Dobry, solidny produkt
Solidna gra w dobrym systemie B-35. Dla mnie jedynym brakiem był fakt, że bitwy w których bierzemy udział to starcia hipotetyczne, a nie historyczne bitwy. Niemniej to drobna niedogodność
Z grami wojennymi Dragona, później Taktyka i Strategia zetknąłem się, będąc nastolatkiem. Gry mnie po prostu zachwyciły. Grywalność, Taktyka, kombinowanie to niewątpliwie zalety gry. Wady to duża plansza (problem ze znalezieniem miejsca, gdzie ją rozłożyć) i żmudne rozkładanie żetonów.
Jak dla mnie ideał :)
Solidny kawał strategi.
Dobry, solidny produkt
System, na którego kolejnych edycjach w dużej mierze się wychowałem, obserwując, jak się rozwija, zmienia i ewoluuje. Minęło kilkanaście lat, odkąd się pojawił, a kolejne edycje czyniły go coraz to bardziej rozbudowanym. Dziś jest niewątpliwie najbardziej złożonym systemem gier wojennych w Polsce - ale i zarazem najbardziej obudowanym kolejnymi grami i scenariuszami, pod tym względem nie ma sobie u nas równych.
Podejrzewam, że dla startującego w nim gracza próg wejścia może być wysoki - dlatego zresztą zrobiłem o tym systemie cykl filmów na YT), ale tak to jest z rozbudowanymi grami wojennymi - ich prawdziwy urok i głębię widać dopiero, gdy się nauczy zasad i zobaczy, jak wiele możliwości dają. A B-35 daje ich naprawdę sporo, dzięki różnorodności jednostek, bogactwu zasad i mnogości gier. Nieprzypadkowo to jedyna polska gra wojenna, która miała swoje regularnie organizowane turnieje.
Wracam do tego systemu co jakiś czas, ze sporą przyjemnością, choć mam na półce wiele gier. Pewnie i sentyment ma tu swoje znaczenia, ale nie sądzę, aby tylko, bo jest sporo starych gier, do których już nie wracam. A B-35 wciąż potrafi dać sporo zabawy.
Dobry, solidny produkt
Ciekawy i dość złożony system, może i nawet jeden z lepszych w ofercie TiS-u, choćby ze względu na to, że można w nim się pokusić o odwzorowanie mniejszych potyczek, które nie będą już nam zajmowały dwóch dni by je ukończyć. Ogromna swoboda w kształtowaniu kolejnych scenariuszy powinna uczynić z tego systemu niemalże flagowy produkt wydawnictwa, choć mam wrażenie, że nie do końca się tak stało. Czasem, może nawet i częściej niż czasem, kuleje redakcja przepisów, na tym polu koniecznie trzeba się uczyć od GMT. :)
Plusy:
+ odwzorowanie historyczne - twórcy gry przyłożyli się porządnie do odwzorowania wielu związków taktycznych uczestniczących w walkach
+ da się zmienić historię ;)
+ bardzo dobra mapa
+ można tworzyć swoje scenariusze kampanii II wojny :)
Minusy:
- skomplikowane zasady - obie strony powinny dokładnie przestudiować instrukcję, bo weteran spokojnie początkującego zaszachuje znajomością zasad
- długość - to nie jest szybka gra, zwłaszcza jak spotkają się gracze co przeliczają dosłownie wszystko każdym oddziałem
- cena - niestety trochę za wysoka jeśli chodzi o prezentowaną jakość
- nie dla każdego - nie każdy lubi przesuwać żetoniki z wydrukami czołgów, dział i piechoty
Dla miłośników wojskowości gorąco polecam :)
Innym może się to nie spodobać...
Jak dla mnie ideał :)
Polecam dla fanów historii zainteresowanych bitwami II Wojny Światoej
Gra w założeniu bardzo dobra. Nie jest to coś tak ahistorycznego jak "Wojny Napoleońskie" Dragona, ale uczyć się z tego ciężko. Gra pochłania masę czasu, ale kiedyś tyle miałem i zniechęcił mnie dopiero... sam autor. Publikując dziesiątki poprawek, uszczegółowień itp na forum oraz w TiS. Gra z czasochłonnej zmieniła się w pracę biurową. Może i dało to więcej rozrywki autorowi, uczestnikom mistrzostw (jeśli jeszcze są organizowane)... i słuchaczom AON, ale pole potencjalnych graczy zdecydowanie zostało w ten sposób zawężone . Po latach w tym hobby można kupić jako ciekawostkę, ale na początek może zniechęcić.
Dobry, solidny produkt
Witam. Po pierwsze: jeśli lubisz strategie, chcesz kupić jedną z pierwszych swoich gier i nie lubisz gier "pseudo-historycznych" odradzam ten produkt na początek. Pozostałych zapraszam do dalszej lektury :) Instrukcja: 50str. da się to wszystko ogarnąć, ale nie próbujcie wykuć jej na pamięć! Nauczcie się podstaw i zacznijcie grać. Podczas rozgrywki, w danym momencie czytajcie co potrzebne. Nie będą to jakieś wielce przemyślane bitwy, ale dość szybko nauczycie się grać. I tu minus dla TiS'a - jak zwykle wiele nieścisłości - erraty na stronie TiS'u, FAQ, itp, itd... Zrozumiem wszystko, ale to jest już 4 EDYCJA. Po czterech wydaniach oczekuję prawie idealnego produktu. Mechanika po nauczeniu jest przyjemna. Ostatnią sprawą są "rozszerzenia". W pudełku znajdują się TYLKO 4 scenariusze. Na stronie jest ich ok 20... w większości do III ed. W czasopiśmie jest o wiele lepiej, ale to kosztuje... (W starszych znowu problem z III edycją) Na tak rozbudowaną grę oczekiwałem z 8-10 scenariuszy. Wykonanie porządne - w porównaniu do Stalingradu jestem mile zaskoczony. Uzupełnię wypowiedź kolegi niżej: ŻADNYCH jednostek nie trzeba wycinać, trzeba wyciąć kilkanaście kwadratowych żetonów pomocniczych. Gorzej z heksoidalnymi umocnieniami. Przesyłka naprawdę błyskawiczna i pancerna, chociaż tym razem nie połamałem nożyczek :)
W porządku, bez rewelacji
Typowa gra TiSu. Nie przedstawia konkretnej bitwy, tylko daje możliwość odwzorowania dowolnej bitwy z okresu II WŚ. Szczerze to takiej gry się spodziewałem i nie zawiodłem się. Dla fanów gier Dragona i pokrewnych.