Krzysztof

Obserwowani

0 użytkowników

Obserwujący

0 użytkowników

Dodatek super. Niepokoje i Preludium to dwa najlepsze moim zdaniem dodatki.
Niepokoje dodają sporo, nie zmieniając jednocześnie sposobu rozgrywki. Wydarzenia globalne i rząd nie są tak inwazyjne jak na przykład Kolonie, gdzie w trakcie wykonywania akcji cały czas trzeba brać pod uwagę możliwość latania. W Niepokojach jest oddzielna faza, kiedy dzieją się rzeczy związane z wydarzeniami i działaniami rządu. W trakcje akcji jedyne co to możesz wysłać swojego delegata - ot prosta dodatkowa opcja. Z drugiej strony to która partia rządzi i jakie wydarzenie globalne za chwilę się pojawi musi być brane pod uwagę jako dodatkowa zmienna. Bardzo fajnie i zgrabnie to działa.

Niestety Rebel tym razem na minus, ale nie jako sklep a jako wydawca. Tłumaczenie - zarówno instrukcja jak i karty - tragiczne. Taki prosty mechanizm, a instrukcja i opisy na kartach w taki sposób sformułowane, że nie wiadomo jak grać. :)


Jak dla mnie ideał :)

Innych dodatków jeszcze nie mam, ale ten jest bardzo dobry. Wszystkie cztery elementy są fajne i dodatkowo ze sobą ładnie współgrają. Ale po kolei...

Skarbiec - pozwala nam zamiast zwykłych akcji na kupienie skrzynek skarbów (zawsze czterech skarbów, które możemy wybrać z trzech dostępnych zestawów), które później należy rozłożyć na budynkach o tych samych kolarach. Jeśli nie mamy jakiś budynków, to pozostałe skrzynki przekazujemy kolejnemu graczowi i on zyskuje skrzynki naszym kosztem. Przy każdym podliczaniu punktów za skrzynie otrzymuje się punkty na takiej samej zasadzie jakby były one jeszcze jednym kolorem budynków (tym najwięcej wartym).

Karty architektów - najprostszy chyba dodatek, który dodaje kilka kart pieniędzy o wartości 3, które mają specjalny znaczek architekta. Można ich użyć jako zwykłych pieniędzy, albo po skończonym ruchu wykorzystać je do jednego dodatkowego przebudowania Alhambry. Sam w sobie dodatek niewiele wnoszący, ale super łączy się z bazarami. Dodatkowo odkładanie na rezerwę kupionych budynków staje się dużo bardziej opłacalne.

Bazary - dodatek zmuszający najbardziej do myślenia i planowania, najbardziej strategiczny. Bazary to dodatkowe klocki budowy, z których każdy jest oznaczony trzema kolorami budynków. Jak taki bazar zbudujemy sobie w Alhambrze (bazary 'prawie' normalnie pojawiają się na markecie budynków), to na sam koniec dostaniemy dodatkowo punkty liczone w następujący sposób: [liczba budynków sąsiadujących z bazarem w zgadzającym się kolorze] * [liczba różnych kolorów tychże budynków]. Razem każdy bazar może dać maksymalnie 24 punkty! I tutaj bardzo przydają się przebudowania od budowniczych, które pozwalają na lepszą organizację Alhambry.

Najeźdźcy - najmniej moim zdaniem wnoszący dodatek. Przy każdym podliczaniu punktów z którejś strony świata najeżdżają wściekłe hordy i odejmują nam punkty za każdy budynek nie chroniony murem bądź innym budynkiem ze strony najazdu. Generalnie bardzo niewiele punktów się za to traci, przez to nikt się nie rpzejmuje przy budowaniu najazdem. Aby nieco to polepszyć proponuję modyfikację następującą: jeśli na jakimkolwiek najechanym budynku (takim co przyniósł ujemne punkty) znajdują się skarby (z dodatku skarbiec), to są one tracone (wracają do woreczka). Dzięki temu mamy dodatkowy element strategii i wreszcie najazdów gracze zaczną się bać. :)

Podsumowując: bardzo ciekawy dodatek urozmaicający grę, a jednocześnie nie niszczący jej familijnego i lekkiego charakteru!


Jak dla mnie ideał :)

Super gierka! Jak ktoś lubi klocki i logiczną rywalizację to polecam! Szybka i ciekawa rozgrywka, duża interakcja między graczami (wyjątek jeśli chodzi o gry logiczne!) i dynamicznie zmieniająca się punktacja. Bardzo fajna gra, w którą może grać każdy niezależnie od wieku.


Jak dla mnie ideał :)

Bardzo fajna gra! W cenie promocyjnej (27zł) idealna do wypróbowania mechaniki deck buildingu. Dominion wszak kosztuje 5 razy tyle.
Mechanika w moim przypadku zdała egzamin i się spodobała. Gra ma bardzo dobrze wyważone czynniki losowe, strategii oraz rywalizacji. Nawet (dzięki miejscom i akcją jakie pozwalają wykonać) występuje mechanizm interakcji. Jest też szczypta blefu i odgadywania ruchów przeciwnika. Zasady proste i dają się szybko wytłumaczyć. Zarówno na 3 jak i 4 graczy super zabawa. W 2 osoby jeszcze nie grałem, ale wydaje się, że będzie nieco gorsza i nudniejsza (taka przepychanka).
Jedyny zgrzyt, to dodatkowe zasady związane z celami. Niby fajnie, że dodatkowe karty i dodatkowy element dochodzi, ale zamiast urozmaicać grę, to znacząco zwiększa czynnik losowy jedynie.


Jak dla mnie ideał :)

Bardzo fajny i ciekawy dodatek. Wprowadza nowe role i nowe karty akcji, które sprawiają, że gra staje się dużo bardziej nieprzewidywalna (na przykład w ostatniej kolejce przed dokopaniem się do skarbu możesz zmienić rolę z kopacza na sabotażystę). Jest więcej zwrotów akcji i gra jest generalnie weselsza. Zmienia się jednak jej charakter - staje się bardziej zabawowa, a mniej psychologiczna. Jeśli ktoś uwielbiał jedynie psychologię w sabotażyście i rozgryzanie kto jest kim, to ten dodatek może mu się nie spodobać, bo wprowadza większą losowość (jest 6 ról i dodatkowo można przy pomocy kart akcji zminiać zarówno swoją rolę jak i role innych graczy).
Dla mnie jednak super, bo dzięki temu są niejako dwie gry - psychologiczna (podstawka) i bardziej lajtowa, zabawowa (z rozszerzeniem).