English version English version

sklep z grami, gry rpg, gry planszowe, role-playing, role playing, karciane, karcianki

» wyszukiwanie zaawansowane

Drako 2019

Newsletter

Zapisz się! Informacje o nowościach będziesz dostawać na e-mail! Tylko świeżutkie informacje ;-)

Zapisuję się!
dlaczego warto?

Katalog gier

Centrum Prezentowe Centrum Prezentowe Gry planszowe i towarzyskie Gry planszowe i towarzyskie Łamigłówki Łamigłówki Gry RPG po polsku Gry RPG po polsku Gry RPG po angielsku Gry RPG po angielsku Karcianki kolekcjonerskie Karcianki kolekcjonerskie Gry figurkowe i bitewne Gry figurkowe i bitewne Dla dzieci Dla dzieci Książki i czasopisma Książki i czasopisma Funko - POP! Funko - POP! Akcesoria Akcesoria Promocje Promocje

Sklep w Gdańsku

REBEL - CH Metropolia
poziom -1, przy wyjściu z SKM
ul. Jana Kilińskiego 4
80-452 Gdańsk
tel. 510 804 049

Godziny otwarcia:
09:00 - 21:00 (pon. - sobota)
10:00 - 20:00 (niedziela)

Rebel Times

Numer 147 / Grudzień 2019

pobierz
REBELowe PDKi
Szkoły grają!

Komentarze użytkownika: GrisznakIW

Pułkownik

Komentarze (70)


Small World (edycja polska)

dodano: 27.07.2018

Prosta, nieco losowa, ale dzięki temu emocjonująca gra strategiczna. Daje naprawdę sporo frajdy, choć aby dobrze się bawić, trzy osoby to absolutne minimum, poniżej tego gra ma niestety niewiele sensu. Ale to w zasadzie jej jedyna istotna wada, bo rozgrywka jest świetna, a mechanika sprzyja kolejnym rozgrywkom, które rzadko się powtarzają. Na początku ciut mnie gryzła losowość ras, ale ostatecznie oceniam to jako spory plus, bo utrudnia to działanie rutynowe i przyjmowanie jakichś "pewnych" strategii działania..

6

Hoplite

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 27.07.2018

Wysoki stopień złożoności, ale zaraz bardzo udana gra, przedstawiająca kluczowe bitwy czasów klasycznej Grecji. Duża ilość scenariuszy i żetonów, rozbudowane przepisy zasadnicze jak i historyczne, aktywacyjna mechanika rozgrywki to duże zalety tego tytułu. Minusem może być wysoki próg wejścia i spora liczba tabel, którymi trzeba żonglować podczas gry, ale coś za coś, bo to ten typ gier, które dużo wymagają, aby potem dać równie dużo. Zaletą jest także to że większość tych bitew da się rozegrać w godzinkę lub dwie, nie są one specjalnie długie i nie wymagają bardzo wielu żetonów. Nawet te gra sie przyjemnie dzięki mechanice aktywacji, która sprawia, że każdy gracz co chwila coś robi. Bardzo udane podejście do stosunkowo mało popularnego z grach wojennych tematu.

1

Hastings, Stamford Bridge, Fulford - 1066

Oceniam produkt na: 3 - w porządku, bez rewelacji

dodano: 27.07.2018

Trzy bitwy, które zadecydowały o losach Anglii. Fullford to starcie, gdzie Wikingowie mają łatwiej, choć jeśli pierwszy atak Anglików okaże sie skuteczne i dość głęboko wbije się w pozycje najeźdźców, a któryś z wodzów wikińskich zginie, to może się nagle okazać,, że nawet nadchodzące posiłki nie wystarczą. Stamford Bridge daje anglikom duże szanse na sukces już na starcie - jeśli się wytnie dość wikingów, to potem zostanie już dobijanie resztek, ale jeśli zdołają się oni wycofać na drugi brzeg i zbudować mocną linię obrony, to bitwa wcale nie musi się skończyć tak jak w historii. No i wielka bitwa pod Hasting - Normanowie uderzają w mur obrony Anglików młotem, licząc, że gdzieś uda się go przebić. Jest to możliwe i do zrobienia, ale wszystko opiera się o straty, jeśli wojska najeźdźców poniosą zbyt wiele straty, to morale Anglików wzrośnie tak, że dalsze szturmy na ich pozycje będą się kończyć krwawą jatką. Warto poświęcić trochę czasu i spróbować ataków flankujących jazdą, której zresztą w dwóch poprzednich bitwach nie ma.

0

1831 For our freedom and yours: Battle of Grochow

Oceniam produkt na: 3 - w porządku, bez rewelacji

dodano: 27.07.2018

To dość dobra gra dla kogoś, kto zaczyna swoją przygodę z grami wojennymi. Proste przepisy, ciekawa tematyka i starcie, które daje sporo emocji, a dodatkową zaletą jest spora ilość dobrych zasad historycznych, które wzbogacają rozgrywkę. Gra się dość szybko, a mechanika oparta o aktywacje sprzyja nieprzewidywalności działań, co jest sporą zaletą. Problemem może być stosunkowo niewielka ilość scenariuszy no i generalnie liniowość samego starcia - teren bitwy nie sprzyja specjalnie manewrom ani jakimś nagłym akcjom, którymi można by zaskoczyć przeciwnika i nagle, niespodziewanie zrobić mu przysłowiowe "kuku", raczej trzeba się mozolnie przebijać przez polskie linie obrony. Polski grać musi zaś rozsądnie gospodarować tym, co ma, nie pozwalajac sobie na zbyt szybkie wytracenie sił. Dzięki temu, mimo wspomnianej iiniowości, poszczególne rozgrywki mogą się od siebie dość mocno różnić.

2

Warhammer Age of Sigmar Starter Set

dodano: 27.07.2018

Przyznać trzeba, że Age of Sigmar miał na stracie pod górkę, obrażeni fani Starego Świata bardzo się nań pluli. Ale odkładając na bok fanowskie spory, to dobra, prosta gra figurkowa, w sam raz dla ludzi startujących w tym hobby. Widać już nawet po figurkach, które zostały zaprojektowane tak, by nawet ktoś nie mający wielkiego doświadczenia w tej zabawie mógł je dość łatwo pomalować. Przepisy zostały napisane prosto i przystępnie. Pomogło też szybkie wprowadzenie zasad skirmishowych i ogólne nastawienie się na małe i średnie armie, a nie te giganty z WFB. Dużą zmianą było też nowe podejście wydawcy, który niegdyś olewał fanów, a teraz zaczął zachowywać się wreszcie jak normalny wydawca, oferując duże wsparcie dla gry, aplikację, filmiki, sponsorując turnieje i konkursy itd. W efekcie powstało coś, co faktycznie może przyciagnąć do hobby bardzo wielu nowych fanów, dla których starsze warhammery miały za wysoki próg wejścia.

0

Bitwy II Wojny Światowej 1942-45

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 27.07.2018

System, na którego kolejnych edycjach w dużej mierze się wychowałem, obserwując, jak się rozwija, zmienia i ewoluuje. Minęło kilkanaście lat, odkąd się pojawił, a kolejne edycje czyniły go coraz to bardziej rozbudowanym. Dziś jest niewątpliwie najbardziej złożonym systemem gier wojennych w Polsce - ale i zarazem najbardziej obudowanym kolejnymi grami i scenariuszami, pod tym względem nie ma sobie u nas równych. Podejrzewam, że dla startującego w nim gracza próg wejścia może być wysoki - dlatego zresztą zrobiłem o tym systemie cykl filmów na YT), ale tak to jest z rozbudowanymi grami wojennymi - ich prawdziwy urok i głębię widać dopiero, gdy się nauczy zasad i zobaczy, jak wiele możliwości dają. A B-35 daje ich naprawdę sporo, dzięki różnorodności jednostek, bogactwu zasad i mnogości gier. Nieprzypadkowo to jedyna polska gra wojenna, która miała swoje regularnie organizowane turnieje. Wracam do tego systemu co jakiś czas, ze sporą przyjemnością, choć mam na półce wiele gier. Pewnie i sentyment ma tu swoje znaczenia, ale nie sądzę, aby tylko, bo jest sporo starych gier, do których już nie wracam. A B-35 wciąż potrafi dać sporo zabawy.

0

Posiadłość Szaleństwa (druga edycja)

dodano: 27.07.2018

Podchodziłem do tej gry jak do jeża - planszówka do rozgrywania z komputerem to była dla mnie jakaś aberracja. No ale zagrałem ze znajomymi. Wrażenie z rozgrywki - bardzo dobre, chyba najlepiej oddająca klimat historii Lovecrafta planszówka, jaka do tej pory powstała. Naprawdę udanie wykorzystuje technologię, buduje nastrój i jest gęsta od treści, a nie tylko od mechaniki. Pod tym względem niemal ideał... Ale... Po pierwsze, gra jest droga. Nawet bardzo dobra, biorąc pod uwagę zawartość, tak że ta "darmowa aplikacja" ciut śmieszy. Cenę chyba po prostu włożono w koszt gry. Po drugie, gra ma jeden duży problem - jej regrywalność. W każdy scenariusz można zagrać ze 2, góra 3 razy, potem to już raczej będzie powtórka z rozrywki. Nie byłby to problem, gdyby gra dawała ich 8-10, ale daje o wiele mniej, a kolejne trzeba sobie dokupywać. Niestety, wrażenie jakby się kupowało grę od EA jest dość mocne. Summa summarum, to dobra, nawet bardzo dobra, ale polityka wydawcy mnie nie przekonuje.

5

Desert Rats 1940 - 1942

dodano: 19.06.2018

Dobra gra dla początkujących strategów - proste zasady, sporo scenariuszy, w większości niewielkich, z udziałem dość ograniczonej ilości jednostek i trwających niezbyt długo.

0

Next War: India-Pakistan

dodano: 01.12.2016

Ciekawa gra - średniej wielkości plansza, w rozgrywkach nie zawsze nie biorą udział masy żetonów, za to spory nacisk położono na rozbudowane zasady i mnogość oddanych graczom narzędzi do wykorzystania. Podoba mi się podział na zasady standardowe i zaawansowane oraz zestaw scenariuszy do każdego z nich. Trudno powiedzieć, czy gra rzeczywiście wiernie oddaje dzisiejszy potencjalny konflikt, ale wydaje się, że tak. Ciekawostką jest, że kolejną gra w tym cyklu będzie "Next War: Poland".

1

Dead of Winter (GMT)

dodano: 27.10.2016

Ta gra była moim pierwszym kontaktem z systemem gier o wojnie secesyjnej autorstwa Berga. Zasady to rewelacja - są złożone, bogate w detale, ale napisane tak, że ogarnięcie ich nie przysparza trudności, zaś mechanika jest bardzo płynna, a to jest naprawdę spora sztuka. Gra zawiera aż 10 scenariuszy, zaś jej jedyną wadą jest olbrzymia plansza, a właściwie cztery - choć tylko 3 ostatnie scenariusze wykorzystują wszystkie cztery plansze, pozostałe rozgrywają się na jednej albo na dwóch.

1

Bestiariusz Słowiański, czyli rzecz o skrzatach, wodnikach i rusałkach

dodano: 27.10.2016

Prześliczna książka. Nie roszcząca sobie oczywiście praw do bycia opracowaniem etnograficznym, raczej nie do podpierania się nią jako źródłem fachowej wiedzy, ale bardzo ciekawa i przyjemna w lekturze, a dodatkowo - naprawdę świetnie ilustrowana. Polecam.

7

Talisman: Magia i Miecz (druga edycja polska)

dodano: 20.09.2016

@Mateusz Da się, ale musisz mieć stół rozmiarów, dajmy na to, stołu do tenisa stołowego albo działkę ze sporym tarasem. Ta obecna edycja ma tę zaletę, że dodatki są dopasowane do planszy głównej - pamiętam, jak kiedyś z 14 znajomymi graliśmy w starą edycję ze wszystkimi dodatkami - zajęło nam to dwa dni. Tak naprawdę normalna gra na 3-6 osób już w samej podstawce daje sporo frajdy, zaś dwa dodatki spokojnie wystarczają. Przy wszystkich dodatkach gra po prostu robi się tak duża, że każdy gracz idzie tam gdzie chce i interakcja między nimi praktycznie nie istnieje - chyba, że zgromadzisz kilkunastu lub więcej graczy :)

8

Armie Apokalipsy - Edycja Rozszerzona

dodano: 07.08.2016

System ciekawy. Może nie mega oryginalny, bo jak się pamięta WoD, Kult czy In nomine... to inspiracje łatwo dostrzec, ale to nie problem, większość najlepszych systemów tak powstawała. Pomysł fajny, mechanika prosta i klarowna, robiąca wrażenie łatwej w obsłudze i przyjaznej nawet tym, którzy średnio sobie dają radę z szybkim wyliczaniem i ustalaniem tego i owego. Ograniczenie do minimum kostek przywodzi na myśl jeden z moich ulubionych systemów, czyli Amber. Podręcznik bardzo dobrze się czyta, koncepcja jest przekonująca, a ilustracje - pierwsza klasa. Czyli ogólnie super? Problem jest jeden - czytając ten podręcznik miałem wrażenie, że obcuję z bardzo dobrze napisanym settingiem, względem którego twórcy nie mają do końca pomysłu jak ma funkcjonować. Wymowny jest brak choćby niewielkiego fragmentu opisu sesji, niewiele jest w sumie tutaj o prowadzeniu gry, a za dość poważne niedopatrzenie uznać muszę brak jakichkolwiek przygód. 90% podręczników do RPG zamieszcza zwykle co najmniej jedną wprowadzającą przygodę - tutaj tego brak. A że system wykorzystuje rozwiązania dość trudne w rozgrywce (vide cały dział poświęcony erotyce czy epickie starcia), to byłbym bardzo ciekaw, jak twórcy to sobie wyobrażali w grze. Summa summarum - nieźle, ale z pewnymi niedoróbkami.

3

Wojownicy Podziemi

dodano: 01.08.2016

Fenomenalna gra imprezowa, z jedną bodaj chyba tylko wadą - kostki lubią latać po pokoju i wpadać tam, gdzie potem trzeba je szukać. Ale sama rozgrywka jest przewesoła i cieszy za każdym razem. Niemniej, uważam, że cena jak na zawartość pudełka jest nieco zbyt wysoka.

6

Ostrołęka 26 maja 1831

dodano: 01.08.2016

Bardzo ładnie wykonana gra - pokazująca po raz kolejny, że Polacy nie mają się czego wstydzić, jeśli chodzi o gry wojenne, bo pod tym względem nie ustępujemy zachodowi. Szczególnie plansza zrobiła na mniej bardzo pozytywne wrażenie. Przepisy należą do tych bardziej złożonych - zdecydowanie nie jest to gra dla ludzi dopiero rozpoczynających zabawę z tym hobby, obawiam się, że natłok zasad (nawet tych podstawowych, o opcjonalnych nie mówiąc) mógłby ich zniechęcić. Spora liczba detali sprawia, że łatwo o nich czasami zapomnieć w trakcie gry. Inna sprawa, że wykonanie idzie tu z pomocą - starannie wykonane pomoce dla gracza na pewno ułatwiają ogarnięcie niektórych elementów. Pewne elementy uważam za przekombinowane (jak choćby wybór amunicji do dział czy osobne żetony artylerii i artylerzystów), niemniej gdy już się opanuje zasady, to rozgrywa toczy się w miarę płynnie. Przepisy odnośnie scenariuszy są bogate i złożone - ucieszy to fanów wierności historycznej, chociaż miejscami mocno ogranicza swobodę manewru podczas bitwy. Ogólnie rzecz biorąc - dobra rzecz, ale zdecydowanie dla zaawansowanych graczy.

4

Bloody Fields of Mollwitz

dodano: 29.05.2016

Gra udana. Autorowi udało się zbalansować system stosowany w "Krwawych Stepach Krymu" i "Farmerach przeciwko Imperium", uprościć pewne jego elementy i dzięki temu uczynić rozgrywkę bardziej dynamiczną. Zasady wyłożone są przejrzyście i choć wymagają uwagi, to wchodzą do głowy dość szybko. Pochwalić trzeba też fakt, że gra, mimo że poświęcona jest jednej bitwie, oferuje aż cztery scenariusze, w tym także wprowadzający dla ludzi uczących się zasad. Co więcej, bitwa nie jest łatwa do wygrania dla obu stron i wynik lubi balansować na krawędzi do końca. Fanom gier wojennych polecam.

2

Elder Sign: Omens of Ice

dodano: 26.03.2016

Dam naszym jakieś pół roku, jak do tego czasu nie dostaniemy polskiego wydania to kupuję angielskie. Przypadek poprzedniego rozszerzenia, na które trzeba było czekać ponad rok, to miejmy nadzieję, wypadek przy pracy.

1

Zgroza w Dunwich i inne przerażające opowieści (miękka oprawa)

dodano: 25.03.2016

Zdecydowanie najlepszy przekład opowiadań Lovecrafta dostępny na rynku - klimatyczny, dobrze oddający zarówno styl jak i język, którym posługiwał się autor, bez przesadnego uwspółcześniania, co było typowe dla większości innych polskich tłumaczeń dzieł Lovecrafta. Wydanie wzorcowe - twarda okładka, grube strony, czytelny druk i kapitalne ilustracje, choć można narzekać, że jest ich tak niewiele. Niemniej, jak już brać się za lekturę opowiadań Lovecrafta, to zdecydowanie najlepiej zacząć od tego zbiorku.

1

Małe Epickie Królestwa

Oceniam produkt na: 3 - w porządku, bez rewelacji

dodano: 25.03.2016

Ciut za mało losowa, jak na mój gust, przydałyby się jakieś wydarzenia, które wprowadzałyby więcej nieprzewidywalności w rozgrywce. Fajny patent z niejawnymi siłami, rozgrywka szybka i faktycznie, gra idealna do zabrania na wyjazd i zagrania ze znajomymi. Acz to taki surowy produkt, który prosi się dopiero o przynajmniej lekką rozbudowę. Chyba jednak PocketCiv bardziej mi się podobał - no i jest za darmo.

2

Taktyka i Strategia nr 41 (2/2015)

dodano: 28.12.2015

Kolejny dość gruby numer. Z gier zwraca uwagę Osetia - co tu kryć, bardzo lubię gry o mało znanych konfliktach zbrojnych, a tu dostajemy coś całkiem dzisiejszego - zwłaszcza, że jest wariant z rozgrywką z udziałem rosyjskich czołgów T-14 Armata. Podobnie dwie bitwy z wojny prusko-austriackiej z 1866 - również niezbyt znanej, choć z dużym udziałem wojsk polskich. To chyba najmocniejsze strony tego numeru TiSu. Poza tym, tradycyjnie, sporo scenariuszy i kilka artykułów specjalistycznych.

2

Summer Lightning: The Invasion of Poland 1939

dodano: 28.12.2015

Jak na grę wojenną, "Summer Lightning" jest naprawdę prosta i całkiem szybka, choć płaci za to kwestiami związanymi z realizmem. Losowy system aktywacji podnosi dramatyzm i grywalność, ale z drugiej strony - może prowadzić do dziwnych sytuacji. Gra na pewno nie jest tak udana jak "Polska 1939" Taktyki i Strategii, ale jest mniejsza i szybsza (przy tej samej skali jednostek, dodajmy), więc dla każdego coś dobrego. Z zalet wymienić można też kilka wariantów rozgrywki, uwzględniających aktywność zachodu, większą motoryzację polskiej armii, silniejszy udział lotnictwa, odmienne rozstawienie startowe. Jest także wariant jednoosobowy, co ciekawe.

1

For King and Country

dodano: 28.12.2015

Gruby dodatek, oj gruby bo dostajemy całą armię brytyjską, co szczególnie cieszy jeśli chodzi o zasoby broni pancernej - bardzo urozmaiconej. Poza tym, jeśli ktoś myśli o scenariuszach z udziałem polskich sil na zachodzie, to żetony wojsk brytyjskich są do tego najlepsze.

1

Elder Sign: Gates of Arkham

Oceniam produkt na: 3 - w porządku, bez rewelacji

dodano: 28.12.2015

Mając dość czekania na polskie wydanie, kupiłem zagraniczne i chyba tego się będę trzymał, jeśli przez niemal rok nie wyszedł polski przekład. Dodatek ciut słabszy od poprzedniego - brak nowych kości, a nowe karty to w 80% nowy, osobny wariant gry, zastępujący podstawkę, a nie ją rozbudowujący. Niemniej, sam w sobie jest nawet udany, gra się przyjemnie i zauważalnie trudniej, zwłaszcza, że dopiero teraz zegar faktycznie zaiwania jak szalony, a zdobywanie kolejnych przedmiotów staje się trudniejsze. Nowi przedwieczni są nieźle rozrzuceni - od w miarę prostych po upiornych. Motyw bram jest nawet niezły. Generalnie, nie jest źle, choć jeśli ktoś liczy tylko na rozbudowanie głównej gry, to ten dodatek może go ciut rozczarować. Ale wygląda na to, że wydawca chce iść w tym kierunku, bo kolejne zapowiadane rozszerzenie ma z kolei przenosić akcję na Alaskę.

1

Farmers vs Empire (Farmerzy przeciwko Imperium)

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 27.12.2015

Dobra gra, a właściwie dwie gry w jednej. Dostajemy prostszą grę wojenną obejmująca całą II Wojnę Burską, opartą na stosunkowo niewielkiej ilości żetonów, kartach wojsk i szeregu zasad określających jej szczególny charakter i towarzyszące jej wydarzenia historyczne. A obok niej grę taktyczną poświęconą bitwie pod Magersfontein, korzystającą z mechaniki znanej już z "Krwawych Stepów Krymu", acz miejscami mocno zmodyfikowanej. Wydanie ładne, staranne, tu nie mam większych pretensji. Dla fanów gier wojennych gratka, tym bardziej, że dotyczy mało znanego konfliktu, a to zawsze ciekawsze, niż po raz dwudziesty grać w Normandię czy Ardeny.

4

Horror w Arkham: Król w Żółci

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 26.12.2015

Bardzo udany dodatek, który urozmaica grę, ale jednocześnie nie powiększa jej sporych gabarytów - bo problem z dodatkami do AH to często miejsce do dokładania kolejnych plansz... Tu tego nie ma, zaś sam dodatek należy do tych bardziej klimatycznych. Świetny pomysł z aktami, generalnie, opcje wariantów rozgrywki bardzo mi się podobają, bo dodają grze nieco świeżości. Jednocześnie gra nabiera rumieńców i staje się trudniejsza - wyczuwalnie, acz nie na tyle mocno, aby zabijało to przyjemność rozgrywki. Zaś gdy gramy wariant objazdowego przedstawienia, gra staje się znacznie szybsza. Zdecydowanie, rzecz godna polecenia, zwłaszcza tym, którzy chcieliby rozbudować grę bez konieczności dokładania nowych plansz.

2

Talisman: 4th Edition Revised

dodano: 06.10.2015

Ja niemal zawsze gram tak, że staram się jak najszybciej wykosić innych. A że gramy zwykle na tryb nagłej śmierci (tzn. zabity nie wraca do gry), to schodzi szybko. Do tego można skrócić rozgrywkę zasadą, wedle której samo dojście do korony władzy kończy grę - w cyfrowej wersji Talisman jest taka opcja i ona mocno przyspiesza rozgrywkę.

1

Polska 1939

Oceniam produkt na: 3 - w porządku, bez rewelacji

dodano: 09.09.2015

Wróciłem do tej gry po dłuższej przerwie. Zdecydowanie, wykonanie przyzwoite. Acz zasady to raczej baza i podstawa, którą należy samemu rozbudować. Na forum wydawcy jest trochę takich home rules i warto je wykorzystać - zresztą, jedną z większych zalet Polski 1939 jest podatność na wszelkie modyfikacje oraz na tworzenie własnych scenariuszy. A co do wad - still, znalezienie miejsca do rozegrania pełnej wersji graniczy z cudem.

4

Wiedźmin - Sezon Burz

dodano: 20.08.2015

W moim odczuciu słabe - nie mogę się oprzeć wrażeniu, że Sapek wyciągnął z szuflady kilka starych pomysłów, które kiedyś mu nie pasowały. Do tego zrobić trochę recyclingu (motyw podróży statkiem po rzece - pamięta ktoś "Yarrę, rzekę śmierci?), wcisnął coś z zupełnie innej bajki (lisica - żywcem wyjęta z Azji) i wszystko to dał jakiemuś ghost writerowi, by zebrał do kupy i zrobił z tego jedną historię. Na tle starych opowiadań to nawet nie jest przeciętne.

2

Szczekociny 1794

dodano: 17.07.2015

Dużo żetonów, chyba nawet ciut za dużo, bo można by tę bitwę zrobić w skali batalionu bez straty na jakości i grywalności. Ale plus za umieszczenie na nich współrzędnych, przez to rozkłada się je bardzo szybko. Zasady nie należą do trudnych, są dość klarowne, a jak na polski rynek - nawet całkiem oryginalne. Gra się nawet szybko, a system aktywacji wodzów sprzyja częstym zmianom graczy i nie zmusza do czekania nie wiadomo ile na swój ruch. Jest kilka detali, które można by poprawić, vide mechanika zdobywania armat, ruch linii, ale generalnie grało się przyjemnie. Dobrym rozwiązaniem są ruchome zasady zwycięstwa, choć trzeba przyznać, że jeśli Polacy nie osiągną go w pierwszym fragmencie bitwy, to potem są już raczej skazani na porażkę, chyba, że będą mieli bardzo dużo szczęścia w rzutach kostką. Pochwalić autora trzeba też za dwa scenariusze, z czego pierwszy, z niewielką ilością wojsk, pomaga ogarnąć szybko mechanikę gry.

1

France '40

dodano: 17.07.2015

Bardzo porządnie zrobiona gra, a właściwie dwie gry w jednej - bo mamy tu dwie plansze i dwa scenariusze, plus trzeci - opcjonalny. Podoba mi się trzystopniowy poziom jakości jednostek, mechanika starć jest prosta, bez jakiegoś nadmiaru realizmu, ale to akurat dodaje grze dynamiki. Nieźle oddano klimat obu bitew, a losowe uzupełnienia aliantów w pierwszym scenariuszu to także fajna sprawa, bo do pewnego stopnia zmieniają każdą rozgrywkę. Wykonanie cacy, grube, duże żetony, instrukcja czytelna, ze sporą ilością informacji oraz skanami oryginalnych map sztabowych i wyjaśnieniem historycznym wszystkich zasad. Scenariusze są całkiem zrównoważone, głównie poprzez cele, jakie muszą gracze osiągnąć - sprawia to, że Niemcami gra się na pewno dynamiczniej i aktywniej, bo w obu przypadkach to oni atakują, ale gra aliantami też nie jest nudna, choć szczególnie w przypadku scenariusza dunkierkowego potrafi być wyzwaniem.

1

Elder Sign: Gates of Arkham

dodano: 07.04.2015

Wiadomo cokolwiek o szansach polskiego wydania? Bo waham się nad kupnem angielskiego, gdyż na stronie Galakty nie widzę żadnych informacji o planach wydania tego dodatku po polsku.

1

Advanced Squad Leader Starter Kit #3

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 23.03.2015

Trzeci zestaw startowy do jednej z najsłynniejszych planszowych gier wojennych. Najbardziej rozbudowany ze starter kitów i zdecydowanie nie polecany na początek - co prawda teoretycznie każdy SK jest samodzielną grą, ale SK#3 może przygnieść nadmiarem zasad całkowicie "zielonego" gracza. Wśród grających ASL panuje przekonanie, że najpierw należy nabyć SK#1 a potem SK#3, zaś SK#2 to rzecz opcjonalna. Zgadzam się, chociaż kupując SK#3 dostajemy przepisy i scenariusze oraz żetony czołgów, a te są bardziej złożone niż wszystkie do tej pory razem wzięte. Do tego dochodzą zasady artylerii - też ciut bardziej złożone od tych odnośnie piechoty. Sam dodatek jest "tłusty" - trzy plansze, osiem scenariuszy, trzy sztance z żetonami, dwie karty z tabelami pomocniczymi (w tym jedna to 2x4 A4), książka zasad, książka opisu czołgów... Rzecz warta swojej ceny, zdecydowanie. W razie zaś wątpliwości - bo przepisy o czołgach potrafią wywołać ból głowy, zapraszam na facebookową grupę poświęconą tej grze - jedną z najbardziej aktywnych, jeśli chodzi o gry wojenne, gdzie inni gracze zawsze chętnie odpowiadają na wszystkie pytania i wątpliwości.

1

S/Lay w/Me

Oceniam produkt na: 3 - w porządku, bez rewelacji

dodano: 23.02.2015

Pomysł ciekawy, realizacja taka sobie - plus za język i opisanie, ilustracje uroczo oldschoolowe, mechanika wydaje mi się chwilami niepotrzebnie udziwniona, ale generalnie - nie jest źle. Z tym, że cena jest moim zdaniem zdecydowanie zbyt wysoka w stosunku do tego, co dostajemy. 20 zł za 30-stronnicową broszurkę to jednak przesada.

1

Krwawe Stepy Krymu

Oceniam produkt na: 2 - raczej słaby

dodano: 17.02.2015

Gra jest wydana całkiem nieźle i kiedy obejrzałem zawartość, ucieszyłem się, bo mimo pewnych rzeczy, za którym tak sobie przepadam (vide odpisywanie punktów w tabelkach), zapowiadało się naprawdę dobrze. Niestety, dobre wrażenie wzięło i poszło w diabli, gdy wziąłem się za lekturę zasad. Tak udziwnionej gry wojennej w Polsce jeszcze nie widziałem. Przepisów jest tona, do tego mrowie regulujących każdy detal tabelek. Opanowanie i zrozumienie tego jest wyższą szkołą jazdy (przydałby się jakiś filmik instruktażowy, serio), a wprowadzenie w życie - to osobne wyzwanie. W rezultacie gra jest najpowolniejszą znaną mi strategią, chyba, że ktoś ma fenomenalną pamięć i jest w stanie lwią część tego wszystkiego zapamiętać. System dowodzenia czyni grę statyczną, wojska wloką się po planszy, do tego konieczność zapisywania nawet tego, w jaką stronę ma być dywizja ukierunkowana. Rozumiem, że autor chciał pójść w realizm - i to zapewne mu się udało, ale niestety kosztem grywalności. Miejscami rzecz sprawia wrażenie zainspirowanej "Waterloo 1815" Dragona, ale tamta gra była o wiele bardziej przejrzysta i dynamiczna, a także łatwa w opanowaniu. Generalnie, polecić mogę jedynie osobom bardzo zainteresowanym wojną krymską i tym, dla których realizm zasad jest nadrzędną wartością gry. Absolutnie odradzam natomiast ludziom, którzy mieli niewielki lub żaden kontakt z grami wojennymi, bo wówczas odpadną z gwizdem. Podobnie rzecz się ma z miłośnikami bardziej dynamicznych gier wojennych.

1

Neuroshima HEX: Neodżungla (edycja 3.0)

dodano: 03.02.2015

Do dziś moja ulubiona armia w tej grze. Jest powolna, nie ma dużej siły ognia, wymaga cierpliwości i myślenia perspektywicznego. Jedyne, do czego się nie naddaje, to do rozgrywki z udziałem 4 graczy - bo wówczas po prostu nie ma czasu na to, by się rozgałęzić.

2

XCOM: The Boardgame

dodano: 27.01.2015

@Dewooda - nie, nie mam smartfona ani tabletu, a gry kupuję. Niespodzianka? Jak wspomniałem - nie mam nic przeciwko takim rzeczom jako opcjonalnym dodatkom. To jest fajna opcja na szybki rozwój gry bez konieczności dokupowania pudełkowych dodatków. Ale nie jako immanentny element gry.

1

Ukraina 1941

dodano: 24.01.2015

Bardzo dobre, proste zasady, umożliwiające grę dość szybko po otwarciu - co niezbyt często spotykamy w grach wojennych. Dość łatwy system walki, minimum wyjątków i dodatkowych zasad - także na plus. Co na minus? Rozstawianie żetonów - szukanie niektórych miejscowości zajmuje sporo czasu, jeśli dokładnie nie zna geografii Ukrainy.

3

XCOM: The Boardgame

dodano: 24.01.2015

Czy ja dobrze rozumiem, że ta gra wymaga komputera, aby w nią grać? Na litość boską, to jest zaprzeczenie idei planszówek. Rozumiałbym coś takiego jako dodatek, powiedzmy rzecz opcjonalną itd. Wtedy fajnie, ma to jakiś sens. Ale obligatoryjnie? Nie, dziękuję. W tej sytuacji lepiej wziąć już komputerowy pierwowzór. Mam nadzieję, że ta idea się nie przyjmie w światku gier.

8

Bitwy XXI wieku

dodano: 16.12.2014

@Kabanos - też tak początkowo myślałem, ale to jeden z większych błędów graczy. Część przepisów faktycznie jest podoba, ale filozofia rozgrywki jest zupełnie odmienna i granie wedle schematów myślenia z tamtego systemu tutaj zaboli i to bardzo.

2

Might & Magic Heroes: Gra planszowa

Oceniam produkt na: 3 - w porządku, bez rewelacji

dodano: 04.12.2014

Problemem tej gry jest to, że zbyt mocno próbowała bazować na oryginale. Zamiast potraktować go jako punkt wyjścia, autor chciał chyba za wszelką cenę po prostu stworzyć planszową, wierną wersję Heroes. To mu nawet wyszło, ale jednocześnie widać, jak to, co świetnie sprawdza się w grze komputerowej, niekoniecznie działa dobrze na planszy. O wiele lepiej ten myk udał się np. twórcom planszowego "Space empires", gdy graficznie dużo prostszej, ale jakże grywalnej! Niemniej, nie skreślałbym tej pozycji - ma ona spory potencjał, który jednak nie będzie chyba rozwijany (bo żadnych dodatków na horyzoncie nie widać), a sama w sobie nie jest jakaś koszmarna - to przeciętniak, który jednak zajmuje sporo miejsca i czasu. Można zagrać, zasady są proste i łatwe do opanowania, a przy rozgrywce 4-osobowej zabawa jest niezła, choć znowu - czas i jeszcze raz czas. Niemniej, lepiej sięgnąć po "Civilization" albo właśnie "Space Empires 4X".

2

Advanced Squad Leader Starter Kit #1

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 20.11.2014

Bardzo przyjemna gra dla fanów taktycznych strategii. Dość złożona - choć dowodzimy tylko piechotą, zasad jest całkiem dużo. No właśnie, zasady - instrukcja do gry jest niby bogata w opisy i wyjaśnienia, ale jej styl, określający wszystko skrótami, sprawia, iż naprawdę potrzeba dużo czasu, aby opanować zasady. Osobiście ogarnąłem je dopiero po obejrzeniu na Youtube filmików z gry, które krok po kroku wyjaśniają, co i jak i polecam tę metodę wszystkim, którzy mieliby podobne problemy. Ale gdy już się chwyci, to gra odsłania naprawdę duży potencjał. Niby wykorzystuje mechanikę - moja tura/twoja tura, ale w każdej z tych tur działają aktywnie obaj gracze, przez co o nudzie i czekaniu nie ma mowy. Grafika jest dość oldschoolowa, a plansze szału tu nie robią, co może przeszkadzać młodszym graczom, ale rasowym strategom - na pewno nie. Polecam zwłaszcza ludziom, którym znudziły się gry w rodzaju "Memoir 44" i chcieliby się przesiąść na coś ambitniejszego i dającego więcej frajdy. "Advanced Squad Leader" daje to z nawiązką.

4

Ora et Labora

dodano: 15.11.2014

Gra całkiem przyjemna, niezbyt trudna, chociaż zasady miejscami były nieco mętne. Rozgrywka szybka i ciekawa, niestety, na mój gust, zbyt powtarzalna. Elementów dużo, ale do ogarnięcia bez większego problemu.

5

Moskwa 1941

dodano: 14.11.2014

Całkiem dobra. Zasady są proste i klarowne, system jest jednym z lepszych polskich tego rodzaju. Rozgrywka jest dynamiczna i trzyma w napięciu, chociaż przewaga niemiecka jest wyraźna i mam wrażenie, że grając Niemcami trzeba się naprawdę postarać, aby przegrać. Niemniej, dobra rzecz dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z grami wojennymi.

3

Space Empires: 4X

dodano: 14.11.2014

Kapitalna gra. Świetnie łączy prostotę zasad z dużą grywalnością. Jest też otwarta na wszelkie modyfikacje. W zasadzie jedyną wada, jaką mogę wymienić, jest konieczność mazania/zapisywania wszystkiego w dziennikach, trochę to archaiczne rozwiązanie, ale ma swój urok. Natomiast całościowo oceniam "Space Empires" bardzo wysoko.

2

Bitwy XXI wieku

dodano: 14.11.2014

System z gatunku tych nieco trudniejszych, ale wynagradzający to całkiem niezłym oddaniem realiów współczesnych konfliktów zbrojnych. Bardzo trafiony pomysł z żetonami ozdobionymi ikonami natowskimi - początkowo wahałem się, czy nie będzie mi brakować tych zwykle bardzo udanych grafik z żetonów TiSu, ale nie, te ikony dodają grze dodatkowego realizmu. W grze mamy trzy bitwy - najlepszy jest rosyjski atak na Polskę, bo przewaga Rosjan jest częściowo niwelowana terenem północno-wschodniej Polski. W scenariuszu krymskim Rosjanie generalnie miażdżą, zaś w irackim przewaga techniczna sprzymierzonych robi swoje. Gra skupia się na działaniach lądowych, lotnictwo służy tu głównie do ich wsparcia. Nie ma na razie floty, ale w scenariuszach tu dostępnych jedynie w przypadku Krymu może miałaby jakieś znaczenie. Scenariusze nie są zbyt duże i złożone, a rozgrywka, po opanowaniu zasad, idzie dość płynnie. Tym, co się przyda, będzie na pewno player aid ze skrótem zasad (coś takiego opracowałem i wisi na BGG, gdyby ktoś potrzebował). Zaletą gry jest jej wielka rozwojowość i możliwość wykorzystania do oddania dowolnego konfliktu końca XX i początku XXI wieku.

3

Borodino 1812

dodano: 30.08.2014

Gra jest niewątpliwie trudna - zasady wymagają dość uważnej lektury, a zastosowane w praktyce, mogą być dla osób z małym doświadczeniem w takich tytułach prawdziwą drogą przez mękę. Oczywiście, dla kogoś, kto ma obycie z grami wojennymi, większym problemem być nie powinny. Wykonanie techniczne jest dobre - cieszy, że większość tabel jest na planszy, sama plansza jest czytelna i przejrzysta. Żetony wykonane na poziomie światowym, większość zachodnich gier wojennych nie ma tak ładnych jak te z gier Taktyki i Strategii. Wadą jest jedynie kwestia kolorów - o ile w przypadku Wielkiej Armii kolory pozwalają odróżnić jednostki określonych grup, tak u Rosjan wszystkie są takie same. Względem wad - największą jest niewątpliwie decyzja o umieszczaniu punktów siły w tabelkach. Zmusza to gracza do kserowania tychże przed każdą rozgrywką (ja osobiście używam markerów z punktami siły z jednej ze starych gier, choć to zwiększa ilość żetonów na planszy) i skazuje na każdorazowe wertowanie tych tabel przed rozstrzyganiem wyników walki. Mechanika rozstrzygania starć wydaje się mocno promować atakującego, przez co wygranie tej bitwy Rosjanami wcale nie jest proste. Wydawca dorzucił dwa scenariusze, z czego pierwszy, mniejszy i krótki, dość dobrze wprowadza w grę. Drugi, pokazujący całą bitwę, potrafi zająć dużo czasu, a jego początek jest bardzo monotonny, bo to w sumie przepychanka.

4

Blitzkrieg General

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 09.07.2014

Całkiem fajna gra, będąca bardziej zaawansowaną pod względem zasad wersją Axis and Allies. Wydana dość prosto, pod tym względem ustępuje nawet polskim planszówkom strategicznym, ale pod względem zasad i grywalności jest całkiem niezła. Dwie opcje zasad - proste i rozszerzone, przy czym w proste można grać jakieś 10 minut po otwarciu pudełka. Mechanika prosta i nieskomplikowana, rozgrywka dynamiczna, acz gdy komuś przyjdzie do głowy kampania od 1939 do 1946 w obrębie obu map, to musi trochę potrwać. Grać można od 1 do 6 graczy. W grze są dwa scenariusze, ale na stronie wydawcy można znaleźć więcej. Tym, którzy cenią sobie grywalność i prostotę bardziej niż realizm historyczny (bo ten tu jest umowny) na pewno się spodoba.

3

Bannockburn 1314

dodano: 24.06.2014

Dobra gra, a właściwie trzy gry w jednej, bo mamy tu Falkirk, Striling i Bannockburn. Jeśli chodzi o mechanikę, to jest to najwygodniejszy z systemów wydanych w Polsce - żadnego odpisywania punktów w tabelkach i innych takich. Zasady proste i klarowne. Mechanika generalnie szybka, szczególnie jak na taką grę, choć same bitwy trochę trwają. Niemniej oceniam ten tytuł wysoko, jako jedną z najlepszych polskich strategii planszowych. Całkiem niezła rzecz dla tych, którzy zaczynają zabawę z grami wojennymi. Z minusów - podzielone na dwie części mapy do Striling i Bannockburn oraz konieczność ręcznego wycinania żetonów pomocniczych.

3

Władca Pierścieni LCG - Czarni Jeźdźcy

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 05.03.2014

Samo otwieranie przesyłek od Rebela to prawdziwy quest. Szacun dla pakujących to wszystko. Sama dostawa - błyskawiczna, jak zwykle zresztą. Zaś dodatek - inny niż pozostałe. Skupiony na jednej rasie - hobbitach, wprowadzający sporo nowych zasad (łaski, brzemiona, powiernik pierścienia), karty głównie dla hobbitów, dziennik gry, opcje kampanii i karty do niej - dużo tego. Ciekawą koncepcją jest zaproponowana przez twórców talia tematyczna dla hobbitów. Fabularnie to znowu coś nowego, czyli w miarę wierne oddanie pierwszego etapu podróży Froda. Bardzo ładne karty. Twórców gry cenię za to, że tworząc projekty postaci trzymają się z dala od tych filmowych i idą własną drogą. Na początku zirytowało mnie nieco wprowadzenie karty Froda, który już miał wcześniej swoją kartę, ale ma to jednak sens. Niemniej wolałbym, aby w przyszłości już takich numerów nie było.

4

Memoir '44 - Eastern Front

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 15.01.2014

Zacznę od narzekania - średnio mi się podobają figurki. Nie wiem, co trzymają piechury, ale nie wygląda to jak pepesza. Działo... jasne, ale czy to Zis, to ja nie wiem. Do tego średnio ciekawe scenariusze, brakowało mi czegoś z września 1939 albo z walk na terenie Polski w 1944. Cóż, to robota dla fanów, czekam, aż ktoś opracuje "polskie" scenariusze do tej gry. Poza tym, plansza "plażowa" nie została wykorzystana, a prosiło się o np. walki na Krymie i desant ruskich w tamtych okolicach. Ale, niezależnie od tego co napisałem wyżej, to dobry dodatek. Ruscy mają potencjał - walczyli z Polską, Finlandią, Niemcami, Japonią, a jak komuś przyjdzie do głowy robić scenariusze z III Wojny Światowej, to będą jak znalazł. Nawet nieźle oddano realia tej armii, choć ja bym ją osłabił, zwłaszcza w rozgrywkach z 1941, gdzie była kiepsko wyposażona. Wadą jest konieczność dokupienia planszy zimowej - niby żaden obowiązek, ale jednak warto.

3

Znak Starszych Bogów - Nieznane Siły

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 15.01.2014

Nie wiem, czy "dodatek" to właściwe słowo, bo granie w podstawkę BEZ "Nieznanych sił" mija się z celem. Dopiero one sprawiają, że gra nabiera sensu, wcześniej bowiem była tak banalnie prosta, że wygranie jej trudno było nazwać jakimkolwiek osiągnięciem, ba, przegranie to była sztuka. Plusem jest w zasadzie cała zawartość, poza trzema nowymi wersjami kart poszukiwaczy, na których zmieniono w sumie detal w opisie. Wolałbym zamiast tego nowe postaci. No i drażni w sumie, że nadal mamy recycling sporej części znanych już grafik. Do tego cena - moim zdaniem zbyt wysoka. Niemniej, jeśli ktoś już kupił "Znak..." to "Nieznane siły" są obowiązkowe. Bez nich gra szybko się nudzi.

6

Memoir '44 - Equipment Pack

dodano: 06.01.2014

Figurki szału nie robią. "Polska" kawaleria rozczarowuje, szczególnie, że obok jej opisu jest obrazek z kawalerzystą niemieckim, poza tym głupi opis o szarżowaniu na transportery opancerzone, podczas gdy szarżowano na niemiecką piechotę rozłożoną obok tychże. Snajperzy to jakaś porażka, wyglądają trochę jak ruscy, trochę jak Francuzi, diabli wiedzą, czym mieli być. Lufy w jednym Tygrysie i dwóch i Elefantach miałem wygięte, ich prostowanie to droga przez mękę. Skala jest absurdalna, do tego niektóre z figurek są po prostu brzydkie, jak moździerze. Ładniej prezentują się piechurzy fińscy i francuscy, choć zdolność specjalna tych ostatnich jest dość zabawna. Świetnie wyglądają Churchille w wersji Zabawek Hobarta. Scenariuszy jest sporo, ale by w nie grać, trzeba mieć sporo innych dodatków armijnych i pozostałe plansze. Osobiście polecam kupować ten dodatek dopiero na końcu, bo zaopatrzeniu się w poprzednie. Uzupełnia je on, ale bez nich traci swój sens.

2

Eldritch Horror (edycja angielska)

dodano: 18.12.2013

Wahałem się nad kupnem, ale jak zobaczyłem, że gra jest graficznie recyclingiem Arkham Horrorów, to dałem spokój. Panowie z Fantasy Flight przeginają, to już trzecia gra z tymi samymi grafikami.

2

Neuroshima HEX: Dancer (edycja 2.5)

dodano: 09.12.2013

Fajna armia, ale tylko jako eksperyment. Warto ją mieć po to, by zobaczyć, jak drastycznie odmienna potrafi być rozgrywka w Neuroshimę. Jako regularna armia sprawdza się jednak tak sobie - polecam ją kupować dopiero po pozostałych, normalnych army packach.

1

Neuroshima HEX: Neodżungla (edycja 2.5)

dodano: 09.12.2013

Moja ulubiona armia. Z jednej strony mocno odmienna od pozostałych, ale jednak nadal utrzymana w duchu tej gry, nie wychodząca drastycznie poza niego (jak Dancer). Neodżungla pozostaje armią, która bodaj najbardziej wymaga długofalowego planowania - dlatego niestety nie sprawdza się w rozgrywkach czteroosobowych, chyba, że powiększymy zasięg bitwy na cała planszę (a nie na heks). Jednak w grach pvp odpowiednio użyta Neodżungla potrafi przeprowadzać mordercze ataki, niszcząc na planszy wszystko, co nie jest jej. Jej słabą stroną jest konieczność rozbudowy i wrażliwość - celne uderzenie potrafi bowiem rozbić całą strukturę. Jednak mimo tego bardzo sobie tę armię cenię i chyba najczęściej ją wybieram. Darz bór!

3

Neuroshima HEX: Stalowa Policja (edycja 2.5)

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 09.12.2013

Naprawdę niezła armia, chyba jedna z najlepszych, które powstały jako Army Packi. Przypomina te z podstawki - jest przyzwoicie zbalansowana, nie ma przekombinowanych, dziwacznych zasad, które wymuszają na graczu rezygnację z dotychczasowego podejścia do rozgrywki (jak w przypadku "Dancera"). Owszem, ma swoje specjalne zasady, które na pierwszy rzut oka mogą się wydawać przesadzone - kiedy przeczytałem o opcji odbicia strzału, to pomyślałem, że gra Posterunkiem przeciwko Stalowej Policji będzie samobójstwem, ale po paru rozgrywkach okazało się, że nie tacy gliniarze straszni. Po Borgo i Neodżunglii Stalowa Policja pozostaje wciąż jedną z moich ulubionych armii. Szczerze polecam. Strona graficzna wywołała u mnie jedynie pewną dezaprobatę. Nie chodzi o to, że grafiki są złe czy brzydkie - po prostu po lekturze podręcznika miałem w głowie mocno odmienne wyobrażenie członków tej formacji - z tego co wiem, nie byłem tu odosobniony.

3

Carcassonne: Hrabia, Król i Rzeka (edycja polska)

Oceniam produkt na: 3 - w porządku, bez rewelacji

dodano: 09.12.2013

Dodatek ciekawy, ale nierówny. Najmocniejszym elementem jest rzeka - dynamizuje ona początek gry i czyni go ciekawszym. Szczególnie w połączeniu ze Smokiem - wtedy mamy fantastyczne combo dla tych, którzy cenią sobie losowość i dramatyzm rozgrywki zamiast misternego planowania o kilka ruchów do przodu. Hrabia jest, moim zdaniem, dodatkiem całkowicie zbędnym i raczej nie będzie często gościł w naszych rozgrywkach. Jest zbyt przekombinowany. Król z kolei jest dobry, bo potrafi nieźle zamieszać w końcowych podliczeniu punktów i być tym, który zmieni układ na podium. Nie jest niczym obowiązkowym, ale w moim odczuciu całkiem nieźle wpływa na finał, zmuszając graczy do ambitniejszych kroków. Gdyby nie Hrabia, dałbym mocną czwórkę, ale z jego powodu tylko 3. Niemniej, jest to i tak sensowniejszy dodatek od np. "Katapulty" czy tej serii miniaturek z kręgami w zbożu.

2

Saalfeld: Prelude to Jena

Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)

dodano: 09.12.2013

Takiej gry szukałem! Szybka, prosta, z niewielką planszą, ale spełniająca wszystkie wymogi dobrej gry wojennej. Wyróżnia się bardzo pozytywnie na tle tych wielkich, przeładowanych żetonami produkcji polskich z wielkimi planszami, grubymi instrukcjami i godzinami rozgrywki. Aż mi się przypomniały świetne produkcje wydawane kiedyś przez Sferę w ramach "serii miniatur". Bardzo czegoś takiego brakuje mi dziś w Polsce. Saalfeld polecam tym, którzy chcieliby móc rozegrać bitwę w 20-30 minut, mając zasady, których nauczenie się zajmie 5-10 minut, a rozstawienie wojsk na planszy - 5 minut. Cena jest niestety, jak taką produkcję, dość wysoka, gdyby coś takiego stworzono w kraju to pewnie nie przekraczałby 20-30 zł. Rzecz idealna dla tych, którzy nie mieli kontaktu z planszowo-żetonowymi grami strategicznymi, albo chcieliby innym pokazać, z czym to się je.

1

Carcassonne: dodatek Świta

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 03.12.2013

Najsensowniejszy z całej linii mini-dodatków. O ile większość pozostałych jest taka sobie i nie używamy ich zbyt często, tak te pionki na dobre zagościły w naszych rozgrywkach. Są naprawdę śliczne, ale także funkcjonalne, co na tle reszty maleństw wypada zdecydowanie na plus. Warto je mieć dla samego ich wyglądu, bo po prostu dodają grze uroku. Jakby mnie kto pytał, to jest to jedyny z mikrusów, który szczerze polecam kupić. Resztę można sobie bez większego żalu odpuścić.

2

Bitwy Westeros: Strażnicy Zachodu

dodano: 03.12.2013

Przyjemne uzupełnienie. Miło zobaczyć mojego ulubionego bohatera, jakim jest Tyrion, poza tym sam zestaw wydatnie podnosi walory obronne armii Lannisterów. Mur pik i kusznicy potrafią zatrzymać w zasadzie każdy atak. Poza tym, dostajemy drugiego z braci Clegane i trochę nowych żetonów terenu. Za to nowe karty średnio przypadły mi do gustu.

1

Bitwy Westeros

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 03.12.2013

Wykonanie - prawie ideał. Piszę prawie, bo dłuższe elementy uzbrojenia (np. włócznie kawalerii Lannisterów) mają tendencję do wyginania się. Zasady mogą na początku przerazić - w porównaniu z np. Memoir 44 są naprawdę złożone, ale z drugiej strony, ich opanowanie gwarantuje świetną rozrywkę. Bardzo mi się podoba twórcze wykorzystanie postaci z książek jako wodzów - generalnie, gra nieźle pokazuje, jakie problemy ma nawet silna armia, kiedy dowodzenia zaczyna szwankować. Grę mam od dawna, ale często do niej wracam. Acha, osobna sprawa to malowanie figurek - nie każdy pewnie ma na to czas i chęć, ale polecam pomalować przynajmniej figurki wodzów - to zdecydowanie podnosi klimat gry.

3

Kamień Gromu

Oceniam produkt na: 3 - w porządku, bez rewelacji

dodano: 03.12.2013

Wywołała we mnie mieszane uczucia. Wykonanie gry - bez zarzutu, choć wielkie pudło aż nadto starcza. Do tego zupełnie bezsensowne karty do dzielenia talii - przy tej ilości przegródek to zmarnowany papier. Rozgrywka toczy się przyjemnie, acz jej początek może męczyć, gdyż wszystko zaczyna się bardzo powoli i mija trochę czasu, zanim faktycznie zacznie się zabawa. Poza tym, kilka razy już się nam zdarzało, że jeden gracz na starcie miał więcej szczęścia i wychodził na prowadzenie, zaś reszta graczy do końca rozgrywki nie mogła go dogonić.

1

Zew Cthulhu - Gaslight

Oceniam produkt na: 4 - dobry, solidny produkt

dodano: 03.12.2013

Zaskoczył mnie ten dodatek, bo spodziewałem się, że będzie taki sobie, zaś autorzy włożyli sporo pracy, bo jednak miało to klimat zarówno mitów jak i wiktoriańskiej Anglii. Minus to kredowy papier - nie lubię go w książkach. Jednak treść to rekompensuje - masa tu tzw. "mięsa", przygody trzymają klimat. Można by dać nieco więcej motywów do samodzielnego rozwinięcia i literatury dla polskiego czytelnika. Jednak mimo wszystko pozostaje on jednym z lepszych dodatków do CoC jakie wydano nad Wisłą.

2

Zew Cthulhu - 6 edycja

dodano: 03.12.2013

Mój ulubiony system rpg, dlatego z przyjemnością kupiłem tę edycję. Polskie wydanie jest bardzo dobre, plus za okładkę z polskim motywem.

3

De Profundis

Oceniam produkt na: 5 - dla mnie ideał :)

dodano: 03.12.2013

Dla samej lektury warto ten podręcznik kupić, gdyż jest on fantastycznie napisany. Sam system zaskakuje oryginalnością, choć jest piekielnie wymagający - nie wiem, czy dałoby się weń dłużej grać. Ale jak mówię, brawa dla autora za sam pomysł, bo to się ceni.

7

Władca Pierścieni LCG - Khazad-Dum

dodano: 03.12.2013

Drogi dodatek i to jego największa wada - bo zawartość jest świetna. Wszystkie trzy przygody są emocjonujące, zaś ostatnia świetnie wprowadza klimat zwiewania przed nadchodzącym zagrożeniem. Minusem, poza ceną, jest w zasadzie konieczność gry krasnoludami, bardzo wiele kart i opcji dotyczy tylko ich, więc jeśli ktoś woli elfy albo ludzi, to będzie miał ciężką przeprawę przez Morię. Pudełko niby niezbyt dużej, ale i tak na moje oko mogłoby być jeszcze o połowę mniejsze.

3

Władca Pierścieni LCG - Wzgórza Emyn Muil

dodano: 03.12.2013

A ta przygoda zupełnie nie przypadła mi do gustu. Jest prosta, nie ma klimatu, chodzimy po lokacjach, zdobywamy punkty, ale tak naprawdę nic się nie dzieje. Jak do tej pory najsłabsza w całej kampanii.

1

Władca Pierścieni LCG - Podróż do Rhosgobel

dodano: 03.12.2013

Po nieco może zbyt ciężkiej przygodzie nr 2, ta mniej męczy gracza, bo nie jest nastawiona na walkę. Da się ją nawet przejść samodzielnie. Tym, co tu jest najlepsze, jest ciągłe napięcie, bo tracący zdrowie orzeł nakazuje drużynie grać z jednej strony szybko, a z drugiej - ostrożnie.

1

Władca Pierścieni LCG - Starcie u stóp Samotnej Skały

dodano: 03.12.2013

Po pierwszej przygodzie, która w sumie miała średni poziom trudności, tutaj dostajemy coś, co niejednego kosztować będzie wiele nerwów. To ciężka, trudna przygoda nastawiona przede wszystkim na walkę. Dla tych, którzy lubią wyzwania, będzie na pewno czymś, z czym warto się zmierzyć. Mnie osobiście nieco zmęczyła i rzadko do niej wracam. Odradzam też tym, którzy wolą grać samodzielnie - tę przygodę w zasadzie trzeba przechodzić we dwóch.

2

Władca Pierścieni LCG - Polowanie na Golluma

dodano: 03.12.2013

Dobry, przyjemnie zrobiony dodatek, który zachęca do sięgnięcia po całą serię zestawów. Choć nie wszystkie jej części są sobie równe, to ten oceniam bardzo wysoko. Jest zbalansowany, ani za łatwy, ani za trudny, za to daje sporo zabawy.

1

Twój koszyk:


Twój koszyk jest pusty.

Masz pytania?

Jesteśmy na Gadu-Gadu:

12886439 (Aleksandra)

27211 (Artur)

40259215 (Michał)

Możesz też do nas napisać: sklep@rebel.pl
reklamacje@rebel.pl
lub zadzwonić do Biura Obsługi Klienta:
tel. 58 728 49 31,
508 247 667
(godz. 10-16)
Odwiedź nas: Facebook YouTube

Akceptujemy płatności

Przyjmujemy karty VISA, MasterCard oraz szybkie przelewy mTransfer, Płacę z Inteligo, Nordea, Przelew24, MultiTransfer
oraz płatność przy odbiorze.

Monster Manual