Michał

Obserwowani

0 użytkowników

Obserwujący

3 użytkowników

Dobry, solidny produkt

Świetny dodatek. Poruszanie się między planszą główną a Systemem Sol nie sprawia problemów, podobnie jak zdobywanie Przynależności (można je dostać nawet wykonując nowe misje poza Systemem Sol). Obawiałem się trochę czegoś w rodzaju dodatków do Magii i Miecza, gdzie po wejściu każdy kręcił się tam i z powrotem.Ale obszary na nowej planszy są na tyle nieduże, że można ją bardzo szybko obejść i skorzystać z bonusów dawanych przez pole Senatu. Z uzyskaniem bonusów oferowanych przez Tron Imperatora jest trudniej, ale też są one większe.
Nowe postacie są świetnie pomyślane i zbalansowane, nowe karty Zagrożenia, Misji i Spaczenia zdecydowanie urozmaicają rozgrywkę.
Niestety, jest się też do czego przyczepić:
- scenariusz "Czarna Krucjata" jest potwornie trudny, przeznaczony chyba dla masochistów;
- tłumacz mógł się trochę bardziej postarać, m.in. przy tytułach niektórych kart. Co gorsza, pola "Titanolith" i "Wrota Wieczności" i jedna z kart Zagrożenia nakazują wykonanie testu najniższej/najwyższej startowej WARTOŚCI atrybutu, podczas gdy w oryginale chodzi o test ATRYBUTU o najniższej/najwyższej wartości startowej (tj. wybieramy atrybut według wartości startowej, ale testujemy jego obecną wartość!)


Dobry, solidny produkt

Moim skromnym zdaniem - ŚWIETNY dodatek. Wręcz obowiązkowy dla miłośników Relica.
Obecność Nemezis na planszy mocno zwiększa dynamikę gry; to już nie jest luźne łażenie po planszy na zasadzie "kto pierwszy wbije ostatni level i spróbuje wejść do środka". Przy tym każda z nich działa inaczej, zmieniając rozgrywkę na swój własny sposób. Z drugiej strony, karty Apostatów dają nowe (często dość potężne) bonusy postaciom, a talia Imperium zawiera sporo niemiłych niespodzianek dla Nemezis, więc szanse są raczej wyrównane.
Nowe postacie i scenariusze również wnoszą sporo nowości i również przedłużają żywotność gry. No i mamy możliwość grania w 6 osób, zarówno z Nemezis, jak i bez nich.

Niestety, dwie rzeczy nie pozwalają mi postawić 5-ki:
1) Cena. Choć uczciwie przyznam, że 6 dodatkowych figurek i ogromny fun ze zmodyfikowanej rozgrywki są w stanie ją mniej lub bardziej usprawiedliwić.
2) Tłumaczenie. O ile instrukcja jest dużo bardziej przejrzysta i zrozumiała niż w podstawce (tam nawet angielski oryginał był dość ciężkostrawny), to tłumaczenie pewnych nazw lub sformułowań po prostu kłuje po oczach ("Moarn Sercoskrzep"??? Naprawdę?). Zdaję sobie sprawę, że przekład angielskich fantasy-neologizmów nie jest łatwą sprawą, ale chyba można było postarać się nieco lepiej.


Mimo powyższych uwag, polecam ten dodatek całym sercem. Dostawa z Rebela oczywiście na + (listonosz pojawił się dokładnie wtedy, gdy byłem u siebie w krótkiej przerwie między pracą i zajęciami - jak wy to zrobiliście O_O ???)


O ile Magia i Miecz przejadła mi się już dawno temu, o tyle w Relica gram całkiem często, z dużą przyjemnością. Losowość jest bardzo duża, ale częściowo kontrolowana dzięki dużej ilości kart i zdolności wpływających na ruch i wyniki rzutów kostkami. Brak bezpośredniej konfrontacji między graczami niektórych razi, ale ma dobre uzasadnienie - przy dużych różnicach w tempie rozwoju postaci gra bardzo szybko stałaby się niezbalansowana. Poza tym, niektóre efekty Kart Mocy, Misji i Kart Zagrożenia, oraz część zdolności postaci pozwalają całkiem efektywnie utrudnić życie innym graczom.
Co więcej, zapowiadany dodatek "Nemesis" wprowadza DUŻE zmiany, które na pewno uatrakcyjnią rozgrywkę - m.in. możliwość gry wrogami Imperium, starającymi się przeszkodzić innym w osiągnięciu zwycięstwa i zrealizować własne cele, oraz pewną możliwość bezpośrednich starć między graczami!


Niedawno rozegraliśmy przygodę na uproszczonych zasadach z dema (można je pobrać ze strony systemu). Grało się naprawdę przyjemnie, mechanikę opanowaliśmy bardzo szybko. Walka poszła płynnie i dynamicznie. Moim zdaniem (i graczy) system jest bardzo ciekawy i wart uwagi. Trzeba tylko zwrócić uwagę, że powszechnie dostępna możliwość "zmartwychwstania" i ekonomia oparta na reputacji niemal stawiają na głowie pewne założenia typowych erpegów.


Dobry, solidny produkt

Dostawa - tylko pochwalić Rebel.

Co do samego podręcznika - wykonanie solidne i generalnie estetyczne. Dobry papier, ilustracje w większości ładne... choć jeden z ilustratorów ma bardzo dziwny (czy raczej niedbały..) styl. Niestety, sporo literówek. Karta postaci z jednej strony wygodna i przejrzysta, ale wygląda paskudnie. Brak indeksu... ale, o dziwo, nie jest on praktycznie potrzebny! Układ podręcznika jest na tyle przejrzysty, że wystarczy go przeczytać i kilka razy przewertować, żeby wszystko dało się bez problemu znaleźć.
Mechanika bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach; bardzo przypomina nWOD-a z dodatkowymi elementami (znanymi z innych systemów). Dla mnie to zaleta, bo jest bardzo łatwa i nie przeszkadza w grze. - np. zasady walki mieszczą się na 3 stronach, łącznie z opisem konkretnych manewrów. Walka przebiega płynnie, bez zbędnego liczenia. Dość ciekawa jest mechanika konfliktu społecznego.
Nowością (przynajmniej dla mnie) jest bardzo przystępny proces tworzenia NPC-ów i własnych potworów. Daje bardzo duże możliwości dla MG, a zarazem ułatwia mu życie. Warto zwrócić uwagę, że choć system jest dość "heroiczny", to nawet średnio silny potworek stanowi wyzwanie dla graczy.
Proces tworzenia postaci jest dość szybki. Nie da się ukryć, że w pewnym stopniu narzuca postaciom specjalizację, ale dla mnie to nie stanowi wady.
Opis świata przystępny. Co więcej, zawiera mnóstwo pomysłów na przygody.
Podsumowując: podręcznik spełnił moje oczekiwania. Wykonanie niezłe, choć ma wady. Mechanika łatwa i płynna, przyjazna dla graczy i MG. Klimat rodem z "Jeźdźca bez głowy" bardzo mi się podoba. System w gruncie rzeczy daje dużo możliwości.
Muszę jednak zaznaczyć, że trudno znaleźć tutaj coś rzeczywiście nowatorskiego. Odradzam też osobom dążącym do maksymalnej "optymalizacji" i wszechstronności postaci, jak również zwolennikom maksymalnego realizmu rozgrywki. Ale gra się łatwo i sympatycznie. Poza tym ze względu na szybkie tworzenie postaci i prostą mechanikę dobrze nadaje się na konwenty i temu podobne.


Danio1118

Liczba recenzji: 0

Drirr

Liczba recenzji: 25

MartiusR

Liczba recenzji: 3