Zdecydowanie napisane jest jasno:
"Powiększanie stada owiec: Kiedy gracz rozszerza gospodarstwo, w którym znajduje
się jego pasterz, dokładając do niego płytkę terenu z segmentem łąki, może najpierw
umieścić na niej swojego podwładnego, według standardowych zasad gry, a następnie
wybrać jedną z dwóch akcji:
• Powiększyć stado owiec (poprzez dociągnięcie kolejnego żetonu z woreczka) lub
• Zapędzić stado do zagrody (zliczenie punków za żetony owiec)."
Dołożenie podwładnego jest opcjonalne. Działania wynikające z obecności pasterza - obowiązkowe (jedna z dwóch akcji).
@Bartek
Budowniczy (a także świnka!) nie są meeplami (poplecznikami) i NIE liczą się przy zliczaniu przewag.
Tajemnicze Domostwo to gra oniryczna. Dla tych, którzy polubili Dixit albo Onirim będzie to kolejny tytuł niezbędny w kolekcji. Ciekawie zaprojektowane zasady nie pozwalają na zbyt łatwą wygraną, ale z każdą partią w tym samym składzie lepiej się rozumiemy i czujemy grę.
Z jednej strony jest wyzwanie - rozwiązać zagadki. Ale z drugiej strony, dla mnie, jest to kapitalne odprężenie, zabawa skojarzeniami, wyszukiwanie detali na przepięknych ilustracjach i powiązań z osobowością Ducha.
Zachęcam, bo warto poznać wyjątkowo oryginalną grę!
Dlaczego w zasadach nie ma ni słowa nt. kart wielokolorowych?
To dżokery są? Czy cóś innego?
@KillerOnTheRoad
"zupełnie nie trafia do mnie idea dwóch 'pustych' kafelków. Nie jest możliwe narysowanie czegoś tak ładnie, żeby nie odróżniało się od reszty i tym samym nie psuło efektu wizualnego naszej mapy Carcassonne."
Polecam dodatek "La Porxada" (do znalezienia na BGG)
Jest zaakceptowany przez autora. Składa się z jednego kafelka, który można wydrukować i nakleić na jeden z pustych.