Neoptolemos - recenzje

Jak dla mnie ideał :)

Rewelacyjna gierka słowna! Nie wiem, czemu przeszła zupełnie bez echa, bawię się przy niej lepiej, niż przy Tajniakach, a jednocześnie jest zdecydowanie bardziej imprezowa, niż Decrypto. Do tego piękne wydanie, czego więcej potrzeba? Polecam gorąco!


A ja chciałem napisać, że podejrzanie tanio jak na grę Konieczki na licencji Star Wars... imho bardzo dobra decyzja, żeby wypuścić "dużą" grę w klimacie Star Wars w cenie "niefigurkowej". Nie oszukujmy się, kolejna gra z figurkami miałaby SCD nie 250 zł, a 400 (najmarniej). Jak ktoś ma niedosyt figurek, to może tanio kupić Armadę albo pierwszą edycję X-Winga, tymczasem dla mnie Zewnętrzne Rubieże automatycznie wskakują na radar i prawdopodobnie na półkę tuż po premierze.


Bardzo fajna gra z handlem w czasie rzeczywistym i bajerem w postaci bączka, do tego z walorami edukacyjnymi i faktycznym klimatem stania w kolejce - dziwię się, że przeszła bez echa w porównaniu do "starszej siostry", czyli Kolejki. Znakomita pozycja od IPN!


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Absolutny klasyk eurogier z charakterystycznym mechanizmem "ja wybieram, wszyscy korzystają". Zmiana szaty graficznej co prawda nie pomogła wiele w kwestii estetyki, ale grywalność pozostaje na najwyższym poziomie.


Bardzo przyjemna, choć mocno losowa gra z elementami yahtzee i push-your-luck - jak długo wytrzymamy w mieście :) polecam fanom lekkich gier z negatywną interakcją, w Potworach upchnięte jest wiele emocji w bardzo prostych zasadach. Dodatkowo całkiem pokaźna talia wzmocnień znacząco poprawia regrywalność.


Przeciętna karciana dwuosobówka bez specjalnego związku mechaniki z tematem. Zagrać można, ale niczym się nie wyróżnia (może poza bardzo ładną oprawą graficzną).


Jak dla mnie ideał :)

Jestem fanem całej serii Pandemic, więc i Iberię chciałem koniecznie wypróbować i się nie zawiodłem. Ciekawie rozwiązane poruszanie się po planszy (samoloty z oczywistych względów nie występują, zostały zastąpione przez pociąg, którego tory możemy rozwijać samodzielnie) oraz bardzo klimatyczne rozwiązanie w postaci oczyszczania wody, podobnego do kwarantanny z dodatku do klasycznej Pandemii. Jako gra sama w sobie jest lepsza od zwykłej podstawki, choć z uwagi na to, że posiadam wszystkie dodatki, rzadziej trafia na stół - ale i tak zostawiam ją w kolekcji ze względu na pewną unikalność.


Dodatek obowiązkowy dla fanów podstawki. Nowe postaci, nowe wydarzenia, nowe tryby rozgrywki, piąta choroba znacząco odświeżają podstawkę po kilkunastu partiach.


Poprawna gra rodzinna o robieniu koktajli z unikalnym systemem fable, czyli trochę uproszczonym "legacy" (karty wykorzystane w jednej grze nie pojawiają się już w następnej i stopniowo wchodzą coraz bardziej zaawansowane zwierzęta). Nie jest to jednak gra wybitna Friedemannowi Friese zdarzały się lepsze tytuły (choćby Wysokie Napięcie).


Przyjemna gra rodzinna+, wymagająca umiejętności planowania, żeby nie zablokować sobie właściwego rozwoju. Można zagrać, choć nie zostaje w pamięci jako coś wyjątkowego.


Gra logiczna z przesuwaniem kulek wzdłuż żłobień. Bardzo przyjemna w obcowaniu, wymagająca myślenia przestrzennego, poziom (albo kilka) wyżej od warcabów, ale niżej niż Rój czy szachy. Tak czy siak, dla fanów logicznych gier pozycja obowiązkowa.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Bardzo dobra gra o zdobywaniu władzy w mafijnym półświatku, ze sporą ilością gry nad stołem i negocjacji. Przepiękne wydanie z masą bajerów (w tym pierścień Capo!) spora liczba kart zapewniająca regrywalność, mnóstwo negatywnej interakcji - aż dziwne, że gra jest stosunkowo mało rozpromowana.


Bardzo ciekawe, oryginalne euro o zarządzaniu kolonią mrówek. Oryginalne połączenie plansz indywidualnych (kopców), z których nasze mrówki wychodzą na planszę główną. Gra z kategorii średnio-ciężkiej, polecam dla graczy, którzy już kilka planszówek mają za sobą.


@Nightbomber: to znaczy, że mamy kompletnie inną definicję klimatu - w takim np. Zamku Smoków czy Azulu również komponenty cieszą oko, a jednocześnie gry są totalnie abstrakcyjne (przy czym Mexica nie sprawia takiego wrażenie na pierwszy rzut oka i m.in. dlatego zwracam na to uwagę). Po prostu stawianie świątyń i budowanie kanałów w tej grze mogłoby odbywać się w kompletnie innej scenerii, nie czuję żadnego związku mechaniki z grą osadzoną w klimacie Azteków. To już nawet Tzol'kin (też dosyć suchy) ma więcej klimatu.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Gra-ciekawostka, złośliwie nazywana grą z mechaniką downtime. Moim zdaniem to ciekawe doświadczenie, zagraliśmy kilka kolejnych poziomów pod rząd i byliśmy pod wrażeniem pomysłowości autora - ale chyba gra na nie więcej niż jedno, dwa spotkania.


Pierwszy dodatek do Catanu, właściwie od zakupu nie grywam bez niego - mało zmienia w zasadach (dochodzą statki i morze), ale gra wiele zyskuje na zmienności planszy. Do tego dla ciekawych jest też komplet scenariuszy, w których autor twórczo przerabia i modyfikuje podstawowe zasady - szczególnie podobała mi się Wyspa Mgieł. Polecam posiadaczom podstawki!


Bardzo fajny dodatek rewitalizujący podstawkę, głównie przez nowy system rozwoju miast i zakupu kart rozwoju. Jednocześnie nie wywraca całego Catanu do góry nogami - takie dodatki lubię.


Całkiem niezła, mózgożerna gra w ograniczanie terenu - niestety tak sucha, że aż oczy szczypią. Polecam ludziom, którzy lubią euro i nie przeszkadza im absolutny brak klimatu.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Przyjemna, wakacyjna gra o budowaniu własnego letniska, gdzie wszystko robimy za pomocą kart. Nieco niszowy temat chyba sprawił, że przeszła swego czasu bez echa, ale jest jak najbardziej godna polecenia.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Secret Wars kupiłem mimo, iż nie znam tej serii komiksowej, ponieważ w boxie jest kilka znanych postaci i mastermindów: (Black Panther, Doctor Strange, Namor czy Captain Marvel oraz Nimrod i Zombie Green Goblin). Nie jest to dodatek pierwszego wyboru, ale wprowadza jak zwykle sporo regrywalności do serii. Fanom oczywiście polecam.