Andrzej - recenzje

Dobry, solidny produkt

Gra, która frustruje i motywuje zarazem - tytułowy kalendarz bardzo wyraźnie pokazuje upływ czasu do końca rozgrywki. A tymczasem tak wiele jest do zrobienia, tyle surowców, świątyń, budynków, ...
Plusy:
+ brak losowości
+ ciekawie wyglądająca plansza (zębatki!)
+ różne drogi do wygranej (zwłaszcza w gronie znających grę)
Minusy:
- w wersji dla 2 osob może być nudnawo.

Po kilkudziesięciu partiach gra może się znudzić - wówczas polecam zakup dodatku!


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Gra, do której można zachęcać na różne sposoby: "o francuskiej arystokracji", "o koligacjach rodzinnych" lub "o robieniu dzieci" - to tylko przykłady, a wszystkie wskazują na fenomenalny klimat gry.

Plusy:
+ ciekawe wykonanie (plansze, karty przyjaciół)
+ szybka rozgrywka (do 1,5 h w 4 osoby)
+ proste zasady, łatwość tłumaczenia
+ spora niepowtarzalność poszczególnych rozgrywek.
+ podoba się kobietom :)
Minusy:
- mało kart tytułów i filantropii
- słaba jakość farby na kartach przyjaciół


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Jako chemik środowiska wręcz musiałem mieć tę grę! Wbrew pozorom to nie gra o globalnym ociepleniu, tylko o zbijaniu pieniędzy na tym zjawisku. W ciekawy sposób pokazuje niektóre absurdy geopolityki i łączenia z nią nauki. Świetnie też nadaje się do wywołania ekologicznych dyskusji przy stole.
Sama gra jest dość złożona i długa (ok. 2h). Losowość jest minimalna (układ elektrowni), za to duża interakcja między graczami (podbieranie sobie projektów). Dodatkowy plus za świetną jakość komponentów.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Plusy:
+ dodatkowy gracz
+ karty wódki i "Trybuny Ludu" - ciekawe urozmaicenie

Minusy:
- CENA - prawie tyle, co za pełną grę (a 1/3 kart w kopercie jest pusta i sprzedawana z dumą jako "pole do popisu"!)
- wykonanie - karty różnią się kolorem (choć wydawca raczej nie ma na to wpływu)
- bałagan na planszy- układanie kart wódki za trzepakiem sprawia, że gra wygląda mało estetycznie. Niestety, co by nie mówić, "Kolejka" ma zamkniętą planszę i ciężko ją rozbudować o kolejne elementy...

Jeśli kogoś zmęczyła już wersja podstawowa, a lubi samą grę, misję IPN lub wspomnienia z PRL, niech śmiało kupuje - gra z dodatkiem i tak mieści się cenowo w zakresie typowym dla współczesnych gier. Jednak kupowanie tylko dla hasła "200% normy! 4 dodatki w jednym!" może prowadzić do rozczarowań.

Swoją drogą, pustymi kartami i jednoczesną zapowiedzią kolejnych dodatków IPN trochę strzela sobie w kolano - co za problem poczekać na opublikowanie następnego dodatku i wypełnić karty nowymi pomysłami? Widać, że dla wydawcy misja jest ważniejsza od dochodów...


W porządku, bez rewelacji

O ile w wersję podstawową da się grać nawet przy 3 osobach, tak z dodatkiem gra robi się ciekawa od 5 graczy - inaczej mozna dostac konfigurację, w której każdemu się spieszy do złota. Proponowana opcja dla 2 graczy to kompletne nieporozumienie.
Warto też rozciągnąć pole gry o 2-3 karty - przy takiej ilości kart tuneli nie popsuje to rozgrywki.

Ogólnie: nie ma już tego szału, co w pierwszej wersji, ale zabawa jest ciekawa.


Jak dla mnie ideał :)

Gra, na którą czekałem od poprzedniej edycji, okazała się tak dobra, jak mi się wydawało. Klimatycznie zrobiona (szara plansza, plamy na kartach itp.) pokazuje odpychający bałagan minionej epoki. Niestety, niektórzy odmawiają grania, gdyż we wspomnieniach kolejkowych nie widzą nic śmiesznego (poniekąd słusznie - to nie była wesoła epoka).

Plusy gry:
+ Świetna jakość wykonania planszy, kart i pionków.
+ dobra skalowalność (3-5 graczy), acz w 2 osoby gra się równie miło
+ przyzwoita instrukcja z ciekawym komentarzem historycznym
+ ciekawy bonus na DVD
+ cena(!)

Minusy:
- mało kart zadań (po paru grach wszystkie łatwo zapamiętać i przewidzieć, kto na co poluje)
- słabo zorganizowane pudełko

Ciekawostka: na stronie IPN jest dostępna pełna wersja (pliki .pdf) po angielsku - można ściągnąć, wydrukować i grać lub promować rodzime produkcje historyczne wśród zagranicznych znajomych :)


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Jak dla mnie ideał :)

Woreczki jak marzenie :) Można je otwierać, wkładać coś do środka, zamykać i przechowywać... Czego chcieć więcej? ;-)


Dobry, solidny produkt

Ostatnio przetestowałem grę na dwie osoby. Oczywiście bez losowania ról, tylko jako wyścig do złota, gra się całkiem miło. Szybko, losowo do bólu i z perfidną satysfakcją z wygranej - akurat na kwadrans zabawy przy herbacie :)


Jak dla mnie ideał :)

Jako człowiek, któremu gry ekonomiczne kojarzyły się tylko z Monopolem, początkowo byłem przerażony instrukcją (bez instrukcji w ręku praktycznie nie dało się grać - za dużo tego!) oraz mnogością opcji. Ostatecznie gra okazała się trudna, ale też dająca niesamowicie dużo satysfakcji.

Plusy:
- sensowne realia (oczywiste jest, że kredyt wymaga spłaty odsetek, wyszkolony pracownik chce wyższej pensji, a renegocjowany kontrakt ma gorsze warunki);
- Dużo opcji, planowania, strategii;
- odpowiednio dawkowana losowość (dobór kart - w pierwszych 3 kwartałach);
- przyzwoita oprawa plastyczna;
-wciągająca rozgrywka, nawet dla płci brzydkiej ;)
Graliśmy w 3 osoby przez prawie 4 godziny, ani razu nie czując upływu czasu!

Minusy:
- nędzne wykonanie banknotów;
- miejscami niejasna instrukcja;
- mała losowość pod koniec gry - wiedząc, jakie karty pojawia się w ostatnich 2 miesiącach (a po paru rozgrywkach idzie je zapamiętać), mam wielką przewagę planowania nad "świeżymi" graczami.

Podsumowując: dobra rzecz! :)


Dobry, solidny produkt

Dodatkowym plusem gry w Carcassonne, jaki zauważyłem, jest uczenie dziecka matematyki. Dzięki temu dodatkowi jest więcej okazji do mnożenia przez 2 (drogi) oraz przez 3 (miasta z katedrą). Wprawdzie dziecku odbiera to trochę radość z grania, ale efekt pedagogiczny wynagradza chwile marudzenia;-)
Poza tym - zawsze to kilka nowych klocków do prawie-ulubionej gry :)


Dobry, solidny produkt

Polecam fiolet - naprawdę ładny :) A kość - co tu dużo mówić, działa :)


W porządku, bez rewelacji

Muszę przyznać, że nieco się rozczarowałem wykonaniem gry. Nie wiem, co sobie obiecywałem po opowieściach znajomych, ale zawartośc pudełka trochę mnie zawiodła. Proste, nielakierowane drewno może i wygląda ładnie i klimatycznie, ale różna jakość wyszlifowania już nie jest taka fajna. Dwa klocki są pęknięte, jakby rozeschnięte. Zastanawiam się, czy nie płaci się tu bardziej za markę niż za sam produkt (zwłaszcza że w ofercie Rebela jest tańsza alternatywa).
Dodatkowy minus: wśród różnych egzotycznych słowiańskich języków, w jakich napisano instrukcję, zabrakło polskiego. To trochę przykre (choć gra jest idiotoodporna i instrukcja właściwie do niczego jest niepotrzebna - chodzi o sam fakt)

Jednak, mimo wszystko, muszę też przyznać, że gra się całkiem miło. Być może niebawem przetestuję ją w większym gronie...


Jak dla mnie ideał :)

Ciemna perłowa zieleń robi naprawdę dobre wrażenie, zarówno na półce, jak i podczas gry. Polecam :)


Jak dla mnie ideał :)

Zgadzam się z opiniami Poprzedników: gra wciąga :)

Oprócz tego: dobra jakość wykonania, sensownie rozplanowane pudełko (wydaje się, że nawet po zapakowaniu kart w koszulki, bez problemu wszystko się zmieści w odpowiednich przegródkach), odpowiednio dobrana losowość i elementy planowania. Czas przy rozgrywce mija dość szybko, więc chce się grę powtarzac po parę razy.

Z minusów: w epoce drewnianych znaczników, plastikowe dworce wyglądają trochę tandetnie...

Podsumowując: na pewno nie żałuję zakupu.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Dobry, solidny produkt

Gra ciekawa i mimo swojej lekkiej tematyki trochę zmusza do myslenia (nigdy nie przypuszczałem, że dodawanie w zakresie 1-10 moze być tak męczące)

Z ewidentnych minusów:
- niezbyt dokładnie przycięte elementy, przez co np. hamulce i elementy toru po złączeniu wyglądają nieestetycznie.
- słabo wytłumaczona idea poślizgu sań na zakrętach, gdy poszczególne pola torów nie przystają do siebie - w efekcie każdy zakręt wiązał się u nas z dyskusjami, czy tak można pojechać.
- BEZNADZIEJNA jakość polskiej instrukcji (w wydaniu Rebela). Krzywo wydrukowana, krzywo złożona, nieczytelne obrazki - gdyby nie polski pdf oraz załączone wersje w innych językach, byłoby ciężko. Czy to taki problem, droga Firmo, zainwestować w porządną, kolorową drukarkę?

Podsumowując: gra zasługuje na solidne 4 - nie jest to produkt wybitny, ale raz na czas można zagrać (zwłaszcza, że są różne opcje układania torów).
Sprawdza się też jako prezent dla miłośników psów husky;-)


Dobry, solidny produkt

Zabawa jak za dawnych, dobrych czasów z "Wojownikiem autostrady" (tego samego autora). Tak samo płytka fabuła, drewniane opisy i dialogi (co zupełnie nie przeszkadza w zabawie!) - i taka sama frustracja, kiedy 30 metrów od celu postać wpada do dziury, spada z dachu lub w inny spektakularny losowy sposób kończy egzystencję.

Kiedy (za drugim podejściem) zakończyłem grę, zdziwiłem się, że "to już koniec". Kartkując książkę zauważyłem mnóstwo opcji i akapitów, do których nie trafiłem, co zachęca, by za jakiś czas zagrać jeszcze raz, spróbować dla odmiany pójść na zachód, w górę strumienia lub wąwozem. Potem zapewne gra trafi na półkę i będzie się kurzyć w oczekiwaniu na kolejne tomy, ale póki co zapewniła mi sporo zabawy.

Uwaga na marginesie: niezbędna w grze, załączona na końcu książki tabela liczb losowych jest niezbyt wygodnym rozwiązaniem; lepiej zaopatrzyć się w standardową kość k10.


W porządku, bez rewelacji

Kostki bardzo lekkie, złota farbka schodzi, sprawiają wrażenie tandety. Możnaby powiedzieć, że jakość proporcjonalna do ceny, ale gdy w pudełku jest tylko instrukcja, notesik i wspomniane kości, chciałoby się, by wyglądały nieco konkretniej.

Rozgrywka przeciętna - 15 serii rzutów (zwłaszcza przy 3-4 osobach) dłuży się niesamowicie, tym bardziej, że interakcja między graczami jest zerowa (każdy sobie rzuca i zaznacza coś na własnej kartce). Znacznie lepszy (bardziej dynamiczny) jest wariant "plus", polecany przez twórcę gry.

Ogólnie: gra dobra na podróż (kompaktowa), jako lekki zabijacz czasu dla 1-2 osób oraz do kolekcji dla miłośników serii Catan.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Dobry, solidny produkt

Na pierwszy rzut oka wygląda na luźne skrzyżowanie Carcassonne (budowanie wysp przez dokładanie klocków) z Filarami Ziemi ("robotnicy" o określonych rolach i wartości punktowej, 6 powtarzalnych rund). Gra się szybko i przyjemnie, mimo że instrukcja ma kilka niejasnych fragmentów (np: czy raz odparte statki punktuje się w każdej następnej rundzie? moim zdaniem to trochę bez sensu).
Dodatkowe plusy za świetnie zorganizowane pudełko, bardzo dobrą jakość wykonania i załączoną wersję zaawansowaną.
Ogólnie: warto kupić (zwłaszcza za tą cenę).


Dobry, solidny produkt

Gra przetestowana w gronie 6-9 osób (w większości niegrających w planszówki) - od razu się spodobała.

Plusy:
- jasność zasad, dynamika rozgrywki;
- interakcja;
- skalowalność liczby graczy (wydaje się, że im więcej osób, tym ciekawiej);
- płynność zasad (przy takiej interakcji łatwo wprowadzać zasady alternatywne, przez co gra może przypominać Mafię).

Minusy:
- trzeba mieć przy sobie instrukcję (liczba sabotażystów, kart i złota zmienia się z liczbą graczy - sensowne, ale niewygodne do zapamiętania);
- cienka tekturka kart - przy dynamicznej grze łatwo pognieść. Warto rozważyć koszulki - choć wtedy gra nie wejdzie do pudełka.

Oceniam na 4,5.


W porządku, bez rewelacji

Jak dla mnie - dodatek przeciętny. Ciekawe są jedynie niektóre elementy miasta, ale idea wież i zabierania pionków jakoś nam nie przypadła do gustu. Dodatkowo kartonowa wieża na tafelki - kompletne nieporozumienie - nie nadaje się ani do losowania (widać z boku, co jest na poszczególnych żetonach!), ani do przechowywania (doskonały zbieracz kurzu, poza tym np moje żetony po prostu się nie mieszczą). I jeszcze ta cena...

Podsumowując: tylko dla miłośników.