymaga sprytnego kombinowania w celu uzyskania odpowiedniej punktacji koniecznej do wygranej. Czasami można bardziej wspomóc współgracza niż samego siebie. Ostatecznie jednak chodzi o zabawę we wspólnym gronie ;-).
1
dodaj swój komentarz
© 2003-2019 REBEL.pl
sklep@rebel.pl