Gra o Tron
Druga edycja gry strategicznej opartej na świetnej serii książek Georga R. R. Martina- 3 - 6 osób
 - od 14 lat
 - ok. 180 minut
 - wydanie polskie
 
- Autor:
 - Christian T. Petersen
 - Wydawca:
 - Galakta
 
Darmowa dostawa (Aukcje Holenderskie)
Opis
Zaktualizowane drugie wydanie wprowadza szereg ulepszeń urozmaicając czas spędzony przy tej grze planszowej. Zawiera elementy z poprzednich dodatków, w tym porty, garnizony, karty "Dzikich" i oblężnicze, wprowadzając jednocześnie wiele nowych innowacji. Wygodne ekrany graczy będą ukrywać Twoje czyny przed oczami wścibskich graczy, a nowe karty bitewne poszerzą doświadczenia płynące z prowadzenia wojny. To, wraz z aktualnymi grafikami i zasadami sprawia, że czas nigdy nie był bardziej sprzyjający ku temu, aby zasiąść na żelaznym tronie.
Król Robert Baratheon nie żyje, a siedem księstw popada w chaos. Sześć wielkich rodów Westeros rozpoczyna krwawą wojnę o opustoszały Żelazny Tron:
- Dom Lannisterów
 - Stannis Baratheon
 - Dom Greyjoy
 - Dom Starków
 - Dom Tyrell
 - Dom Martell
 
Gdy gromadzą się armie, a wściekłość wisi w powietrzu, zniszczenie księstw jest nieuniknione.
Oparta na bestsellerowej serii "Pieśń Lodu i Ognia" autorstwa George R.R. Martina, Game of Thrones - gra planszowa pozwala graczom przejąć kontrolę nad jednym z z wiekich Domów Westeros i zażądać prawa do Żelaznego Tronu.
Zanurz się w grze pełnej sprytnych intryg, rozważnego rozmieszczania sił i dyplomacji. Zasmakuj Pieśni Lodu i Ognia.
When you play the game of thrones, you win or you die.
There is no middle ground. - Cersei Lannister
Na czym to polega?
Pięciu graczy - pięć rodów. Każdy z nich chce zasiąść na Żelaznym Tronie i władać ziemiami Westeros. Królem zostanie ten, który po 10 turach będzie kontrolował największą liczbę regionów zawierających miasta lub fortece.
Każda tura składa się z 3 faz - fazy zdarzeń, rozkazów i akcji. Najważniejsza z pewnością jest faza rozkazów - tutaj w tajemnicy przed innymi graczami wydaje się swoim jednostkom rozkazy (kładąc przy nich żetony z rozkazami, grzbietem do góry) - wtedy też nawiązuje się sojusze, decyduje się, czy zaufać dotyczasowym sprzymierzeńcom, czy też bardziej opłaci się ich zaatakować.
Faza zdarzeń również dostarcza wielu emocji - może przynieść między innymi Mobilizację (czyli rekrutację wojsk), Atak Dzikich na ziemie Westeros lub Starcie Królów - jeden z bardziej emocjonujących elementów gry.
W czasie Starcia Królów odbywa się licytacja na pozycję w 3 obszarach wpływów:
- Żelazny Tron (decyduje o kolejności graczy w czasie gry)
 - Lennictwa - decyduje o wygrywaniu remisów w czasie bitew
 - Dwór Królewski - reprezentuje siatkę szpiegowską danego Rodu, a w efekcie - siłę rozkazów, jakie można wydawać.
 
Im bliżej 10 tury, tym więcej sojuszy się rozpada, tym częściej wbijane są noże w plecy. Cóż... gdy gra idzie o taką stawkę, należy spodziewać się po przeciwnikach litości lub skrupułów.
Nagrody zebrane przez grę:
- Zwycięzca Najlepsza Gra Planszowa Roku "Best Boardgame of the Year Origins 2004"
 - Zwycięzca "Gamers's Choice Award Origins 2004 "
 
Rozgrywka
Podstawowe informacje
- Zawartość pudełka:
 - 1 plansza
 - 138 plastikowych jednostek
 - 42 karty Rodów
 - 30 kart Westeros
 - 9 kart Dzikich
 - 24 karty Losów Bitwy
 - 6 zasłonek
 - 90 żetonów Rozkazów
 - 120 żetonów Władzy
 - 18 żetonów Wpływów
 - 6 żetonów Zaopatrzenia
 - 14 żetonów Wojsk Neutralnych
 - 6 żetonów Zwycięstwa
 - 6 żetonów Garnizonów
 - 1 żeton Żelaznego Tronu
 - 1 żeton Ostrza z Valyriańskiej Stali
 - 1 żeton Kruka Posłańca
 - 1 znacznik rundy
 - 1 żeton Dzikich
 - 1 nakładka na tor Królewskiego Dworu
 - 1 instrukcja
 
- Waga:
 - 1,8 kg
 - Podmiot gospodarczy:
 - Galakta, ul. Łagiewnicka 39, 30-417 Kraków, Poland, sklep@galakta.pl
 - Kod producenta:
 - PL-VA65
 - Kod EAN / UPC:
 - 5902259200482
 - Kraj pochodzenia:
 - Chiny
 - Informacje dot. bezpieczeństwa:
 - OSTRZEŻENIE Nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej 3 lat. Istnieje ryzyko zadławienia się małymi elementami
 - Pasujące koszulki:
 
Dodatki i akcesoria
Recenzje
Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Gra o Tron
Najbardziej przydatne recenzje
Dobry, solidny produkt
Bardzo fajna gra strategiczna. Niestety w wersji podstawowej rozgrywka ma sens dopiero przy 5 osobach. Dodatkowo możliwa jest sytuacja (choć dość rzadka) w której niektóre rody skazane zostają praktycznie na wymarcie poprzez brak możliwości mobilizacji wojsk (brak możliwości zagrania specjalnych rozkazów i nie pojawienie się karty "Mobilizacja"). Poza tym karty rodów sprawiają że rozwój sytuacji jest dość przewidywalny jeśli nie korzysta sie z opcji losów bitwy. Mimo powyższych wad gra jest dość ciekawa i wymaga wręcz geopolitycznego myślenia od graczy. Często należy zostawić kogoś w spokoju tylko po to żeby zajął się konkurencją i w odpowiednim momencie dokonać nagłej ofensywy która rozstrzyga o zwycięstwie. Gra jest również wyjątkowo przyjazna dla nowych graczy. Podstawowe rozstawienie daje każdemu ok. 2 tur spokojnej ekspansji pozwalającej na zapoznanie się z zasadami gry. Do tego elementy zaczerpnięte z książek urozmaicają rozgrywkę, ale nie uniemożliwiają gry osobom niezapoznanym z twórczością G.R.R. Martina. W ich wypadku będzie to średniowieczna gra strategiczna w której zamiast gołębi pocztowych używa się kruków:). Niewątpliwą zaleta jest tez wykonanie. Ilustracje są znakomite a figurki, choć schematyczne, pozostają czytelne i wyjątkowo odporne na uszkodzenia.
    Oceniam ten produkt na 4,5 dla wytrawnych graczy bądź fanów "Pieśni lodu i Ognia" i na 4 dla całej reszty.
Oddzielając cały klimat "Starcia Królów" (do którego grze najbliżej), gra jest ładnie wykonaną, solidną grą strategiczną, ze standardowymi jednostkami, niezłą mechaniką i bardzo dobrze zaprojektowaną mapą, z elementami licytacji i dynamicznym zawieraniem sojuszy, czyniąc z niej takie trochę większe "Cyclades". Dodając do tego fakt, że starcie rozgrywa się w Westeros, sterujesz jednym z wielkich rodów, używasz książkowych bohaterów, zażarcie licytujesz się z innymi o wpływy, regularnie zdradzasz i jesteś zdradzany - bardzo szybko poczujesz się częścią tego świata, o ile go znasz (najlepiej z książek). 
Z zalet: jakość wydania FFG, rozsądna mechanika gry, ciekawa i trzymająca w napięciu faza rozkazów, szybko zmieniające się sojusze, wszechobecny klimat. Do tego bardzo dobrze zaplanowana mapa, wymuszająca konflikty z sąsiadami i posiadająca strategiczne obszary z których można kontrolować inne kluczowe punkty, co pozwala błysnąć osobom ze zmysłem strategicznym. Fajna mechanika wpływu ilości zaopatrzenia na ilość i rozmiar Twoich armii, która z opóźnionym zapłonem potrafi zmusić Cię do zmniejszenia stanów osobowych. Również wachlarz rozkazów, choć na pierwszy rzut oka skromny, po paru turach okazuje się bogaty: atak, obrona i umacnianie wpływów to standardy, ale rajd i wsparcie to klucze do zwycięstwa: rajdem można zatrzymać wrogie rozkazy (o ile trafnie przewidzisz który przeciwnik co i gdzie zaplanował) a wsparciem możesz nie tylko zaplanować swoje ataki i obrony, ale i wziąć udział w walce dwóch innych graczy, toczącej się na przyległym terytorium, i wspomóc tego, którego zwycięstwo jest aktualnie dla Ciebie korzystniejsze, ewentualnie wbić nóż w plecy temu, którego aktualnie chciałbyś widzieć na dnie. Tory licytacji wpływów też są bardzo dobrym pomysłem, pozwalają rywalizować np. Starkom i Martellom, do czego, z uwagi na startowe pozycje na mapie, raczej nie dojdzie w inny sposób. I największa zaleta tej gry: wszystko w niej działa, nie ma elementu który nie pasowałby do klimatu, każdy jeden element go umacnia zamiast podkopywać i nie ma w tej grze elementu wadliwego mechanicznie. Nie grałem w pierwszą edycję tej gry, ale gdybym tego nie wiedział, to po tych cechach powiedziałbym ze stuprocentową pewnością że jest to edycja poprawiona.
Z wad: żaden element tej gry nie jest prawdziwie innowacyjny, więc gracze lubiący planszowe strategie szybko odniosą wrażenie że to wszystko już gdzieś wcześniej widzieli. Zasad jest, wbrew pozorom, sporo i zdarzają się niuanse których instrukcja do końca nie rozstrzyga. Wszechobecna atmosfera rywalizacji dla mnie jest zaletą, ale wpisuję ją tutaj bo dla części mojej grupy jest, niestety, wadą, i choć bardzo tematyczna, nie wszystkim przypadnie do gustu. Gra nie działa dobrze na trzech graczy, sprowadzając się wtedy do odpowiedzi na pytanie: do kogo dołączy się Stark, a jej rezultat wisi wyłącznie na tej decyzji. W późniejszych turach, przy dużej liczbie jednostek, na stole robi się niezły pieprznik, z ogarnięciem którego niektórzy mają spore problemy. Z uwagi na ilość żetonów, od razu z grą warto zamówić 6 deck box-ów (biały, czarny, żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony ;-) i podzielić je kolorami, żeby na stole nie robił się dodatkowy burdel.
Ogólnie, polecam tę grę wytrawnym graczom, fanom G.G.R. Martin'a i grupom, którym brakuje klimatycznej gry konkurencyjnej w języku polskim. Nie polecam jej rodzinom z młodszymi dziećmi, niedzielnym graczom i ludziom którzy słabo znoszą intrygi, zdrady i mają tendencję do mieszania emocji z realnego życia i emocji ze świata gry. Przed podjęciem decyzji o zakupie rozważ jeszcze długi czas jej trwania (4 godziny jak obszył) i liczbę graczy w Twojej grupie (czterech to minimum, najlepiej sześciu, co oczywiście wydłuża grę). Ja, będąc i graczem, i fanem, i osobą której brakowało w kolekcji klimatycznej gry konkurencyjnej trafiłem z "Grą o Tron" w, powiedzmy, dziewiątkę.
Jak dla mnie ideał :)
Nie jest prawdą, że to gra tylko dla fanów serii- planszówka jest naprawdę dobra i osobiście ją uwielbiam mimo to, że książek ani serialu nigdy nie tknąłem i nie tknę. Jest świetnie wykonana, straszliwie grywalna, zasady nie są najtrudniejsze do opanowania. Jeśli chodzi o wady, to z pewnością należy do nich fakt, że potrzeba maksymalnej liczby graczy by grało się naprawdę dobrze.
Wszystkie recenzje
Recenzje na innych portalach
- FAQ do Gry o Tron
 - Recenzja w Rebel Times #54
 - Wideorecenzja w serwisie Boardgames Factory
 - Wprowadzenie do gry
 - Videocast: Gry planszowe u Wookiego.
 - Game Troll TV - Gra o Tron
 
- Recenzja w serwisie Poltergeist
 - Recenzja na blogu Not free enought...
 - Wrażenia z pierwszej rozgrywki na blogu PowerMilka
 - Mapa dla pięciu graczy w serwisie BoardGameGeek
 - Recenzja na blogu Niedzielni Gracze
 - Instrukcja do Gry po polsku (druga edycja) na stronie wydawcy
 - Porównanie tytułów z Gry o Tron na blogu Ja Ty Gry
 - Recenzja na blogu PowerMilka
 - Baza Recenzji portalu graRPG.pl
 - Wideorecenzja w serwisie Youtube na kanale Starlit Citadel (ang.)
 - Recenzja w serwisie Miejsce Mocy
 - Recenzja w serwisie Boardtime
 - Recenzja w serwisie Gexe
 - Recenzja w serwisie grarpg
 - Strategie i porady na blogu Plansznoobki
 - Wideorecenzja w serwisie Youtube na Kanale The Bottled Imp. (ang.)
 - Recenzja w serwisie Przystanek Planszówka
 - Recenzja w serwisie The Fellowship of the Board
 - Recenzja na blogu Gramy o Tron
 - Recenzja w serwisie Strategie.net
 - Tłumaczenie zasad w serwisie youtube na kanale Kamil Wolski
 - Tłumaczenie zasad w serwisie Youtube na kanale Kamil Wolski
 - Recenzja w Rebel Times 01
 - Recenzja w Rebel Times 54
 - Recenzja w serwisie RPG.net (ang.)
 - Wideorecenzja w serwisie YouTube na kanale The Dice Tower (Santi) (ang.)
 - Recenzja na blogu Angry BoardGamer
 - Tłumaczenie zasad na oficjalnej stronie wydawnictwa Galakta
 - Tłumaczenie zasad w serwisie YouTube na kanale WydawnictwoGalakta
 - Recenzja na blogu UraburaGames
 - Wideorecenzja w serwisie YouTube na kanale Board to Death Reviews (ang.)
 
Pytania i odpowiedzi
Dzień dobry, czy posiadają państwo informacje na temat tego czy gra wróci do sprzedaży bądź będzie jakaś nowa edycja?
~ Jakub 12.02.2023 13:19
Myślę, że wydawca może znać odpowiedź.
~ Bzyqu 07.07.2023 10:57
Jeśli podoba Ci się ten produkt, polecamy również
Robisz zakupy pierwszy raz?



    
    
    











