Nikop - recenzje

Może kiedyś Rebel zmieni zdanie i jednak będzie też po polsku? Będę czekał.


Dobry, solidny produkt

Kupiłem tę grę z zupełnie nietypowego powodu (przez tytuł) i praktycznie nic o niej nie wiedząc. Szczęśliwie autor gwarantuje pewien typ rozgrywki, który mi dość odpowiada, więc mogłem zaryzykować. I nie zawiodłem się, dobra gra dla par.

Rebel na bdb - gra z terminem dwóch tygodni wysłana po trzech dniach.


Jak dla mnie ideał :)

Elegancko! Dorzucałem sobie do kolejnych zamówień po kosteczce sprawdzając różne typy - zdjęcia zwykle nie oddają ich rzeczywistego wyglądu.

I oto mój, jak dotąd, faworyt: kość perłowa, czerwona. Aż chce się rzucać!


Kup mnie! Zamów mnie! Przecież i tak to zrobisz, nie ma sensu się dłużej bronić. Wiesz dobrze, że tak będzie, nie łudź się. Otwórz oczy, spójrz na swoją półkę - widzisz tam już przecież pudełko podstawowej wersji gry i wiesz, że w środku karty są też z pierwszych pięciu Pakietów Danych. Tylko tego jednego brakuje ci do zamknięcia cyklu! No już, kliknij Do koszyka!

Zamkniesz cykl i następnych możesz nie kupować, wtedy właśnie dasz odetchnąć portfelowi.

Ta, jasne. Pewnie. Oczywiście.

Kogo ja próbuję oszukać, przecież do tak genialnej gry i tak się prędzej czy później skuszę na kolejny cykl. Bo ten zamknięty został bardzo dobrymi kartami, zwłaszcza dla korporacji.


W porządku, bez rewelacji

Bez szału. Niewiele możliwości decyzji, więc czuję się trochę jak przy pasjansie. Tym bardziej, że i interakcji raczej brakuje, bo nawet jak komuś się przeszkodzi to raczej przypadkiem niż z wyboru.

Nie podoba mi się też mechanizm żetonu ryzyka, nie widzę dla niego żadnego fabularnego uzasadnienia. Ryzykiem są trudniejsze pola przy szczycie. Tym bardziej, że co to za ryzyko jak wybieram z odkrytych żetonów.

Ogólnie zagrać można, ale są lepsze gry w tych okolicach cenowych.


Dobry, solidny produkt

Dodatek zwłaszcza dla Weyland - nieźle komponująca się z niektórymi lodami karta tożsamości, mocna karta operacji i przydatny projekt pozwala wydobyć z tej korporacji nowy potencjał.
Dla runnera przydatny lodołamacz kształcerzy i dwie neutralne karty dodające kredytów - a tych nigdy za wiele.


Dobry, solidny produkt

Ładna, czytelna, nic tylko rzucać ósemki (względnie jedynki, zależy od gry). Szybkość i solidność Rebela nie wymaga już komentowania.


W porządku, bez rewelacji

Kość jak kość, liczby nieco zbyt słabo czytelne, ale jako rezerwowa (albo w moim przypadku - kolekcjonerska) jest ok.


Dobry, solidny produkt

Sympatyczna gierka, pozwala zagrać z osobami, które na większe gry reagują raczej niechętnie. Należy jednak podchodzić do niej z nastawieniem na lekką rozgrywkę i pomyłki przyjmować ze śmiechem, żeby ambicją wygrania nie wprowadzać nerwowej atmosfery.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Mocno poprawiona edycja - kafelki czytelniejsze, mniejsze pudełko. Pingwiny chyba wolę stare, ale w tej edycji podoba mi się różnorodność.
Sama gra niestety ma znacznie za długi setup. Zniechęca to do kolejnych, całkiem z resztą przyjemnych rozgrywek.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Po pierwszych rozgrywkach - wow!
Po kilku kolejnych - ech!

Nie porwała mnie, niestety. Klimat i oprawa bardzo przyjemne, mechanika niby ok, ale... to w zasadzie pasjans. Interakcji praktycznie żadnej, wybory sprowadzają się do oceny bieżącej sytuacji na planszy, bo nie sposób zaplanować rodziny na kilka kolejek do przodu. W związku z tym gra szybko staje się powtarzalna. Wyraźnie przydałyby się koligacje między rodami graczy.

Za to na duży plus gra jednoosobowa - ten akurat pasjans nie udaje, że jest czymś innym. A pasjansem jest bardzo sympatycznym.

Ogólnie - przed kupnem przetestować kilka razy.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Klimat, mechanika, poziom trudności - gra trafiła mi w gust.
Już się przymierzam do kupienia drugiego egzemplarza - raz, że można połączyć i mieć naprawdę dużą talię, a dwa, że może wydawca skusi się na dodatki, jak podstawka będzie ładnie schodzić...


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Znowu to powszechne oszustwo - gra wcale nie jest na dwie osoby. Jest to wariant zupełnie nieoddający charakteru gry, w trzy czy cztery osoby gra przebiega znacznie sprawniej i dostarcza więcej satysfakcji.
Nie mniej polecam, dodatkowi gracze się prędzej czy później trafiają, a gra ma na tyle proste zasady, że nauka przebiega w tempie ekspresowym (wystarczy wspomnieć, że zasady rozgrywki zajmują tylko jedną stronę w instrukcji - reszta to spis komponentów, setup, liczenie punktów na koniec gry itp.)
Warto dodać, że mechanizm (i poziom skomplikowania) gry nie wymusza przeznaczenia pierwszej partii na naukę. Tym bardziej można polecić jako grę dla planszówkowych nowicjuszy,


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Bardzo przyjemna gra, polecam zwłaszcza dla par - negatywna interakcja nie psuje przyjemności z gry, dzięki czemu do gry chętnie się wraca. Duża ilość dodatków jest tu zaletą, nie jest to jedynie wyciąganie z fanów kasy, ponieważ można sobie je dobierać w zależności od opinii innych graczy, a już podstawka daje niezłą frajdę.
No i jedna z lepszych do wprowadzania nowych graczy w świat planszówek.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Kupiłem tę wersję siostrze na prezent - z zazdrością stwierdzam, że estetycznie jest znacznie lepsza.
Inne rewersy przeszkadzają nieco przy pierwszym dodatku, ale Kupcy i Budowniczowie rozwiązują problem dołączonym woreczkiem. I wtedy jest już wersja "przedwiosenna" ;)


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

W porządku, bez rewelacji

Gra początkowo wydaje się niezła, ale po kilku rozgrywkach (dwuosobowych) dostrzegliśmy pewną bardzo niesympatyczną cechę - gra się dobrze tylko jednej osobie. Prawie zawsze jest tak, że jeden gracz szybko rośnie w siłę, walczy i bez oporów pokonuje nawet ciężkie potwory, a drugi z zazdrością czeka, aż będzie takim "wypasem" jak pierwszy. To subiektywne odczucie, bo różnica między możliwościami graczy nie była wcale duża, ale gra w której dobrze bawi się tylko jedna osoba nie zasługuje na więcej niż 3/5. W końcu to subiektywne odczucia też psują frajdę gry.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Dziwią mnie oceny w kategorii Interakcja inne niż maksymalna wartość. Obecnie średnia to 4 na 6 oczek - czyli co, część ludzi grając ot, tak sobie przesuwa kulki? Przeprowadzają zaplanowane ruchy nie zważając na posunięcia przeciwnika...?

Nie wierzcie im, ta gra to "Interakcja w czystej postaci!"


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Kupa śmiechu, sympatyczna zabawa. Polecam zwłaszcza w lekko "naoliwionym" towarzystwie. ;-)


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Jeśli chodzi o porównanie do Agricoli, to są to całkiem inne gry. Owszem, obydwie działają na mechanice worker placement, ale sposób wykorzystania tej mechaniki w grze jest inny. W Agricoli każdy członek rodziny daje akcję. W Ora et Labora ilość akcji w turze jest stała, mnichów nie można "dorobić", a nawet jak w pół tury się skończą, to i tak można wykonać całkiem sporo akcji. Na dodatek wiele budynków w Ora et Labora wykorzystuje się tylko raz, albo nawet ani razu - stawia się je tylko dla punktów (choć nie ma budynków dających jedynie punkty - są takie karty, ale kładzie się je niezależnie od akcji).
Pozostałe elementy - budowa, zakup przestrzeni, liczenie punktów, itd. są tak różne, że aż ciężko porównywać.

Dodam jeszcze, że gra jest jedynie dla stałej ekipy zaawansowanych graczy - rozgrywki są długie (nie 60 - 180, a 120 - 240), a gra pokazuje możliwości dopiero po dwóch - trzech partiach.


Losowość:
Interakcja:
Złożoność:

Aj aj, zapowiada się zacnie, ale jednak poczekam aż Lacerta wyda po polsku. Według ich strony ma być w pierwszej połowie 2014, tylko że pierwsza połowa powoli zbliża się ku końcowi...